Heeft elke IS300h CVT transmissie?

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Ik las pas een artikel over CVT, en dat dit type transmissie door fabrikanten enthousiast wordt toegepast bij onder meer Toyota en Lexus.
Nu vroeg ik mij af of mijn IS300h ook CVT heeft, of dat dit een specifieke optie op de wagen is, ik kom daar niet direct uit. Ik zou denken dat het standaard is, maar ik zie modellen aangeboden worden met specifiek de term CVT in de modelnaam vermeld, "CVT Business Line" bijvoorbeeld.
Ook het feit dat ik in mijn IS300h de versnelling op handmatig (S) kan zetten en daarbij kan schakelen tussen 6 versnellingen (gebruik ik nooit trouwens) hoort niet echt bij CVT lijkt me, waar een oneindig aantal versnellingen geldt.
Het is niet zo dat ik nou per sé verheugd of teleurgesteld zou zijn als de mijne CVT heeft; geen idee eigenlijk. De wagen rijdt prima, maar ik vraag me dit gewoon af.

Kan iemand licht op deze zaak werpen?
 
Oplossing
Het simpele antwoord: Ja!
Iedere Lexus hybride heeft een E-CVT automaat tot 2017. Na 2017 zijn er ook modellen met een "multi stage Hybrid" automaat uitgebracht, deze heeft vier standaard automaat versnellingen gecombineerd met een E-CVT. Hiermee "simuleert" de automaat 10 versnellingen. (LC 500h & LS 500h)
Hint voor de rijders van die laatste twee, laat je versnellingsbak software upgraden, de auto schakelt nu een stuk soepeler. (899835030100 & 899855005000)

Als je met de hand schakelt in een CVT geef je de CVT stapjes zoals in een normale automaat, hiermee simuleer je dus een soort van handbak. (Het nut ontgaat me, behalve bij het afremmen op de motor kan het handig zijn. )

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
816
113
Het simpele antwoord: Ja!
Iedere Lexus hybride heeft een E-CVT automaat tot 2017. Na 2017 zijn er ook modellen met een "multi stage Hybrid" automaat uitgebracht, deze heeft vier standaard automaat versnellingen gecombineerd met een E-CVT. Hiermee "simuleert" de automaat 10 versnellingen. (LC 500h & LS 500h)
Hint voor de rijders van die laatste twee, laat je versnellingsbak software upgraden, de auto schakelt nu een stuk soepeler. (899835030100 & 899855005000)

Als je met de hand schakelt in een CVT geef je de CVT stapjes zoals in een normale automaat, hiermee simuleer je dus een soort van handbak. (Het nut ontgaat me, behalve bij het afremmen op de motor kan het handig zijn. )
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Oplossing

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik maak gebruik van de mogelijkheid handmatig in te grijpen op de overbrenging van de CVT door de wagen bij hellingen >4% met caravan op de motor te laten remmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
816
113
Maar dat gaat dan om de 2 modellen die je noemt (LC500, LS500), niet de IS300h neem ik aan?
Ja dat klopt, op dit moment hebben alleen de LS 500h en LC 500h die Multi Stage Hybrid, alle andere modellen hebben een standaard (planetaire) E-CVT
Nog een opmerking, alle Hybrid's die sneller dan 200 km/h kunnen (GS 450h, LS 600h) hebben een miniversnelling voor de elektromotor deze schakelt bij ca. 120 km/h en is er voor dat de elektromotor niet te veel toeren kan maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Er is een filmpje op YouTube dat het principe op een nogal technische manier uitlegt. Ik kan het volgen maar ik begrijp goed dat de Engelse taal niet helpt en dat je zonder technische aanleg/achtergrond het moeilijk kunt volgen.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Ja dat klopt, op dit moment hebben alleen de LS 500h en LC 500h die Multi Stage Hybrid, alle andere modellen hebben een standaard (planetaire) E-CVT
Nog een opmerking, alle Hybrid's die sneller dan 200 km/h kunnen (GS 450h, LS 600h) hebben een miniversnelling voor de elektromotor deze schakelt bij ca. 120 km/h en is er voor dat de elektromotor niet te veel toeren kan maken.
Ik heb eens begrepen bij een gesprek bij de preview van de NX300h in 2014 dat het hebben van die miniversnelling ervoor zorgt dat die hybride modellen ook daadwerkelijk harder kunnen dan 200km/h.

In theorie zouden bijvoorbeeld de 300h modellen (IS, GS, RC enz.) wel harder kunnen dan 200km/h, maar is het volgens Lexus vrij duur om dat toe te voegen aan de auto en zou dat de maximale snelheid relatief weinig verhogen gezien de kosten die daarmee gepaard gaan. Lexus dacht dat maar weinig klanten bereid zouden zijn om "een aanzienlijk bedrag" bij de standaard prijs van die modellen te willen betalen voor een +15km/h hogere topsnelheid. Bij de 450h modellen loont die miniversnelling zich wel omdat de combinatie van V6/V8 met een sterke elektromotor ruimschoots de 250km/h en met gemak te halen is.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Nou john, wees niet te bang om dingen uit te proberen en niet enkel in D rijden, er zit overal beveiliging op. Zelf bijvoorbeeld regelmatig bij bergaf (Nancy, Lyon, Oostenrijk) de min-flipper aangeraakt en remt dan geweldig op de motor en hybride accu gelijk vol. Als je dan weer constant rijdt gaat ie automatisch weer op Drive.

mvg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ik las pas een artikel over CVT, en dat dit type transmissie door fabrikanten enthousiast wordt toegepast bij onder meer Toyota en Lexus.
Nu vroeg ik mij af of mijn IS300h ook CVT heeft, of dat dit een specifieke optie op de wagen is, ik kom daar niet direct uit. Ik zou denken dat het standaard is, maar ik zie modellen aangeboden worden met specifiek de term CVT in de modelnaam vermeld, "CVT Business Line" bijvoorbeeld.
Ook het feit dat ik in mijn IS300h de versnelling op handmatig (S) kan zetten en daarbij kan schakelen tussen 6 versnellingen (gebruik ik nooit trouwens) hoort niet echt bij CVT lijkt me, waar een oneindig aantal versnellingen geldt.
Het is niet zo dat ik nou per sé verheugd of teleurgesteld zou zijn als de mijne CVT heeft; geen idee eigenlijk. De wagen rijdt prima, maar ik vraag me dit gewoon af.

Kan iemand licht op deze zaak werpen?
Zonder de exacte kennis van de opbouw van een IS300h te kennen, is het niet mogelijk om een exact antwoord te geven. Wel kun je er met een paar experimenten achter komen. Als je vanuit stilstand accelereert van 0 naar zeg 100 km/u en daarbij merkt dat de motor meteen na het begin van gasgeven naar een hoog toerental gaat en daar blijft en tijdens dat versnellen je niet voelt dat de versnellingsbak schakelt (wat je merkt door een lichte schok bij iedere volgende versnelling) heb je een cvt - bovendien zodra je die 100 km/u hebt bereikt en dan gas terug neemt om de snelheid te handhaven zal het motortoerental sterk zakken. Als je de auto op cruise control zet, zul je ook zien dat het motortoerental laag wordt en enigszins kan schommelen - wat met een vaste overbrenging niet het geval kan zijn.

Zoals opgemerkt: veel Toyota en Lexus modellen hebben standaard een CVT. Niet alle. Naast de hiervoor al genoemde typen is bij mijn weten bij de GS gen 4 de 300h voorzien van een "normale" automaat, de 450h heeft een CVT.

CVT's bij personenauto's zijn betrekkelijk zeldzaam. Naast vroeger de DAF personenauto's was er niet veel navolging. De huidige CVT's werken overigens aanzienlijk anders dan de destijds gebruikte "jarretel aandrijving". Alle CVT's hebben echter gemeen dat je de overbrengingsverhouding over een breed bereik traploos kunt varieren - en dus niet alleen maar 4, 6, 6, 8 of nog meer overbrengingsverhoudingen ter beschikking hebt. Met de opkomst van hybrides is de belangstelling voor CVT's weer toegenomen, maar tegenwoordig vind je CVT's vooral bij tractoren, laadschoppen, heftrucks etc.

Een CVT is ook een kwestie van "smaak". Veel chauffeurs vinden het prettig dat bij versnellen het motorgeluid toeneemt omdat de motor meer toeren gaat maken en dat dat proces bij het inschakelen van een hogere versnelling zich herhaalt. Die vaste verhouding tussen snelheid en toerental en herrie heb je niet bij een CVT. Al die ellende van schakelen en motortoerental dat stapsgewijs is vastgeklonken aan het motorgeluid ontbreekt bij een CVT - een CVT is veel beschaafder in de manier waarop het de onvolkomenheden van de motor (de enige echte reden waarom een auto een versnellingsbak nodig heeft) weet te verbloemen dan andere versnellingsbakken :cool:

De flippers bij het stuur kunnen ook bij een CVT wel eens van pas komen, bijvoorbeeld bij het bergaf tijden of het tegen een helling opzeulen van een caravan. Die rijtoestanden zijn kennelijk iets te ingewikkeld voor het regelsysteem van een CVT - vandaar de mogelijkheid tot handmatig ingrijpen.

De CVT's van Toyota/Lexus zijn overigens best wel ingewikkeld omdat ze het door de benzinemotor en de electromotor geleverde vermogen in varierende verhouding weten te mengen, wat je ook kunt waarnemen tijdens het rijden: op de display in het dashboard kun je zien of alleen de benzinemotor, alleen de elctrometor of beide tegelijk werken.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
816
113
Zonder de exacte kennis van de opbouw van een IS300h te kennen, is het niet mogelijk om een exact antwoord te geven. Wel kun je er met een paar experimenten achter komen. Als je vanuit stilstand accelereert van 0 naar zeg 100 km/u en daarbij merkt dat de motor meteen na het begin van gasgeven naar een hoog toerental gaat en daar blijft en tijdens dat versnellen je niet voelt dat de versnellingsbak schakelt (wat je merkt door een lichte schok bij iedere volgende versnelling) heb je een cvt - bovendien zodra je die 100 km/u hebt bereikt en dan gas terug neemt om de snelheid te handhaven zal het motortoerental sterk zakken. Als je de auto op cruise control zet, zul je ook zien dat het motortoerental laag wordt en enigszins kan schommelen - wat met een vaste overbrenging niet het geval kan zijn.

