Hoogte koplampen

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
Is het mogelijk om de xenonverlichting in hoogte te verstellen. Ik vind dat ze in dimlicht stand niet ver genoeg vooruit schijnen. Ik kan nauwelijks 20 ver kijken. Dat is erg vermoeiend rijden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat is bij elke auto mogelijk. Je zou misschien even achter de koplampunit kunnen kijken, waar normaal gesproken een soort schroef/regelmechanisme aanwezig is. Misschien niet onverstandig dit te laten doen door dealer/garagebedrijf (met koplampafstelapparaat), aangezien het totale lichtbeeld vrij nauwkeurig moet worden afgesteld.
 

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
Dank, ik zal komende week de dealer eens opzoeken. Ik dacht dat het wellicht softwarematig moet omdat dit lampen zijn met een automatische hoogte verstelling.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Auto hoogteverstelling gaat middels een sensor van de ophanging. Volgens mij geschiedt de 'basisinstelling' (tot nu toe) altijd d.m.v. stelschroeven up/down en left/right. Het lichtbeeld behoort tevens afgesteld te worden met een bestuurder(gewicht) in de auto, kofferbak leeg en banden op juiste spanning.
 
Laatst bewerkt:

Buulke

Nieuw hier
24 dec 2013
14
2
0
Ik heb LED lampen maar deze stonden ook veel te laag. Bij de garage hebben ze deze maximaal omhoog gezet wat binnen de APK mag. Dat was echter te hoog; er werd regelmatig met grootlicht geknipperd. Nu heb ik ze halfweg minimum en maximum laten zetten en dat is een heel stuk beter.
Bij de koplampen onder de motorkap zitten aan beide kanten 3 stelschroeven waarmee je het zelf kunt instellen, maar dat heb ik (nog) niet uitgeprobeerd.
 

Da_Kwant

Hoort erbij
20 feb 2014
77
2
0
Ik heb LED lampen maar deze stonden ook veel te laag. Bij de garage hebben ze deze maximaal omhoog gezet wat binnen de APK mag. Dat was echter te hoog; er werd regelmatig met grootlicht geknipperd. Nu heb ik ze halfweg minimum en maximum laten zetten en dat is een heel stuk beter.
Bij de koplampen onder de motorkap zitten aan beide kanten 3 stelschroeven waarmee je het zelf kunt instellen, maar dat heb ik (nog) niet uitgeprobeerd.

Ook ik heb ze hoger laten zetten, de fabriek hadden ze op het laagste ingesteld
 

Cmaster

Nieuw hier
16 apr 2021
22
15
3
Ja, het zijn zelfregelende led's, dus ik verwachtte dat niet. Blijkbaar is er toch aan te regelen LR/UP. Dus bezoekje bij Lexus...
 
13 jun 2019
177
53
28
Ook LED op een IS300h. Zowel de Toyota als Lexus werkplaats stellen dat ze niet hoger gezet kunnen/mogen worden😟. Wat wel wat hielp is het meer naar links stellen. Hebben ze met beide gedaan. Ga nog vragen om de linker weer iets naar rechts te zetten.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik stel mijn koplampen altijd zelf weer naar boven bij. Dit in de avond op een stil landweggetje zodat ik kan zien of het lichtbeeld a) mij bevalt en b) niet verblindend is voor tegenliggers.

In de garage wordt bij de APK de hele santekraam weer zo ver naar beneden gedraaid dat ik de stoel op de hoogste stand moet zetten om überhaupt nog wat schijnsel van m'n Xenonlampjes te ontwaren. Dat afstellen gebeurt in de garage met een lichtbak die het lichtbeeld toont. Volgens mij wordt die bak zelden op de goede hoogte voor de wagen gezet, er klopt na de APK namelijk nooit wat van. En de dealer maar volhouden dat dat moet van ome APK.

Gelukkig is dat bijstellen een kwestie van met een schroevendraaier een stelschroef aandraaien. Zelfs ik kan dat.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik dacht dat ik dat als enige had :ROFLMAO:. Toen m’n zwager de APK nog deed was dat geen probleem, die wist wat ik deed en waarom. Nu hij dat niet meer kan door een andere baan is dat de eerste opmerking in het APK-rapport in jaren vanaf dat de dealer het weer doet. En dan zie je echt niet veel op een donkere avond hoor, zo laag staat dat afgesteld dat je net 5 meter of zo voor je auto ziet…
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik dacht dat ik dat als enige had :ROFLMAO:. Toen m’n zwager de APK nog deed was dat geen probleem, die wist wat ik deed en waarom. Nu hij dat niet meer kan door een andere baan is dat de eerste opmerking in het APK-rapport in jaren vanaf dat de dealer het weer doet. En dan zie je echt niet veel op een donkere avond hoor, zo laag staat dat afgesteld dat je net 5 meter of zo voor je auto ziet…
kun je nagaan hoe ik destijds m'n corolla station met volle benzine en volle lpg tank (en niet meer al te nieuwe veren) terug kreeg uit de apk.
de hoeveelheid die ik toen weer omhoog moest bijstellen was groter dan het verschil tussen 0 en 5 op het stelknopje


opvallend genoeg kwam hij het jaar erna wél weer door de keuring, zonder dat ze met d'r poten aan m'n lampen zaten... en dat door dezelfde keurmeester!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Toch raar dat er zo veel auto's worden afgekeurd. Misschien dat al die "keurmeesters" zich toch eens moeten verdiepen in de precieze keuringseisen. Een van die eisen is het gebruik van een correct afgesteld keuringsapparaat - en de afstelvereisten voor auto's met LED of Xenon licht zijn enigszins anders dan voor auto's met klassieke gloeilampen. Praktisch betekent dat dat als de auto LED of Xenon licht heeft de afstelling zodanig behoort te zijn dat het rechter deel een duidelijke scheidingslijn tussen licht/donker geeft op de voorziene hoogte, het linker deel van het lichtbeeld mag wat hoger uitkomen. Anders gezegt: als de afstelling zodanig wordt gekozen dat het linkerdeel op maximaal door de scheidslijn toegestane hoogte wordt ingesteld, staan de lampen dus lager afgesteld dan toegestaan....
 
13 jun 2019
177
53
28
Ik stel mijn koplampen altijd zelf weer naar boven bij. Dit in de avond op een stil landweggetje zodat ik kan zien of het lichtbeeld a) mij bevalt en b) niet verblindend is voor tegenliggers.

In de garage wordt bij de APK de hele santekraam weer zo ver naar beneden gedraaid dat ik de stoel op de hoogste stand moet zetten om überhaupt nog wat schijnsel van m'n Xenonlampjes te ontwaren. Dat afstellen gebeurt in de garage met een lichtbak die het lichtbeeld toont. Volgens mij wordt die bak zelden op de goede hoogte voor de wagen gezet, er klopt na de APK namelijk nooit wat van. En de dealer maar volhouden dat dat moet van ome APK.

Gelukkig is dat bijstellen een kwestie van met een schroevendraaier een stelschroef aandraaien. Zelfs ik kan dat.
Dat klinkt mij als muziek in de oren. Zo te zien is er makkelijk bij te komen? Is er iemand met een IS300h die dit ook wel doet?