Hoge toeren bij lage buitentemperatuur!

Lucky.L

Nieuw hier
21 okt 2012
17
0
1
Hallo,bij mijn IS250 blijft het toerental erg hoog in zijn drive [1000 toeren] ook al is mijn motor redelijk op temperatuur [hij gaat pas bij het 7e streepje naar 5/600 toeren!
Dit doet hij alleen als de buitentemperatuur op exact 4 graden of lager staat,staat hij op 5 graden[buitentemperatuur klokje] heb ik nergens last van!
Het gekke is ook als ik ergens 2 uur geparkeerd heb gestaan en mijn buitentemperatuurmeter staat bijv. op 8 graden door de warmte van mijn motor,dan rijd hij perfect maar als hij dan weer door het rijden gaat zakken naar 4 of minder graden, gaat weer de toeren omhoog!
Is dit normaal?
Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb opgeschreven.

Mvg Michel
 

Dave

Nieuw hier
15 sep 2012
15
0
0
Dit is normaal. Hebben zowat alle Lexus en Toyota's. Ze doen dit om het interieur sneller warm te krijgen.
Zet je verwarming maar eens helemaal af en het toerental zakt direct.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Omschrijving is helder. Verhoogd toerental heeft te maken met automatische koudstartvoorziening die tevens je toerental verhoogt ter voorkoming van afslaan; zeker bij een automaat is dat belangrijk. Het feit dat hij na wegrijden met voldoende temperatuur weer hetzelde doet wijst op een storing in de temperatuursonde of je thermostaat blijft (te ver) open staan/sluit niet meer volledig af. De auto warmt dan veel langzamer op omdat de koelvloeistof niet alleen maar via de korte kringloop(cylinderkop) circuleert, maar steeds een gedeelte door je radiateur pompt. Dan wordt de vloeistof dus veel langzamer warm. Als je met nog een redelijke temperatuur in het systeem vertrekt en je thermostaat blijft open hangen, pompt hij weer koude vloeistof uit je radiateur naar binnen en krijgt je motormanagement het signaal dat de motor onvoldoende bedrijfstemperatuur heeft. Dan treedt je koudstartvoorziening/verhoogd toerentalregeling weer in werking. Als mijn diagnose juist is, zou je moeten merken dat de auto minder snel op temperatuur komt en ook meer verbruikt. Ga ff langs je garage of schaf een lasertemperatuurmeter aan. Zijn tegenwoordig niet meer zo duur en reuzehandig om op afstand en veilig te meten.
Meet aan bovenzijde radiateur, waar vloeistof net uit de kop komt en aan onderzijde waar het weer terug naar blok/waterpomp gaat(onder moet kouder zijn) en meet bij cylinderkop en thermostaathuis.Good luck
PS: als je je verwarming uitzet circuleert minder vloeistof en stijgt de temperatuur van de vloeistof die in je kop/systeem circuleert. Ik zou dus toch maar ff checken.
 

Lucky.L

Nieuw hier
21 okt 2012
17
0
1
Hartelijk dank voor de snelle reacties,ik ga eerst eens proberen met de verwarming uit,lukt dat niet ga ik maar naar de garage!

Mvg Michel
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Ik dacht eerst ook dat het niet normaal was, maar idd, de autoverwarming even uitzetten en je zult zien dat het toerental terugzakt naar onder de 1000...
 

Lucky.L

Nieuw hier
21 okt 2012
17
0
1
Heb idd de verwarming uitgezet,en de motor word dan een stuk sneller warm, en zodra de temperatuur meter op ongeveer het 7e streepje staat,dan gaat hij op normale toeren draaien!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik heb dit eerlijk gezegd nooit ervaren... maar wat jullie wel kunnen proberen is een keer de LMM en gasklep schoon te maken.