Heerlijke luxe, maar ook een aardig projectje (E2 IS250 Executive)

Jayyzz

Nieuw hier
31 okt 2024
5
13
3
Hallo allemaal!
Sinds deze zomer heb ik een Lexus IS250 Executive gekocht ter vervanging van mijn Volkswagen Polo. Ik wilde meer power en meer rust in de cabine, maar nogsteeds iets erg betrouwbaars. Dus natuurlijk op Lexus uitgekomen ;).

Er staat al een aardige lijst van dingen die ik wil gaan aanpassen/verbeteren/vernieuwen aan de Lexus. Dit zal natuurlijk over vele jaren gaan, maar het is nu al een mooi vooruitzicht.

Wat staat er op de lijst?

Onderhoud:
Nieuwe set banden voor originele velgen
Radiateur vervangen (kleine lek)
Schokbreker vervangen rechtsvoor (traant nu, maar moet natuurlijk op de duur vervangen worden)

Voor de mooi:
Koplampen opschuren en opnieuw lakken met UV bestendige lak (2K)
Motorkap laten spuiten (blanke lak is er aardig kapot van)
Dashboard en rechter deur panelen vervangen. (Dashboard heeft scheur erin en heeft sticky issue. Rechterdeuren hebben helaas happen uit t paneel, dus je ziet het schuim eronder)
Originele vloermatten (Zit nu een gat in de bestuurders vloermat)

Mods:
Vgrom lite2
Nieuwe velgen
Stijfere stabilisatie stangen (vind de huidige body roll wel erg veel, maar twijfel wel want wil geen comfort opgeven)
Verlagingsset / schroefset

Velgen zijn nog een twijfel geval of ik 18 of 19 inch ga. Ik twijfel tussen:
18x8.5 ET35 voor / 18x9.5 ET38 achter ---- 225/40 voor / 255/35 achter
19x8.5 ET35 voor / 19x9.5 ET40 achter ---- 225/40 voor / 255/35 achter

Natuurlijk gaat het onderhoud als eerste gebeuren, samen met de koplampen. Daarna is het even aankijken hoe ver het budget strekt 馃槅

Heb nu al zin om deze reis met jullie te delen op het forum, en jullie inzichten rondom de mods te lezen!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240723_120137_Messenger.jpg
    Screenshot_20240723_120137_Messenger.jpg
    212,8 KB · Weergaven: 71
  • Screenshot_20240723_120144_Messenger.jpg
    Screenshot_20240723_120144_Messenger.jpg
    186,8 KB · Weergaven: 70
  • Screenshot_20240723_120151_Messenger.jpg
    Screenshot_20240723_120151_Messenger.jpg
    144 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Welkom! Grote stap van een Polo naar een Lexus. Veel (rij)plezier er mee!
 
Da鈥檚 een flinke upgrade van een Polo naar een IS250. Waterpomp en dynamo gaan een keer stuk, als dat nog niet onlangs vervangen is kun je overwegen dit preventief te doen als je toch aan het sleutelen bent. Het schijnt zo te zijn dat een RAV4 dynamo ook past en goedkoper is maar misschien kun je daar hier op het forum nog wat over vinden.
 
Leuk kleurtje, de frontspoiler is bij mij ook nog een wens evenals een nieuw dash. Voor de rest probleemloos...als je maar regelmatig onderhoud pleegt.
 
Welkom op het forum. Schitterende kleur, de IS 220D die ik bezat had ook deze fraaie kleur.

Succes met je project, 馃憤
 
Da鈥檚 een flinke upgrade van een Polo naar een IS250. Waterpomp en dynamo gaan een keer stuk, als dat nog niet onlangs vervangen is kun je overwegen dit preventief te doen als je toch aan het sleutelen bent. Het schijnt zo te zijn dat een RAV4 dynamo ook past en goedkoper is maar misschien kun je daar hier op het forum nog wat over vinden.
De dynamo is sowieso al vervangen... Nadat ik 2 weken na aankoop stil kwam te staan langs de weg sinds alles uitviel :LOL:. Gelukkig had ik mij inderdaad al ingelezen dat de waterpomp en dynamo een keer eruit zouden vliegen, dus wist gelukkig meteen wat er aan de hand was. De waterpomp ga ik ook inderdaad naar kijken zodra ik de radiateur ga vervangen. Thanks voor de tip! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en ChrisLas
Welkom Jayyz en IS250 (y)

Ik zou (als het financieel gezien mogelijk is), de stabilisatorstangen, schokbrekers, verlagingsset en de velgen+banden als 茅茅n project zien: vlak na elkaar in de goede volgorde, het 茅茅n heeft gevolgen voor het andere. Maak een keus, weet van jezelf waar jouw voorkeur meer naar uit gaat: is dat comfort of wegligging/sportieve rijstijl. Hoe laag wil je gaan en tot hoever wil je de wielkasten gevuld hebben, je gaat er comfort voor opgeven, etc. etc.
Wellicht heb je hier al wel ervaring in.
Mooi project en veel succes(y)
 
Welkom Jayyz en IS250 (y)

Ik zou (als het financieel gezien mogelijk is), de stabilisatorstangen, schokbrekers, verlagingsset en de velgen+banden als 茅茅n project zien: vlak na elkaar in de goede volgorde, het 茅茅n heeft gevolgen voor het andere. Maak een keus, weet van jezelf waar jouw voorkeur meer naar uit gaat: is dat comfort of wegligging/sportieve rijstijl. Hoe laag wil je gaan en tot hoever wil je de wielkasten gevuld hebben, je gaat er comfort voor opgeven, etc. etc.
Wellicht heb je hier al wel ervaring in.
Mooi project en veel succes(y)
Bedankt Johnny!

