Hoe zelf start accu vervangen?

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
De startaccu van mijn 450h uit 2012 is aan vervanging toe. Als de auto stilstaat moet ik om de paar dagen bijladen vanaf ca 11V. Ik zie hier wel verhalen over accu's en overzetten van de sensor, maar niet hoe te voorkomen dat de spanning even wegvalt zodat het geheugen etc. gewist wordt en alle info verloren is. Hoe de spanning erop houden? Kan dat via een 12V bron op een sigaretten aansluiting?
Nog bijzonder tips?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
845
113
Hoe laad je de accu bij? Met een spanningsbron van 14 Volt op de klemmen van de accu? Dan heb je gelijk je antwoord, 14 Volt (NIET MEER!!) er op laten zitten en je kunt de klemmen op de accu loshalen, de 14 Volt voeding houdt nu de auto "levend". (Uiteraard de auto nu niet aanzetten want dat kan de voeding waarschijnlijk niet aan.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Zojuist de accu toch maar laten vervangen. Er bleek helemaal geen externe 2e 12V bron nodig. Die heeft de auto zelf al. De hybride accu neemt het over.
Zelf had ik bijna Varta dynamica e23 besteld. Die bleek ook voorradig in de garage, maar paste toch niet ondanks het zoeken op nummerbord op websites. De onderkant van die accu heeft een uitstekend randje, waardoor het net niet past. Dat randje kan ervan afgezaagd worden, maar dat ging dus niet goed in de garage. Net iets te diep gezaagd. Een ander merk paste wel direct.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Zojuist de accu toch maar laten vervangen. Er bleek helemaal geen externe 2e 12V bron nodig. Die heeft de auto zelf al. De hybride accu neemt het over.
Zelf had ik bijna Varta dynamica e23 besteld. Die bleek ook voorradig in de garage, maar paste toch niet ondanks het zoeken op nummerbord op websites. De onderkant van die accu heeft een uitstekend randje, waardoor het net niet past. Dat randje kan ervan afgezaagd worden, maar dat ging dus niet goed in de garage. Net iets te diep gezaagd. Een ander merk paste wel direct.
Heb je een Gen 4 GS?
Welke accu heb je nu precies gekocht en geplaatst als ik vragen mag? Want mijn accu (2017) is waarschijnlijk binnenkort ook aan vervanging toe.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Tudor TL754 12V 75Ah 750A EFB 270x173x222 (lxbxh)
Hmm oke, en die past prima? Ik had een beetje de bestaande accu opgemeten en ik kom op:
Heb de accu niet uit de auto gehaald, maar het kwam niet echt over alsof er extra ruimte was in de hoogte of in de lengte.

OEM: Panasonic AGM battery BATTERY; S65D26L
Partnumber: 28800-31410 of 2880031410
57Ah CCA 450A
Lengte: 250mm
Breedte: 164 accu (170 mm case?)
Hoogte: 180 mm - 190 mm
 

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Ja de Tudor past prima. Bij mij zat er ook een panasonic in met een capaciteit van 57Ah. Let op dat accuhoogte zoals vermeld bij nieuwe accu's inclusief de polen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Lexy

Actief
17 mrt 2023
141
70
28
@Higgie
Dus als je bv de druppellader (ctek) aansluit op de plus en min in de motorruimte, houdt je de boel op spanning en kun je de 12v accu zonder probleem vervangen?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
845
113
@Higgie
Dus als je bv de druppellader (ctek) aansluit op de plus en min in de motorruimte, houdt je de boel op spanning en kun je de 12v accu zonder probleem vervangen?
Ja, de lader neemt de functie van de accu tijdelijk over. Zorg er wel voor dat je niets aan zet want die grotere stromen kan de lader waarschijnlijk niet aan.
Kijk van te voren ook even met een multimeter wat de uitgangsspanning van de lader onbelast is, dit zou 13 tot 14 Volt moeten zijn. Is dat niet het geval dan werkt het niet.

Hint: Je kunt ook simpelweg een tweede accu aansluiten met startkabels, misschien wel makkelijker. Dit mag ook een kleine accu van een motor- of bromfiets zijn, zolang deze maar 12 volt is. (En vol uiteraard)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa