High flow luchtfilter wel of niet? Lexus Is300h

Ferdy

Hoort erbij
7 apr 2021
39
32
18
Allereerst excuus voor het derde bericht op rij maar goed :)
Volgende week de luchtfilter vervangen en ik lees e.e.a. over high flow luchtfilters, betere performance, minder onderhoud. Maar is dit wel verstandig? Voorzover ik het begrijp laat de filter dan gewoon meer lucht door maar dus tevens ook meer vuil wat in de motor kan komen. Op Aliexpress zie ik zo n filter voor 30 euro maar weet niet of t wel zo verstandig is.
Iemand er ervaring mee en/of kan iemand een goede luchtfilter adviseren? Betere performance is altijd leuk maar als de motor na n tijdje naar de knoppen is dan wordt je daar ook niet zo blij van :) https://nl.aliexpress.com/item/32721568870.html
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
In theorie zou een luchtfilter dat de doorstroming van lucht minder belemmerd tot een hogere prestatie kunnen leiden omdat je meet brandstof zou kunnen inspuiten. Een betere doorstroming betekent doorgaans ook meer doorgelaten vuil...

Zie bijvoorbeeld:



Het tweede verhaal is natuurlijk een beetje "opgepoetst", maar het maakt wel duidelijk dat er wel degelijk kwaliteitsverschillen zijn. Ik zou het maar gewoon bij de door de autofabrikant geleverde filter houden.

Mocht je precies willen weten hoe een autofabrikant kijkt naar een luchtfilter en waar op wordt gelet. dan kun je daarvan hier een voorbeeld nalezen:


Het verhaal geeft een aardig inkijkje hoeveel belang door een autofabrikant aan een (lucht)filter wordt toegekend en welke criteria uiteindelijk de keuze beinvloeden - na uitgebreid testen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ferdy

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Velen hebben de zogenaamde voordelen van enkel “betere” luchtfilters al eens ontkracht.

bijvoorbeeld;

 
  • Leuk
Waarderingen: Arno en Ferdy

Arno

Hoort erbij
15 aug 2020
88
35
18
Doe waar je blij van wordt. Het verschil in performance ga je niet merken en je motor gaat echt niet naar de knoppen tenzij je in extreme omstandigheden rijdt mss... Ik heb een Pipercross filter voor de CT, is voor de leuk en heb er geen problemen mee.