Hevig trillen stuur bij 80 km/u

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Gister reed ik weer eens 80 op een provinciale weg (sinds ik een leaseauto heb). Het stuur begon hevig te trillen (flinke stoten) en trok wat naar rechts. Bij afremmen hield het getril weer op. Na een paar keer optrekken naar de 80 uiteindelijk de auto maar aan de kant gezet. Er kwam flink wat warmte van de remschijf rechtsvoor en de boel begon zelfs wat te roken. Uiteindelijk ben ik maar weer huiswaarts gegaan en niet harder dan 50/60 gereden. Ook in remkracht merkte ik niet echt verschil. Thuisgekomen merkte ik geen verschil tussen links en rechts voor qua temperatuur van de remschijven af.

Na verluid had mijn vrouw hier al eerder mee te maken gehad. Ik schreef dit in eerste instantie weg als een bobine die aan het 'overlijden' was. Nu ik deze vervangen heb en ook eens zelf het trillen heb ervaren lijkt dit dus iets wat al een tijdje speelt. Op dit moment rijden we max 35 km per week en komen we vaak niet boven de 50 km/u uit. Ik zit nu even aan het zoeken wat het probleem kan veroorzaken. Wellicht een braam aan de schijf door het weinige gebruik... Op het moment tast ik nog even in het duister. Stoepranden of dergelijk mogelijkheden voor schade aan de wielen en evt naaf lijkt onwaarschijnlijk.

Aankomend weekend gaat hij even de brug op om er wat beter naar te kunnen kijken. Wellicht dat jullie suggesties hebben waar naar te kijken/wat het euvel is.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Ik heb onderstaande DIY gevonden. Nu viel mij op dat ik de 'Anit-Squeel Springs' (pagina 2) niet op mijn IS200 ben tegen gekomen. Is dit enkel op de IS300 zo? Zover ik weet hebben de IS200 en 300 dezelfde remmerij. Of heeft dit te maken met de automaat?
 

Bijlagen

  • IS300 Brake Pad-Rotor DIY.pdf
    692,2 KB · Weergaven: 68

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nee, het hoort erop te zitten (IS200 automaat). Gaat om deze kit (geleidingsklemmetjes voor remblokken en de 'anti-rammel' veertjes bovenzijde klauw)
04947FITTING KIT, DISC BRAKE, FRONT
04947-30090

fitkit.jpg

Betreffende je remvloeistof (volle flush), heb je krap zo'n 1.5 liter nodig (hou voor de zekerheid 2 liter aan)
 
Laatst bewerkt:

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Dat is vreemd, ik ben deze ook niet tegen gekomen bij demontage. Zonet even gekeken op ebay, maar kan alleen setjes voor de achterremmen vinden. De DIY in post #21, zie ik ook enkele 'Anti Squeel Shims' staan, ik vermoed dat ik deze ben vergeten over te zetten van mijn vorige remblokken...
 
Laatst bewerkt:

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Gister even de anti squeel shims (plaatjes) van de oude remblokken gehaald en op de nieuwe gezet. Zo 1,2,3, kon ik de cilinders van de klauw niet volledig indrukken waardoor ik de remblokken met shims er niet meer tussen kreeg. Ik vraag mij af welk nut deze plaatjes hebben. De 'anti-rammel' veertjes worden immers in de gaatjes van de remblokken zelf bevestigd. En ik ga er van uit dat de remblokken zelf sterk genoeg zijn om de druk van de remcilinders te kunnen opvangen.

@mlcoolj; heb jij ook een automaat? De meeste setjes clips en veren (04947) lijken voor de automaat van toepassing te zijn. Ook trof ik bij sommige sites aan dat deze voor modellen vanaf 05-2001 van toepassing zijn. De mijne komt uit januari 2000. Zou het daarom kunnen zijn dat deze er niet op zitten?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
nee ze horen er gewoon op, ik heb een handgeschakelde... die cylinders zijn makkelijk naar binnen te drukken met een houtklem.. je zet je remblok op de cylinder em draait de klem steeds verder dicht, je zult dan zien dat de cylinder naar binnen wordt gedrukt. Vergeet niet na het in elkaar zetten dat je je rempedal een aantal keer moet pompen!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De shims en 'anti-squeal/anti-rattle/padretainer' veertjes zijn toegepast vanaf 1999-2005 en gelden voor alle is200/300 variaties. Volgens mij passen die van een GS300 ook (evenals meerdere Toyota modellen). De veertjes 'duwen' je blokken iets van de schijf, dus die moet je liefst wel hebben. Bij wat bekende Amerikaanse shops zag ik dat die veertjes voor een paar dollar worden aangeboden.

Shims hoef je niet perse te monteren, je loop alleen in tijd meer risico dat de boel begint te 'piepen/kraken, etc'. Ik heb vaak genoeg zonder shims gereden zonder problematiek, pads breken echt niet doormidden. Als je de blokjes monteert met een gepaste klodder keramisch vet aan de achterzijde gaat het veelal goed qua bijgeluiden. Je hebt er ook speciale pasta's voor die een soort rubber coating geven (overigens al op de meeste blokjes standaard aanwezig).
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
nee ze horen er gewoon op, ik heb een handgeschakelde... die cylinders zijn makkelijk naar binnen te drukken met een houtklem.. je zet je remblok op de cylinder em draait de klem steeds verder dicht, je zult dan zien dat de cylinder naar binnen wordt gedrukt. Vergeet niet na het in elkaar zetten dat je je rempedal een aantal keer moet pompen!

Ik had de klauw er niet helemaal afgehaald en wilde 'even snel' kijken of er nog ruimte voor was. Daarnaast lopen de remcilinders rechtsvoor flink stroef en is er redelijk wat kracht/moment nodig om deze in te drukken. Ik ga ipv een waterpomptang een houtklem proberen, wellicht werkt dat wat beter. Dat pompen van de rem had ik de eerste keer wel over het hoofd gezien, dus dat was even een panieksituatie toen ik met een gangetje achteruit reed richting een stel geparkeerde auto's. Allemaal goed afgelopen gelukkig.

Ik ga de veertjes bestellen en de shims er op zitten. Ik ben erg allergisch voor piepjes en kraakjes (een van mijn reden voor aanschaf van een Lexus)....
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
lol! veel mensen vergeten die stap inderdaad... maar probeer maar eens met een tang... eigenlijk zou je ze al met een dikke schroevendraaier naar binnen kunnen drukken, ik gebruik altijd een tang...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Misschien moet ik dan toch maar eens kijken naar het vervangen of reviseren van de remcilinders. Afgelopen zondag kon ik het rechter voorwiel vooraf aan de vervanging van de blokken ook niet ronddraaien.

T.a.v. de anti-squeal veertjes kwam weinig 'betrouwbaar' ogende sites tegen. Enkel ToyoDIY.com; maar daar was een set veertjes + klemmen meteen 86 euro (excl. verzenden). Aankomend weekend maar even rustig verder zoeken.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Afgelopen week de anti-squeel veertjes ontvangen. Met het nodige keramisch vet tussen de shims en de blokken en veertjes tussen de blokken lijkt het euvel opgelost (of heeft nooit bestaan). Enfin, bij het indrukken van de rechterklauw had ik dit keer minder kracht nodig. Binnenkort nog even de remmerij laten flushen en dan kan ik dit hoofstukje ook weer sluiten. Al met al een leerzaam traject geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: mlcoolj

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Dank iedereen voor alle hulp! De remmen zijn toch de enige onderdelen die er voor zorgen dat je weer stilstaat, vandaar de soms wat voorzichtige benadering en overvloedige vragen van mijn kant.