Hoe werkt gordeldetectie achterbank

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Geen problemen, maar gewoon nieuwsgierigheid:
Er wordt in de auto gedetecteerd of er passagiers op de achterbank zitten die hun gordel niet hebben vastgeklikt, een waarschuwingslampje licht dan op. Maar die detectie lijkt in mijn auto veel gevoeliger dan enkel meten of er iemand of er op de achterbank zit. Het valt me op dat, als ik een tas op de grond tussen de voorstoel en de achterbank zet, de gordeldetectie-lampjes al oplichten. Na een stukje rijden gaan ze wel uit, maar ik vraag me dan toch af wat er dan precies gedetecteerd wordt. Zit er ook een sensor in het vloerdeel tussen voorstoel en achterbank? Want bij een tas op de grond is er geen druk op de zitting van de achterbank.
 
Laatst bewerkt:

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik zou speculeren dat er een flink minimum gewicht is. Want lege kinderstoeltjes bijvoorbeeld triggeren geen gordelwaarschuwing tijdens het rijden.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Zoals gezegd staat er niets (of zit er niemand) op de achterbank. Ik zet enkel soms een tas tussen voor- en achterstoel.
Maar... wat Sammie zegt is een interessante: mogelijk reageert dat lampje van de achtergordel inderdaad op het feit dat de achterdeur open is geweest. Die zal ik eens uittesten.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.113
4
816
113
Lijkt me sterk, ik zet al jaren m'n boodschappentas achter de voorstoel, ook bij mijn vorige Lexi. Ja, ik heb ook gordeldetectie achterin. Nooit een melding gehad.
Ik vermoed toch dat er een sensor in de bank zit.
Maar ik ben benieuwd....
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Lijkt me sterk, ik zet al jaren m'n boodschappentas achter de voorstoel, ook bij mijn vorige Lexi. Ja, ik heb ook gordeldetectie achterin. Nooit een melding gehad.
Ik vermoed toch dat er een sensor in de bank zit.
Maar ik ben benieuwd....
Die prei en netje appels gaan het gewicht niet maken nee.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
En ik ben eruit.
Vanmorgen een testje gedaan: auto ontgrendeld, achterdeur even geopend en weer gesloten (niets achterin gelegd). En vervolgens bij het wegrijden licht inderdaad de detectie "gordelwaarschuwing achter" voor enkel minuten op. Wat Sammie vermoedt klopt dus. De logica ontgaat me wel, want waarom zou er een gordelwaarschuwing gegeven moeten worden als enkel de achterdeur geopend is geweest.

Even gezocht op internet, en kennelijk dezelfde ervaring bij Volvo: https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=48717

Weten we dat ook weer.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Er zou maar een kind ingestapt zijn en je bent vergeten hem/haar vast te zetten met de gordel.
In het geval er een kind is ingestapt en is gaan zitten, zal de sensor in de zitting van de achterbank de waarschuwing activeren, als de gordel is vergeten. Volgens mij gaat dat in dat geval samen met een geluidssignaal. Bij enkel de geopende deur licht enkel het lampje een paar minuten op, zonder geluid.

Verder prima hoor, ik stoor me er ook niet aan. Ik vroeg het me alleen af, waar die waarschuwing op gebaseerd was, maar het is nu duidelijk: een geopende achterdeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623