GX en RX mee nemen naar nederland?

Edino

Nieuw hier
11 okt 2021
2
0
1
Hallo Lexus vrienden! Dit is mijn eerste post hier, en gelijk een vraag :).

Groeten uit Dubai! Ik wordt begin volgend jaar door mijn bedrijf terug gezonden naar Nederland, en mag in ieder geval 1 van mijn auto's op kosten van mijn werk invoeren. Maar ik heb 2 Lexus Auto's, een 2017 RX350 V6 (34000 km), en een 2021 GX 460 V8 (3000 km), en wil ze graag beide naar Nederland brengen. Vooral ook omdat ik relatief veel verlies als ik ze hier verkoop, en dan in Nederland weer een andere auto moet kopen. En het zijn beide uitstekende auto's, ik will ze graag houden.

Ik weet het vooral niet zeker voor de GX 460. Een zeer fijn rijdende auto, maar ik begrijp dat deze niet in Nederland word verkocht. Zou het een uitdaging worden om deze auto te onderhouden of zelfs in te voeren omdat er geen type goedkeuring is (denk ik)? Zijn er meer GX 460 in Nederland?


Hebben jullie tips / advies of ik dit zou moeten doorzetten voor beide auto's?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik denk, tenzij je voor beide auto's echt een liefhebber zou weten te vinden, beide auto's niet eenvoudig voor een aantrekkelijke prijs kunnen worden verkocht. De ene is nooit officieel leverbaar geweest (te groot, te dikke motor, geen hybride) en de andere: prima auto, maar hier alleen geleverd als hybride - die zowel krachtiger als zuiniger is.

Beide Dubai-auto's zijn voor "nederlands gebruik" aan de dorstige kant gezien de hier gehanteerde brandstofprijzen (ca 2 Euro per liter op dit moment). Waar ze nu rondrijden ligt dat natuurlijk geheel anders.

Als je de mogelijkheid hebt (dwz nog voldoende lang genoeg de mogelijkheid hebt daar te rijden) is het wellicht aantrekkelijker beide auto's daar van de hand te doen en vervolgens daar een nieuwe te kopen in een uitvoering zoals we die hier ook kennen. Die zou je dan zonder belasting waarschijnlijk als "verhuisgoed" mee kunnen nemen. Het is zaak je van te voren goed op de hoogte te stellen van hoe een auto kan worden meegenomen - je moet er een bepaalde tijd in hebben gereden voor hij kosteloos hier binnen mag....
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D en Arbitrator

Edino

Nieuw hier
11 okt 2021
2
0
1
Bedankt voor je reactie. Het benzine verbruik is inderdaad voor Nederlandse maatstaven behoorlijk hoog, zeker de GX, maar dat vinden wij wat minder een probleem, vooral omdat nieuwe auto's behoorlijk duur zijn en het hogere verbruik in het niet valt tegen de kosten om een andere vergelijkbare auto te kopen. De natuur heeft hier natuurlijk niet veel baat bij; dat kan ook een doorslag geven. We kunnen inderdaad 1 auto zonder belasting invoeren, die andere moeten wij betalen. Trouwens, ik lees je reactie dat de GX 460 een grootte auto zou zijn, te groot voor Nederland. Het oog zou dat zeggen, maar het zou je verbazen dat de GX precies the zelfde afmeting heeft als een standaard RX 350. Het gewicht en zijn hoogte zijn natuurlijk wel meer. The GX is in het principe een luxere Landcruiser 150 (ook wel Prado genoemd), maar dan met een 4.6L, lucht vering, en alle opties die je kan bedenken.

Ik ga er over nadenken; wellicht hebben anderen nog tips omtrent het onderhoud er van
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Dat het misschien niet een heel verstandige move is om de RX en GX mee te nemen lijkt me duidelijk. Ik heb het helemaal eens met wat Romke zegt: qua verbruik passen ze niet goed bij Nederland, qua onderdelenvoorziening zal het mogelijk uitdagender zijn en de verkoopbaarheid zal ook niet super zijn. Wat betreft verkoopbaarheid zou ik de GX nog wat positiever inschatten dan de RX, want de Land Cruiser wordt hier ook nog verkocht voor die paar mensen die écht een onverwoestbare 4x4 nodig hebben. Die mensen zouden ook wellicht in een GX geinteresseerd kunnen zijn.

