Gtech met 2x een halve Lexus

Gtech

Hoort erbij
16 aug 2011
80
1
0
Aangezien er werd gevraagd me voor te stellen, bij deze :)

Ik kom uit Berkel en Rodenrijs, 28jaar en druk met auto's in mn vrije tijd en slijt mn dagen tegenwoordig op kantoor.

Heb echter geen toyota/lexus, gebruik enkel de motor(en).

Waarom geen BMW motoren? ik wilde 5 jaar terug toen ik begon met orienteren wat voor motoren er te krijgen waren wat bijzonders, en bmw maakte toen nog geen fatsoenlijke turbomotoren, van het feit dat elke motor waar "M3" opstaat zwaar overpriced zijn.

En ook dat ik mijn voorkeur heb op lichte (turbo) achterwiel aangedreven autos kwam ik bij deze combinatie.

Ok, genoeg gepraat, hier wat fotos..

Dit is mn daily driver, een BMW 3 serie uit 1983 met een motor uit de 2001 Toyota Aristo(lexus gs300)/supra,

oftewel de 2JZ-GTE, met een handgeschakelde versnellingsbak.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Achteraf zeer geslaagt al zeg ik het zelf, sindsdien zie ik er steeds meer opduiken met dezelfde combinatie auto/motorblok

Ook heeft de auto van mn vriendin, een BMW 3 serie uit 1986, de nodige aanpassingen moeten ondergaan, hier zit de V8 van een 1993 Lexus LS400 in, handgeschakeld.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Foto's zijn nog van de bouw, dus de motorruimte kan er nog wat slordig uitzien.

Auto's staan beide op kenteken met de nieuwe motoren, dus volledig legaal.

Als je vragen heb vraag ze gerust


Groeten.
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Kijk kijk..ziet er gaaf uit zeg, ik ben stiekem ook fan van beide merken :roll:

Doe je dat allemaal thuis of heb je wat vrienden of bekenden die er bekend in zijn.

Hoop nog veel te zien en te horen van de projecten ene hoeveel PK schopt je BMW er nou uit met dat mooie lage gewicht van de auto :D
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Echt fantastisch !!
Welkom met je projecten als ik de foto's zo bekijk hebben jullie geen angsten.
Wat een chaos wat een genot ... ik moet ook swappen maar zoek nog steeds een goede ruimte om het goed te doen in 2 weken ik wil ernaast slapen in een caravan.

@ TS:

Hoeveel Toyobeemers rijden er nu rond ?
En ik vind het heel knap dat het allemaal nog werkt en nog legaal is ook ... chappaux
Rijden er ook Toyobeemers rond met een supercharger ?

nog even genieten van je foto's ....

groetjes

Lexxie
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Rowi zei:
Kijk kijk..ziet er gaaf uit zeg, ik ben stiekem ook fan van beide merken :roll:


Betrapt :p :D



@TS: gaaf! Had ik je eerder leren kennen had je in mijn oude IS220D wel een mooie 6 cylinder diesel van BMW mogen inbouwen....

Wat een gaaf project zo!
 

Gtech

Hoort erbij
16 aug 2011
80
1
0
Thanks voor alle positieve reacties!

Ik heb zoveel als mogelijk zelf gedaan; motor steunen lassen, rembekrachtiger verplaatsen en bedrading aan elkaar knopen.

Ook oplossingen verzinnen zoals de aandrijving met elkaar koppelen nog nog een berg kleine dingen.

Maar vooral in de research gaat zo enorm veel tijd zitten, bedradingsschema's zoeken, de 1uz naar handbak ombouwen heeft ook wat avonden speurwerk met zich meegebracht, hier zijn zo vreselijk veel mogelijkheden voor, maarja, welke is de beste en goedkoopste?

Ik heb de mogelijkheid om savonds in de garage op mn werk te hobbyen, dat maakt het wel iets makkelijker dan alles op de grond te moeten uitvoeren.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Hieronder een lijstje wat ik motorisch heb aangepast.

