- 20 sep 2019
- 159
- 152
- 43
Na een km of 10000 in een half jaar tijd wil ik mijn bevindingen tot nu toe even met jullie delen.
De keuze werd in eerste instantie bepaald door mijn ervaring met een GS300 uit 2006.
Daar heb ik 100000 heerlijke kilometers in gereden.
De RX350 was een stuk minder soepel ( nerveus met wegrijden ,alleen "snow" stand loste dat op) en zat na langere tijd niet lekker.
Dat het uiteindelijk een rode GS450h zou worden had ik zelf nooit voorspeld maar dat heb ik al uitgelegd bij de introductie.
Mijn tip is als je twijfelt bij het zien van de foto's , gewoon heen gaan en kijken, kan een hele andere ervaring zijn.
De looks:
Ik vind de sedan prima in balans vanaf de zijkant bekeken.
Zeker bij de F sport is de achterkant echter wel behoorlijk anoniem vergeleken met de voorkant.
Lak en glans zijn van uitzonderlijke klasse ( zeker ivm mijn voorgaande Mazda 3 )
De antraciet grijze 19" velgen maken het helemaal af.
Rijeigenschappen:
Werkelijk precies zoals ik het hebben wil. Een ongelooflijke souplesse en kracht bij optrekken en een heerlijke rust bij cruisen. ( 1000 toeren bij 120km/h ??? }
Het komt zelden voor dat het "CVT loeien" , zoals de journalisten maar blijven bl?ren , bij extra snel optrekken boven de 4000 toeren komt.
Dit loeien klinkt trouwens heerlijk met een V6
De wegligging is prima , drempels en andere ellende worden goed gefilterd. En het bochtengedrag , mede door de meesturende achterwielen, is voor zo een grote auto waanzinnig goed.
De S+ modus geeft een goede extra stabiliteit bij hogere snelheden.
Je voelt wel dat je in een zware auto rijd , zeker bij een noodstop heuveltje af :relieved:. Remt verder wel goed.
Verbruik vind ik waanzinnig goed voor dit monster van ca 350pk. In deze ( zachte dat wel ) wintertijd zit ik tussen 13,5 - 14 km per liter.
Dat is net zoveel als de Starlet van mijn vriendin...
Binnenkant:
Ik heb de zwart leren binnenkant met alu kleurige afwerking. Ziet er goed uit en kwalitatief mooi materiaal. De alu lijsten zijn wel gevoelig voor aanrakingen , hier en daar zit een deukje.
De stoel is werkelijk in alle standen verstelbaar , als je hier niet lekker in kan zitten heb je of een hernia of ben je een zeikerd.
Praktisch is het jammer dat de achterbank niet naar voren kan klappen , dat hebben ze bij de IS300h wel voor elkaar.
De witte binnen en dashboard verlichting is duidelijk en goed instelbaar. De belangrijkste functies voor bv verwarming zijn dvmv knoppen direct oproepbaar.
En gelukkig maar , want nu kom ik bij mijn eerste ergernis waar ik de heren journalisten wel gelijk in moet geven , de muis icm de 2 gesplitte schermen
Zonder in detail te gaan vond ik de draaiknop in de Mazda veel simpeler en intu?tiever werken , waardoor je langer naar de weg voor je kon kijken ipv waar die muis nu weer zit.
Navigatie gebruik ik niet veel , maar werkt prima als ik het nodig heb.
Verkeersinfo vraagt net weer een paar handelingen teveel voordat je het juiste wegnummer te pakken hebt
De Mark Levinson audio is prachtig helder en nooit irritant. De echte bas fanaten zullen vaak de diepe sub missen. Ik heb de fader ook tussen midden en achter staan omdat de voorspeakers slechter met bassen om kunnen gaan in de middenstand. De manier hoe je in het instelmenu komt hiervoor vind ik ook omslachtig
DAB radio functioneert prima en schakelt soms naadloos over naar FM als er even geen ontvangst is.( wat een verschil )
USB heeft een eigen leven , onthoudt soms niet waar hij gestopt is en ook niet de random instelling .
DVD uiteraard alleen met de handrem er op beeld ( wie deblokkeert dit voor weinig? ) en helaas in mijn 2013 versie altijd een gesplit scherm. Een 007 scene klinkt wel weer gaaf...
HUD , stoel en stuurverwarming , stoelverkoeling , allemaal fijne opties. Stuur ligt goed in de hand.
Automatisch groot licht nog niet echt kunnen testen , bij iets te veel omgevingslicht werkt het niet.
Ruitenwissers gaan soms bij motregen al in de snelste stand , even naar normaal en dan weer terug naar auto lost dat op.
Conclusie:
Wat mij het meeste opvalt is de totale onbekendheid van dit model bij mijn priv? en werkomgeving. Is natuurlijk ook niet zo gek met zo weinig aantallen in NL
En dat is gelijk ??n van de redenen waarom ik deze auto heb.
Samen met de geweldige kracht en souplesse van de hybride met de uitstervende V6 , de betrouwbaarheid , de zuinigheid en de heerlijkheid .