Is inderdaad wel het plan om die dicht na elkaar, of zelfs tegelijkertijd te doen. Qua comfort/sportieve rijstijl/verlaging wil ik dat de auto NET wat lager ligt, zodat de 18 inch velgen + banden de wielkasten netjes vullen, maar niet dat de banden de wielkasten ingaan bijvoorbeeld. Voor de rest zou ik wat minder body roll willen hebben sinds ik regelmatig het gevoel heb dat ik op nog maar 1 kant van mijn kont zit als ik door een bocht heen ga haha. Buiten dat hoeft het van mij niet sportiever, dus zal proberen comfort zo veel mogelijk te proiritizeren op de andere vlakken.

Nog nooit gedaan, dus gaat zeker een avontuur worden. Zal me ook hierop proberen zo veel mogelijk in te lezen op het forum en op het internet. Sta ook zeker open voor tips ;).

Thanks! Heb er al veel zin in!
 
@Jayyzz,

Verlagen maakt het optisch wel af, staat bij mij ook op de lijst...

Gezien je reactie:
- zou ik eerst de 18 inch velgen en banden doen alvorens te verlagen, je kan dan bepalen hoe laag je kan gaan zonder dat je banden aanlopen tegen de wielkasten.

- Een veerpootbrug doet ook wonderen m.b.t. stijfheid chassie (helpt tegen bodyroll).
- Aangezien je de schokbreker rechtsv贸贸r moet vervangen... zou ik na de velgen+banden de schokbrekers beide (niet alleen rechts) v贸贸r te vervangen samen met de verlagingsset/schroefset.

- Je kan darna nog altijd kijken of je de auto nog stijver wil door de stabilisatie stangen te vevangen, maar misschien is het niet eens nodig, vooral als je regelmatig 200+ km ritten maakt...

(y)
 
Laatst bewerkt:
@Jayyzz,

Verlagen maakt het optisch wel af, staat bij mij ook op de lijst...

Gezien je reactie:
- zou ik eerst de 18 inch velgen en banden doen alvorens te verlagen, je kan dan bepalen hoe laag je kan gaan zonder dat je banden aanlopen tegen de wielkasten.

- Een veerpootbrug doet ook wonderen m.b.t. stijfheid chassie (helpt tegen bodyroll).
- Aangezien je de schokbreker rechtsv贸贸r moet vervangen... zou ik na de velgen+banden de schokbrekers beide (niet alleen rechts) v贸贸r te vervangen samen met de verlagingsset/schroefset.

- Je kan darna nog altijd kijken of je de auto nog stijver wil door de stabilisatie stangen te vevangen, maar misschien is het niet eens nodig, vooral als je regelmatig 200+ km ritten maakt...

(y)

Had inderdaad zoiets in mijn hoofd. Eerst velgen + banden.

Dan een verlagingsset en dan maar meteen een hele schroefset te bestellen van een goed bekend merk. Zo zit je niet met schokbrekers die niet geschikt zijn voor de verlagingsveren, is alles tegelijkertijd vervangen, en kan je nog eventueel aan knoppen draaien mocht de wegligging niet ideaal zijn.

Daarna inderdaad kijken, is de wegligging al goed genoeg, zo niet kijken naar een veerpootbrug/stabilisatie stangen. Goede tip overigens van de veerpootbrug. Wist van het bestaan van ze maar niet aan gedacht om die eventueel te installeren.
 
@Jayyzz
Ja inderdaad, een veerpootbrug is van bovengenoemde aanpassingen 茅茅n van de makkelijkste om zelf te doen, zijn 3 bouten per kant. De auto hoeft niet omhoog gekrikt te worden of op een brug.

Al met al wel een mooi project!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jayyzz
@Jayyzz , bij deze mijn ervaring met verlagingingsveren (30mm v贸贸r en 25 mmm achter):

+ sportiever/mooier staan
+ wielkasten zijn meer gevuld
- minder comfort, je voelt meer dan voorheen de oneffenheden op de weg, denk aan als je over putdeksels rijdt, etc.
- bij (hoge) drempels meer snelheid verminderen (lees: meer/harder remmen) dan voorheen

Ik weet niet of het ook spotiever/strakker stuurt/rijdt, heb de auto nog niet op die manier getest en ben het ook niet van plan!
Het gevoel (misschien zit het tussen de oren) en ik zeg dat met alle voorzichtigheid, is dat het directer stuurt, de veren zijn stugger waardoor het nemen van de bochten net iets anders (strakker) aanvoelen.

Ik denk niet dat ik grotere velgen & plattere banden ga doen, want dan verlies ik nog meer comfort.
Op dit moment staan de 17 inch op 225/45 4-seasons rondom, als ik 19inch zou doen, komen daar zomerbanden: 235/35 v贸贸r en 265/30 achter.
Het verschil in comfort ga ik zomers nog meer voelen.

Vind het nu acceptabel en heb er absoluut geen spijt van.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Bram