Maargoed, auto's hoeven niet altijd verstandig te zijn. Zoals je aangeeft is een GX onderhuids een Land Cruiser en die zijn hier wel officieel verkocht. De 4.6 V8 is ook hier, weliswaar in andere modellen, ook leverbaar geweest. Dat maakt het iets praktischer qua onderhoud, denk ik. Je kan ook eens bij een Lexus dealer of bij CBS Automotive (die doen ook originele onderdelen van Toyota Europe) navragen of ze ook GX specifieke onderdelen kunnen leveren. Misschien dat een bedrijf als Pietersen (die veel import doen van Amerikaanse pick-ups) ook een idee hebben.

Het lijkt erop dat er in het verleden wel GXen naar Nederland zijn geimporteerd, maar dat zegt nog niet hoe die mensen de onderdelenvoorziening ervaren.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
In het geval dat je de wagens BPM-vrij kunt invoeren vanwege je verhuisboedel zou ik het sowieso doen.
Dat betekent direct een waardevermeerdering op de Nederlandse markt omdat je ze kunt verkopen naar de Nederlandse marktprijzen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Ik denk, tenzij je voor beide auto's echt een liefhebber zou weten te vinden, beide auto's niet eenvoudig voor een aantrekkelijke prijs kunnen worden verkocht. De ene is nooit officieel leverbaar geweest (te groot, te dikke motor, geen hybride) en de andere: prima auto, maar hier alleen geleverd als hybride - die zowel krachtiger als zuiniger is.

Beide Dubai-auto's zijn voor "nederlands gebruik" aan de dorstige kant gezien de hier gehanteerde brandstofprijzen (ca 2 Euro per liter op dit moment). Waar ze nu rondrijden ligt dat natuurlijk geheel anders.

Als je de mogelijkheid hebt (dwz nog voldoende lang genoeg de mogelijkheid hebt daar te rijden) is het wellicht aantrekkelijker beide auto's daar van de hand te doen en vervolgens daar een nieuwe te kopen in een uitvoering zoals we die hier ook kennen. Die zou je dan zonder belasting waarschijnlijk als "verhuisgoed" mee kunnen nemen. Het is zaak je van te voren goed op de hoogte te stellen van hoe een auto kan worden meegenomen - je moet er een bepaalde tijd in hebben gereden voor hij kosteloos hier binnen mag....
Gezien hoe vaak mij al gevraagd is om iets te laten weten als ik plannen heb om de IS350 te verkopen, denk ik dat het met die bereidheid tot kopen wel meevalt eigenlijk. Ik weet dat de Lexus-dealer in Sittard onlangs ook een RX350 te koop had staan en die heeft er niet lang gestaan volgens mij. Qua onderhoud bij de dealer doen ze ook echt niet moeilijk over een 350 V6. Veel motoronderdelen zijn hetzelfde als bij de IS250 en de rest van de auto is gewoon hetzelfde als het model dat hier leverbaar is geweest, op wat kleine verschillen na. En ja, het is dorstig, maar wel leuk :p

Mocht je een GX ooit willen verkopen: Je moet natuurlijk een liefhebber vinden, maar ik gok zomaar dat het niet zo heel veel moeite kost omdat het toch juist wat unieks is.

Als je het toch BPM vrij als verhuisgoed kunt invoeren lijkt het me zeker de moeite waard :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Blesser

Hoort erbij
24 mrt 2021
43
46
18
Ik heb, ook uit Dubai, mijn beide auto's meegenomen als verhuisgoed. Je mag er zoveel meenemen als je wil, je hoeft geen BTW/BPM te betalen. Ook een RX350 trouwens, in onderhoud bij Lexus Amsterdam en geen enkel probleem. Die GX zou ik me ook geen zorgen over maken qua onderhoud. Mooie combi die RX en GX; en als je geen plannen hebt om ze ooit weg te doen: lekker meenemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Arbitrator