Hi!

Sigmund

Nieuw hier
13 apr 2021
1
2
3
oL3jstS.jpg


Ik ben Daniel en ik heb een 2011 CT200h gekocht, de goedkoopste van marktplaats (Tyler van Hoovie's Garage zou trots zijn) op het moment van aanschaf. Verstandig? Geen idee. Niet bewust naar de goedkoopste gezocht maar na verschillende modellen in meerdere prijsklasses gekeken te hebben toch voor een wat kalere uitvoering gegaan. Dat terzijde, sinds wanneer is dual zone climate control, cruise control, bluetooth en leer kaal? ;)

Volledig onderhouden (ironisch genoeg door een Honda dealer) en nu met ±231k op de teller. Geen xenon, geen keyless entry, geen M&L, geen stoelverwarming, geen tint, maar wel de nodige basics. Helaas optisch ook niet de mooiste met wat krasjes hier en daar, maar daar kan een poetser hopelijk wel raad mee. Ik kom van een BMW 120d af (en een gevulde historie aan andere uiteenlopende modellen) met het idee om kostentechnisch in elk geval niet achteruit te gaan. Dus van diesel naar hybride, maar zonder in te leveren op nog meer ruimte en met betrouwbaarheid ervoor terug. De 120d was niet per definitie onbetrouwbaar maar het check engine lampje kwam ondertussen regelmatig voor en ik had er ook al het eea aan nodig onderhoud versleuteld. Verder helaas wat schade op de motorkap en bumper wat de moeite niet meer waard was om te herstellen.

Grootste verschil dat ik nu merk? Zo veel gas geven is helemaal niet nodig 😇. Ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat het koppel van de diesel niet aanstekelijk was en de 0-100 van rond de 8 seconden meermaals met een grote glimlach behaald werd. Al met al was ik buiten het vlot door kunnen trekken al redelijk gewend aan zuinig rijden. Woon-werk is 75km enkel en harder dan 100km/h mogen we al niet meer een tijdje, dus wat betreft ben ik al een beetje hypermilen gewend.

Ik heb niet veel bijzondere plannen met deze auto behalve wat kleine dingen aanpakken, voorzover dat mogelijk is. Onderhoud deed ik altijd zelf maar eigenlijk heb ik er weinig zin meer in en ga ik dat voortaan laten doen. Voor de rest is het de bedoeling om de komende 3 a 4 jaar te rijden en daarna wellicht overstap naar volledig elektrisch.

Paar dingen die (eventueel) aangepakt worden:
  • Ik mis CarPlay. Ik had een aftermarket scherm in mijn BMW en af-fabriek in onze andere auto (Focus, 2017) en het blijft toch een stukje makkelijker om te navigeren/muziek/podcasts/etc te besturen dan afgeleid een telefoon op een houder aanraken. Ik lees overal dat de 2011-2012 modellen met standaard navigatie zich bijna niet laten aanpassen. Tot nu toe ben ik drie oplossingen tegengekomen maar het is onduidelijk of het allemaal werkt.
    • GROM Vline schijnt het beeld van het navigatiescherm over te nemen na een knoppencombo maar is moeilijk te krijgen, ik lees over bugs en prijzig (a 600 eur).
    • 10.25" display zoals deze. Onduidelijk of het werkt. Volgens de pagina werkt het maar ze willen voor de zekerheid dat er contact opgenomen wordt met foto's. Ik lees op andere plekken dat dit dus niet mogelijk is als de auto al voorzien is van standaard navigatie op deze bouwjaren. Misschien de moeite waard maar ik verwacht ook een stevig prijskaartje. Het systeem wat ik op de BMW had was vergelijkbaar en voor 280 euro beschikbaar vanuit China.
    • Een aftermarket android headunit met een carplay dongle op de plek van de huidige radio. Misschien het meest compatibel en best passend, qua prijs ook nog te overzien.
  • 3x knipperen met 1x de knipper aanraken. Het is misschien iets heel pietluttigs maar ik heb al een tijdlang niet meer een auto gehad waarbij dit niet het standaard gedrag was van de knipperlichten. Volgens mij niet met software op te lossen maar er moet een kleine unit tussen geplaatst worden? Verder heeft de knipperlichthendel de neiging om na een bocht naar rechts niet terug te vallen op de originele plek.
  • De wielen. Ik zoek eigenlijk deze set. In een antraciete kleur lijkt me dit wel mooier op de auto dan wat er nu op zit.

Voor de rest vooral hopelijk genieten van relatief goedkoop zonder zorgen te rijden. Over twee weken krijgt deze in ieder geval een hybrid health check, ik ben beniuwd naar de staat van de accupack en of deze op termijn vervangen moeten worden of niet.

jjOCxa4.jpg


:)
 

Mathijs

Nieuw hier
8 mrt 2022
3
1
3
En? Heb je uiteindelijk de aftermarket radio gekocht?
Ik heb deze radio in mijn Ct200h en ben er erg tevreden mee.
Enige nadeel is dat ik niet kan updaten naar android 10 omdat de radio al in de lexus zat toen ik hem kocht en dat het berijf waar de radio vandaan komt alleen update firmware geeft aan mensen die de radio rechtstreeks bij hun hebben aangeschaft.
Maar wat mij betreft zeker een aanrader, beter geluid en veel meer opties.
Gebruik het vaak i samenwerking met google maps.