Amen.
De keuze werd in eerste instantie bepaald door mijn ervaring met een GS300 uit 2006.
Daar heb ik 100000 heerlijke kilometers in gereden.
De RX350 was een stuk minder soepel ( nerveus met wegrijden ,alleen "snow" stand loste dat op) en zat na langere tijd niet lekker.
Dat het uiteindelijk een rode GS450h zou worden had ik zelf nooit voorspeld maar dat heb ik al uitgelegd bij de introductie.
Mijn tip is als je twijfelt bij het zien van de foto's , gewoon heen gaan en kijken, kan een hele andere ervaring zijn.
De looks:
Ik vind de sedan prima in balans vanaf de zijkant bekeken.
Zeker bij de F sport is de achterkant echter wel behoorlijk anoniem vergeleken met de voorkant.
Lak en glans zijn van uitzonderlijke klasse ( zeker ivm mijn voorgaande Mazda 3 )
De antraciet grijze 19" velgen maken het helemaal af.
Rijeigenschappen:
Werkelijk precies zoals ik het hebben wil. Een ongelooflijke souplesse en kracht bij optrekken en een heerlijke rust bij cruisen. ( 1000 toeren bij 120km/h ??? }
Het komt zelden voor dat het "CVT loeien" , zoals de journalisten maar blijven bl?ren , bij extra snel optrekken boven de 4000 toeren komt.
Dit loeien klinkt trouwens heerlijk met een V6
De wegligging is prima , drempels en andere ellende worden goed gefilterd. En het bochtengedrag , mede door de meesturende achterwielen, is voor zo een grote auto waanzinnig goed.
De S+ modus geeft een goede extra stabiliteit bij hogere snelheden.
Je voelt wel dat je in een zware auto rijd , zeker bij een noodstop heuveltje af :relieved:. Remt verder wel goed.
Verbruik vind ik waanzinnig goed voor dit monster van ca 350pk. In deze ( zachte dat wel ) wintertijd zit ik tussen 13,5 - 14 km per liter.
Dat is net zoveel als de Starlet van mijn vriendin...
Binnenkant:
Ik heb de zwart leren binnenkant met alu kleurige afwerking. Ziet er goed uit en kwalitatief mooi materiaal. De alu lijsten zijn wel gevoelig voor aanrakingen , hier en daar zit een deukje.
De stoel is werkelijk in alle standen verstelbaar , als je hier niet lekker in kan zitten heb je of een hernia of ben je een zeikerd.
Praktisch is het jammer dat de achterbank niet naar voren kan klappen , dat hebben ze bij de IS300h wel voor elkaar.
De witte binnen en dashboard verlichting is duidelijk en goed instelbaar. De belangrijkste functies voor bv verwarming zijn dvmv knoppen direct oproepbaar.
En gelukkig maar , want nu kom ik bij mijn eerste ergernis waar ik de heren journalisten wel gelijk in moet geven , de muis icm de 2 gesplitte schermen
Zonder in detail te gaan vond ik de draaiknop in de Mazda veel simpeler en intu?tiever werken , waardoor je langer naar de weg voor je kon kijken ipv waar die muis nu weer zit.
Navigatie gebruik ik niet veel , maar werkt prima als ik het nodig heb.
Verkeersinfo vraagt net weer een paar handelingen teveel voordat je het juiste wegnummer te pakken hebt
De Mark Levinson audio is prachtig helder en nooit irritant. De echte bas fanaten zullen vaak de diepe sub missen. Ik heb de fader ook tussen midden en achter staan omdat de voorspeakers slechter met bassen om kunnen gaan in de middenstand. De manier hoe je in het instelmenu komt hiervoor vind ik ook omslachtig
DAB radio functioneert prima en schakelt soms naadloos over naar FM als er even geen ontvangst is.( wat een verschil )
USB heeft een eigen leven , onthoudt soms niet waar hij gestopt is en ook niet de random instelling .
DVD uiteraard alleen met de handrem er op beeld ( wie deblokkeert dit voor weinig? ) en helaas in mijn 2013 versie altijd een gesplit scherm. Een 007 scene klinkt wel weer gaaf...
HUD , stoel en stuurverwarming , stoelverkoeling , allemaal fijne opties. Stuur ligt goed in de hand.
Automatisch groot licht nog niet echt kunnen testen , bij iets te veel omgevingslicht werkt het niet.
Ruitenwissers gaan soms bij motregen al in de snelste stand , even naar normaal en dan weer terug naar auto lost dat op.
Conclusie:
Wat mij het meeste opvalt is de totale onbekendheid van dit model bij mijn priv? en werkomgeving. Is natuurlijk ook niet zo gek met zo weinig aantallen in NL
En dat is gelijk ??n van de redenen waarom ik deze auto heb.
Samen met de geweldige kracht en souplesse van de hybride met de uitstervende V6 , de betrouwbaarheid , de zuinigheid en de heerlijkheid .
Amen.