Zoals opgemerkt: veel Toyota en Lexus modellen hebben standaard een CVT. Niet alle. Naast de hiervoor al genoemde typen is bij mijn weten bij de GS gen 4 de 300h voorzien van een "normale" automaat, de 450h heeft een CVT.
@Romke , de IS 300h én GS 300h hebben beide een E-CVT, ik heb er vaak genoeg in gereden en rij zelf ook al 10 jaar in Hybrides. Ik heb nog nooit van een Lexus (of Toyota) gehoord die hybride is en géén E-CVT had.

En het ineens op volle toeren komen? Da's ook niet het geval, mijn LS 600h ging hééél rustig naar de 6000 toeren als je plankgas gaf vanuit stilstand, dit duurde echt zeker ruim 10 seconde.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Lexpeter

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Is het niet zo dat die top van 200km/u softwarematig is afgedwongen bij de motor en niet omdat de techniek dat niet toestaat? Ik kan me niet voorstellen dat een motor met een cilinderinhoud van 2.5 liter én ondersteund door een elektromotor niet is staat is om een top hoger dan 200km/u te realiseren.....als leek dan hè ;)
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
816
113
Is het niet zo dat die top van 200km/u softwarematig is afgedwongen bij de motor en niet omdat de techniek dat niet toestaat? Ik kan me niet voorstellen dat een motor met een cilinderinhoud van 2.5 liter én ondersteund door een elektromotor niet is staat is om een top hoger dan 200km/u te realiseren.....als leek dan hè ;)
Ja, die is zoals bij ALLE hybrides softwarematig begrensd, niet omdat de motor het niet aankan, deze heeft power zat om 230km/h te halen, maar omdat de elektromotor dat niet aankan.
De elektromotor (MG2) zit rechtstreeks op de aandrijfas waardoor deze bij te hoge snelheid te veel toeren gaat maken en hierdoor kapot kan gaan.

De grote (o.a.) GS 450h en LS 600h zijn begrensd om de veiligheid, 250km/h is snel zat, BMW, Audi, MB etc. begrenzen ook op die snelheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
@Romke , de IS 300h én GS 300h hebben beide een E-CVT, ik heb er vaak genoeg in gereden en rij zelf ook al 10 jaar in Hybrides. Ik heb nog nooit van een Lexus (of Toyota) gehoord die hybride is en géén E-CVT had.

En het ineens op volle toeren komen? Da's ook niet het geval, mijn LS 600h ging hééél rustig naar de 6000 toeren als je plankgas gaf vanuit stilstand, dit duurde echt zeker ruim 10 seconde.

De informatie over de diverse GS uitvoeringen is verschillend en niet eenduidig. Dat sluit overigens niet uit dat je volkomen gelijk hebt t.a.v de hybrides. In de onderhoudsvoorschriften van de GS gen 4 zie je bijvoorbeeld dat voor de 300h en 450h verschillende voorschriften gelden t.av uit te voeren controles. In het ene geval wordt gesproken over controle van de V-bakolie, in het andere geval van de controle van de e-CVT olie, uit te voeren na 60000 km of iedere 4 jaar. Een wat merkwaardig voorschrift omdat in beide gevallen de te gebruiken olie aan dezelfde eisen moet voldoen. Ik ben mogelijk op het verkeerde been gezet door de inhoud van een Amerikaanse brochure die voor de GS 350 een handmatig via flippers te schakelen automaat noemt en voor de 450h de e-CVT. In de GS brochure na de update in 2016 wordt in Europa voor de gangbare uitvoeringen de e-CVT vermeld.

Voor wat betreft het op toeren komen is er inderdaad een verschil in afstemming. De LS600h is nogal wat zwaarder dan een GS450h. En waarschijnlijk heeft men daarom voor de acceleratie bewust een andere instelling gekozen meer gericht op comfort dan op maximale acceleratie. En het kan natuurlijk ook verband houden met de motorkarakteristiek - als de V8 zijn maximale koppel levert bij een lager toerental levert dan de V6 kan dat ook een reden zijn. De naam e-CVT dekt, afhankelijk van het autotype, nogal verschillende constructies.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
201
43
De grote (o.a.) GS 450h en LS 600h zijn begrensd om de veiligheid, 250km/h is snel zat, BMW, Audi, MB etc. begrenzen ook op die snelheid.
Dat is zeker snel maar het mag ook sneller. Gelukkig is mijn motor (GSXR1000) niet begrensd. Met dat gezegd hebbende, mijn NX gaat maar 180 km/u. En harder gaat die ook echt niet.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Dank voor al deze informatie. Ik denk dat ik er nu wel vanuit kan gaan dat mijn IS300h een CVT (nou ja, E-CVT) heeft.