Motorisch / aandrijflijn
Toyota Supra MKIV 2001 JDM 2JZ-GTE vvt-i engine,
Toyota Supra MKIV US twin turbo's gemonteerd (ipv de JDM's)
Toyota Supra MKIII turbo R154 versnellingsbak met 1JZ-GTE bellhouse
Toyota Supra MKIII turbo cardanas (aangepast en gebalanceerd) met nieuwe kruisstukjes en ophanglager
1JZ-GTE vliegwiel en koppeling (gebalanceerd)
BMW S188 huis 40% gereviseerd sper-differentieel
Apexi AVC-R boost controller black edition
TrueTwin turbo MOD
Mercedes G klasse intercooler
Home made Apexi cold air intake
1x76mm uitlaat (volledig de-cat) ->2x50mm RVS Simons einddempers

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


vermogen zou rond de 370pk moeten zitten op 1210kg rijd dit best aardig.

Maargoed, het is niet de snelste auto ter wereld, vind het leuker om wat aparts te hebben/bouwen.

in de 2JZ rij ik nu al 4 jaar dagelijks zonder problemen, de 1UZ rijd pas echt sinds een paar weken.

Toyobeemers? In Nederland een handjevol denk, schijnt een e36 met een 1jz in een falken driftauto te zitten, en ken nog een gozer met een e30 m3 + 2jz, die jongen is wel eens langs geweest bij mij toen hij bezig was om hem af (te laten) bouwen, zit ook een big single op geloof ik ondertussen.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Woow wat een gave combinatie een e30 met een supra blok. Dat zal wel heerlijk rijden zo.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Kan je iets toelichten waarom deze combi van BMW en Lexus?

Als ik mag raden: BMW om het ultieme rijderswagen gevoel (dat strakken, directe kan niets aan tippen) en de Lexus om de zeer betrouwbare dikke benzine blokken?
 

Gtech

Hoort erbij
16 aug 2011
80
1
0
blue-eyes zei:
Kan je iets toelichten waarom deze combi van BMW en Lexus?

Als ik mag raden: BMW om het ultieme rijderswagen gevoel (dat strakken, directe kan niets aan tippen) en de Lexus om de zeer betrouwbare dikke benzine blokken?

Qua auto; meer om het lage gewicht/oldtimer/achterwielaandrijving en relatief comfortabele auto..als je nog lichter gaat qua carroserie hou je niks meer over qua comfort/stevigheid. Vergeet niet dat ik er dagelijks mee rijd.

Qua motor; puur een kostenplaatje, BMW motoren zijn over het algemeen duur/overpriced en ongeblazen, daar heb ik niks mee, en ik wilde iets met een turbo en betrouwbaarheid.. ergens achteraf een turbo opbouwen verhoogt niet de betrouwbaarheid en ben je achteraf vele malen duurder uit..

Dit blok doet op zn sloffen al meer pk's draaien waar een 3.2 liter m3 motor al voor op z'n tenen moet lopen, dus puur als je de cijfers tegenover elkaar zet, en de betrouwbaarheid, is er maar 1 duidelijk beter, en dan heb ik het nog niet eens over hoeveel vermogen ik de 2jz kan laten draaien met wat simpele wijzigingen.

Waarom zou je dan een bmw motor inbouwen? Voor het logotje wat op de motor staat :neutral:

Misschien denk ik wel te simpel, maar daar is het nu toch te laat voor!

De 1uz daarentegen is meer een prestatieobject voor mezelf, heeft misschien niet zoveel vermogen als een BMW V8, maar ik weet zeker dat dit de enigste in NL is, uniek dus en de motor kostte slechts 275euro..bovendien rijd mn vriendin er vaak in, en die stuur ik liever niet op pad met 300pk..bovendien heb ik hem als cruiser gebouwd en niet als hoogtoerig racemonster.

@Burial, ja die bedoelde ik, cool apparaat! zitten wel aardig knaken in zo te zien.
 

nnjong

Actief
16 jul 2012
155
0
0
Boh nice man, zit wel lkkr proppetje vol onder die kap bij jou. Respect voor t geduld wat je ervoor hebt moeten hebben.

Greetz John
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Zo, wat een mooie projecten!!! Meer, meer, meeeeeeeeeeeeeerrr...
Welkom en veel plezier met je Lexus :hi: