Hybrid health check, vanaf wanneer betalen en worden de gratis checks niet aangegeven in het service boek?

Raine

Actief
17 sep 2023
185
132
43
Ik bezit een RX 450h van nov 2019.
Nu las ik hier op het forum dat de hybrid health check in jaar 1 t/m 5 gratis zou zijn, daarna (prijspeil 2024) ca €80
Mijn RX gaat binnenkort voor jaarlijks onderhoud en ik kreeg bij de oproep de mededeling dat er mu een betaalde health check voor de garantie nodig is, kunnen wij aanbieden voor €89,95

Dat brengt mij op de volgende vragen:

Bij de 2 jaarlijkse onderhoudsbeurten die ik tijdens bezit heb laten doen is nooit aangegeven dat er een (gratis) hybrid health check gedaan is, er staat niets op de onderhoudsfactuur en niets in het service boek aangetekend, is dat normaal dat dan wel gedaan zou (moeten) zijn maar je er niets over hoort of ziet?
Ook bij de 2 beurten bij 1e eigenaar staat niets in het service boek aangetekend over uitgevoerde hybrid health check
Als ik lees dat jaar 1 t/m 5 gratis is, dan reken ik uit dat nu bij de 5 beurt de check voor de laatste keer toch gratis zou moeten zijn?

Hybride accu zit in de eerste 5 jaar garantie. Daarna verlengbaar met een hybrid health check.

Moet ik daar uit begrijpen dat de eerste 5 j geen hybrid health check gedaan wordt?
Ik trek dezelfde conclusie, omdat de eerste 5 jaar dit gedekt is onder garantie zal de dealer zich vast de moeite besparen om die eerste 5 jaar die check uit te voeren omdat een garantie claim toch wel ingewilligd zal worden.

Daarna is het aan de eigenaar om elk jaar een verzekeringetje te nemen à €89,95. Ik ben nu van plan om dat wel elk jaar te doen. Ik meen een keer gelezen te hebben dat een nieuw accupakket tegen de €2000 kost maar of dat ongeacht het model op dit bedrag neerkomt durf ik niet te zeggen.

Er zijn ook eigenaren die de hybrid health check niet uitvoeren en vertrouwen op de reputatie van het merk. Het geld dat ze daarmee besparen kunnen ze als ze pech hebben wellicht ook uitgeven aan een reparatie of revisie van het bestaande accupakket en per saldo zal dat goedkoper zijn dan een compleet nieuw accupakket van Lexus laten plaatsen. Het is een afweging.

• Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Ik denk wederom “kosten gedreven” :
De check kost sowieso tijd.
Mocht er tijdens garantie iets uitkomen, dan is het rekening Lexus

Het is pas interessant om te checken wanneer klant gaat betalen.
Mocht er dus na de garantie iets gevonden worden, is dat bedrijfstechnisch veel beter.

Of denk ik nu te grijs/zwart ?

In de drie jaar dat wij de GS450h hadden liet ik altijd tegelijk met de apk en beurt ook de Hybrid Health check uitvoeren. Voor die paar tientjes meer hoef ik me ook geen zorgen te maken. Ik moet wel zeggen dat onze dealer er altijd een uitdraai bij deed dat de check is gedaan. Weet niet of iedere dealer dat doet.

Mijn auto (GS gen 4) zal binnenkort als onderdeel van zijn jaarlijkse wellnesdagje ook weer een HHC ondergaan. Dat is na 12 jaar. Inmiddels overweeg ik met de HHC te stoppen. Het is inderdaad een verzekeringspremie, maar inmiddels wel een die behoorlijk duur is. Een nieuwe accu kost een flink bedrag, maar 10 jaar een HHC laten uitvoeren kost ook best veel geld. Mocht het al tot een storing komen die deels vervanging noodzakelijk maakt, dan hoeft dat geen nieuwe accu te zijn. Er kan ook een "refurbished accu" worden gemonteerd, die aanzienlijk minder duur is. Daarbij worden wel alle "versleten" cellen vervangen, maar blijft de originele behuizing van het accupakket behouden. Dat levert een aanzienlijke prijsdaling op. Hoeveel Lexus rijders hier hebben ooit al eens een accupakket laten vervangen, en na hoeveel jaar/km was dat dan? Mijn indruk is dat het vervangen van de hybride accu zeer weinig voorkomt en dan slechts na een zeer aanzienlijk aantal jaren.

Deze CT200h heeft een reparatie gehad en ik meen me te herinneren dat @Frank2b een keer een hybride accu pakket heeft vervangen van z’n 3GS.

Ik kwam toevallig een paar dagen geleden, een NX tegen. Met 8 jaar en 170dkm een nieuwe accu gekregen, dat is natuurlijk wel heel erg vroeg en zeldzaam. Echter mijn auto is ouder en heeft meer gereden, dus vind het die paar keer per jaar bij de beurt extra betalen, dan toch wel waard.. Een HHC is zeg 27x goedkoper.

Ik zou zeggen .....
Je ziet toch aan toename van verbruik dat de batterij niet meer helemaal toppie is.
Zolang de IS300h 1:19 loopt hoeft de dokter niet naar dat stuk van de gezondheid te kijken.
Die rekening maak ik dan liever in een restaurantje of op een terrasje.

• Leuk
Waarderingen: Rayminidas
Voor eenieder een afweging. Zodra je iets vreemds gaat opmerken, ben je aan de beurt. Met een geldig HHC-rapport heb je dat risico afgekocht en kun je met gesloten beurs, je auto met nieuwe accu ophalen.

Je ziet toch aan toename van verbruik dat de batterij niet meer helemaal toppie is.
Zolang de IS300h 1:19 loopt hoeft de dokter niet naar dat stuk van de gezondheid te kijken.
Op zich lijkt dat wel logisch. Ik heb mijn auto nog geen volledig jaar dus heb nog geen goed beeld van gemiddeld verbruik door de jaargetijden heen. Gek genoeg ben ik later het hybride rijden goed gaan aanvoelen waardoor in de koudere maanden de auto nu zuiniger is dan in de maanden mei/juni/juli/augustus toen ik ‘m net had. Ik meen me te herinneren dat @Frank2b na vervanging van zijn hybride accu pakket dat ook terugzag in het dalen van het verbruik.
Zodra je iets vreemds gaat opmerken, ben je aan de beurt. Met een geldig HHC-rapport heb je dat risico afgekocht en kun je met gesloten beurs, je auto met nieuwe accu ophalen.
Zo benader ik de HHC voorlopig ook, als een verzekering. De accu kan geleidelijk aan slijten en langzaam onder een drempelwaarde komen en dan valt het niet op wanneer het ineens na 15 jaar op is. Dan heb ik simpelweg pech. Maar er kan ook ineens wat gebeuren binnen 15 jaar en dan is de auto alleen in noodloop te gebruiken bijvoorbeeld. Dat voorkom ik liever. Ik zou de Dr. Prius app een keer kunnen proberen om een beeld te krijgen van de staat van de accu, maar vooralsnog kan ik vele honderden meters met gemak elektrisch afleggen binnen de bebouwde kom. Wel met een behoedzame rijstijl omdat bij te vlot het gaspedaal intrappen de motor wel aanspringt.

• Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Wat ik mij herinner van de vervanging van de accu is vooral dat de afstand die de wagen in EV-mode kon afleggen opeens significant langer was geworden. Van enkele honderden meters voor de vervanging naar misschien wel tot één km na de vervanging. Of de wagen ook in dezelfde mate zuiniger was geworden kan ik me echter niet meer herinneren, althans, daar heb ik geen aktieve herinnering meer van....

• Leuk
Waarderingen: RoelVB en D43m0n
Zojuist m'n GS 450h voor onderhoud naar Louwman/Lexus gebracht. Leeftijd 12+ jaar, km. 240.000. Even gevraagd hoe het nou zit met de "garantie" als je een HHC laat doen: beetje vaag, maar het kwam erop neer dat ouder dan 10 jaar niet meer telt. Dus ik heb maar een streep door de HHC gehaald: die voegt dan toch niets meer toe?
Ik moet er wel bij zeggen dat bij het maken van de afspraak, de dame aan de telefoon het mij ook niet goed kon vertellen en ook op internet kwam ik geen duidelijke info tegen.
Wie heeft het verlossende antwoord: tot waar loopt de verlengde garantie op accupakket? (km's en/of leeftijd)

Thanks. En ja hoor, na iets langer speuren toch gevonden (op een zeer voordehandliggende plek), 15 jaar:

Toch nog even gebeld: we hadden 't vanochtend over 10 jaar gehad, de man dacht nu 12 jaar en toen ik 'm wees op de 15jaar op internet "oh dan hebben ze dat misschien kort geleden verlengd. Maar je kunt de HHC gerust een keer overslaan hoor. Bovendien is uw auto al klaar en gefactureerd."
De volgende keer dan maar wél weer de HHC erbij, pfffff.

vanochtend over 10 jaar gehad, de man dacht nu 12 jaar en toen ik 'm wees op de 15jaar op internet "oh dan hebben ze dat misschien kort geleden verlengd. Maar je kunt de HHC gerust een keer overslaan hoor. Bovendien is uw auto al klaar en gefactureerd.
Nou, dit bevestigt mijn ervaring bij een dealer dat de Lexus-mensen die klantencontact hebben niet weten welke garantie (verzekering) regelingen er bestaan en wat ze inhouden. Inmiddels kan ik als klant zo opdreunen hoe dat zit. Als je toch liever wel de HHC (voor komend jaar) wil hebben, kun je er nog een telefoontje aan wagen dat je toch wel graag dat jaar zekerheid wil hebben.

• Leuk
Waarderingen: bni
(veel) Serviceadviseurs en de medewerkers bij het Klant Contact Centrum weten het allemaal totaal niet. Treurig, maar waar. Soms snap ik het wel: Zoveel verschillende navigatiesystemen met vele verschillende mogelijke services.. Daarentegen; een hybrid health check is dan wel weer erg simpel. Dat zou je als medewerker toch wel moeten weten.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa