Hybrid health check

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

SebastiaanBelt

Nieuw hier
10 jul 2024
11
23
3
Hallo Allemaal,

Ik heb een CT200H van 2011 (met bijna 350xxx km) en zit er aan te denken om een Hybrid health check uit te laten voeren. Heeft dit in jullie ogen 'nut' en waarom wel of juist niet?

Groet,

Sebastiaan
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Mag ook apart, krijg je gewoon een certificaat voor 1 jaar garantie/15.000km.

2026 verloopt de garantie, in die zin kun je nog 'even' genieten van de garantie. Of je accu het gaat begeven, kan ik je niet voorspellen.

Let wel dat je een rapport krijgt met allemaal waardes "OK". Dus je krijgt geen echte inzage in de daadwerkelijke gezondheid van de accu.
Het is dus vooral nuttig om in te dekken, niet zo zeer om te weten hoe je accu nu presteert.
 
Mag ook apart, krijg je gewoon een certificaat voor 1 jaar garantie/15.000km.

2026 verloopt de garantie, in die zin kun je nog 'even' genieten van de garantie. Of je accu het gaat begeven, kan ik je niet voorspellen.

Let wel dat je een rapport krijgt met allemaal waardes "OK". Dus je krijgt geen echte inzage in de daadwerkelijke gezondheid van de accu.
Het is dus vooral nuttig om in te dekken, niet zo zeer om te weten hoe je accu nu presteert.
Jammer dat het dan maar voor 15.000 km is, daar ik ongeveer 30.000 km per jaar rij...
Misschien een gekke vraag maar als die onder de 50% is geeft deze dan nog steeds 'OK' aan?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ik kan twee redenen verzinnen om een HHC uit te laten voeren. Ten eerste geeft het een momentopname van de gezondheidstoestand van je hybride systeem. Dat kan zinvol zijn omdat je mogelijk daarmee ruim van te voren onderkent of er een of andere achteruitgang aanwezig is die op termijn mogelijk tot helemaal stilvallen zou kunnen leiden. Het tijdig onderkennen van een onvolkomenheid stelt je in staat om al vast een geplande reparatie uit te laten voeren zonder dat je onderweg op vakantie maar moet zien of er zonder veel tijdverlies en andere ellende ergens een mogelijk dure reparatie nodig is. Daarnaast is er het voordeel dat als je met de voorziene frequentie een HHC hebt laten, uitvoeren je vrij lange tijd garantie hebt op het hybridesysteem (15 jaar). Dat is eigenlijk een soort verzekering tegen hoge reparatiekosten. Daar betaal je uiteindelijk wel stevig voor - als jet tot 15.000 km per jaar rijdt zou een controle ieder jaar nodig zijn. Als een HHC 50 Euro kost betaal je daarvoor dus 750 Euro. Uiteindelijk is dat wel minder dan je kwijt zou zijn aan een reparatie.

Eigenlijk kun je het vergelijken met een soort verzekering: je betaalt voor een zekere gemoedsrust en de kans op een mogelijk interessante vergoeding. Als je dat 15 jaar gedaan hebt, zonder dat er ooit iets kapot ging, was dat achteraf gezien weggegooid geld - net als bijvoorbeeld een brandverzekering voor je huis.

Ik heb geen idee hoe vaak vervanging van elementen van het hybridesysteem in de praktijk voorkomt. Er zijn op dit forum best veel leden die al een Lexus op gevorderde leeftijd rijden (15 jaar of ouder). Veel opmerkingen dat er een ingrijpende hybrideingreep nodig is, heb ik hier op het forum echter niet gezien. Bovendien vallen de kosten van een vervanging van een hybrideaccu eigenlijk wel mee, omdat je naast een complete vervanging ook een "refurbished" systeem kunt kopen, waar bij een groot deel van de oorspronkelijke bestanddelen wordt hergebruikt. Je zou dus ook het bedrag dat je aan een HHC jaarlijks uit zou moeten geven, "gewoon" opzij kunnen leggen om op die manier een "buffer" op te bouwen voor als het werkelijk nodig is.

Ik denk eigenlijk dat een HHC min of meer een overblijfsel is uit de begintijd van de hybridess, om de destijds bestaande angst dat al na enkele jaren dure reparaties nodig zouden zijn, wat weg te nemen. Maar als je je er beter bij voelt om de HHC regelmatig te laten uitvoeren, is daar uiteraard niets op tegen. Een technische noodzaak daarvoor zie ik minder.
 
Heb deze check zelf laten uitvoeren in combinatie met een 'aankoopkeuring' (en navigatie-update). Waarom? Gewoon een extra zekerheidje.
Ja het kostte wat centen en tijd (mijn vaste garage in het dorp op leenfiets-afstand, Lexus toch een stuk rijden en afgelegen) maar daar heb je dan toch wel een zekerder gevoel bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: SebastiaanBelt en Bobusa
Dat is precies wat ik bedoelde. Voor de gezondheidstoestand hoef je het niet te doen: 100% (nieuwe accu) is OK en goedgekeurd. Maar 59% ook.

Het is vooral indekken mocht de accu na een paar maanden ineens sneuvelen.
 
Wat ik mij eigenlijk afvraag: als je de auto volgens schema laat onderhouden, daar zitten naast onderhoud ook allerlei periodieke checks in, waarom zou je dan een HHC op eigen initiatief apart moeten vragen/ opdracht voor geven.
M.a.w. waarom zit dit niet gewoon in het reguliere onderhoudsschema geïntegreerd.. vind ik eigenlijk raar
 
@Raine
Ik heb er de gewoonte van gemaakt om wanneer m'n auto voor onderhoud naar de garagist gaat naast de autosleutels een briefje aan de receptionist / chief mechanic te overhandigen met daarop waar er, naast de onderhoudsbeurt volgens schema, nog aandacht aan besteed moet worden.
En daar zet ik dan, nu we in een EV rijden, ook gewoon de Accupakket Healthcheck bij.
Naar ik begrijp heeft het accupakket een garantieperiode van 15 jaar. Gedurende deze periode moet dan wel zowel het onderhoud als de Healthcheck jaarlijks door een door Lexus 'approved' garagebedrijf uitgevoerd zijn.
De eerste 10 jaar zou er aan zo'n healthcheck geen kosten verbonden zijn en daarna een 80 euro per healthcheck [prijspeil 2024]
Daarnaast zou de kwalificatie 'gezond' van toepassing zijn tussen de 100% en 70%.
 
  • Leuk
Waarderingen: SebastiaanBelt
Wat ik mij eigenlijk afvraag: als je de auto volgens schema laat onderhouden, daar zitten naast onderhoud ook allerlei periodieke checks in, waarom zou je dan een HHC op eigen initiatief apart moeten vragen/ opdracht voor geven.
M.a.w. waarom zit dit niet gewoon in het reguliere onderhoudsschema geïntegreerd.. vind ik eigenlijk raar
Ik denk dat dat door de fabrikant niet beslist nodig wordt geacht om de gebruiker toch een voldoend betrouwbare auto te kunnen garanderen. Het accupakket gaat erg lang mee en als de capaciteit in de loop der jaren terugloopt zal dat de werking verminderen maar niet ineens de auto onbruikbaar of onveilig maken. De eigenaar zal na verloop van tijd een mindere werking constateren en dan eventueel controle en reparatie kunnen laten uitvoeren.

De HHC kun je beter zien als een soort verzekeringspremie: mocht er binnen de eerste 15 jaar onverhoopt aanleiding zijn tot vervanging of reparatie, dan vallen de kosten daarvan lager uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
@Raine
Ik heb er de gewoonte van gemaakt om wanneer m'n auto voor onderhoud naar de garagist gaat naast de autosleutels een briefje aan de receptionist / chief mechanic te overhandigen met daarop waar er, naast de onderhoudsbeurt volgens schema, nog aandacht aan besteed moet worden.
En daar zet ik dan, nu we in een EV rijden, ook gewoon de Accupakket Healthcheck bij.
Naar ik begrijp heeft het accupakket een garantieperiode van 15 jaar. Gedurende deze periode moet dan wel zowel het onderhoud als de Healthcheck jaarlijks door een door Lexus 'approved' garagebedrijf uitgevoerd zijn.
De eerste 10 jaar zou er aan zo'n healthcheck geen kosten verbonden zijn en daarna een 80 euro per healthcheck [prijspeil 2024]
Daarnaast zou de kwalificatie 'gezond' van toepassing zijn tussen de 100% en 70%.
Ik heb wel een OBD reader waarop af te lezen is hoeveel procent de hybride accu is, daaruit krijg ik te zien dat ik altijd tussen de 45/59 procent zit. En de auto word dagelijks gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ik heb wel een OBD reader waarop af te lezen is hoeveel procent de hybride accu is, daaruit krijg ik te zien dat ik altijd tussen de 45/59 procent zit. En de auto word dagelijks gebruikt.
Wat je op die manier meet, is de actuele gemiddelde ladingstoestand van het accupakket. Bij de HHC wordt bij mijn weten iets anders gedaan. Met de juiste software kun je per individuele cel afzonderlijk zowel de spanning als de interne weerstand meten. Op die manier kun je constateren of er een of meer individuele cellen zijn die een afwijking vertonen. Die cellen kunnen dan indien nodig afzonderlijk vervangen worden.

Zie:
 
Wat je op die manier meet, is de actuele gemiddelde ladingstoestand van het accupakket. Bij de HHC wordt bij mijn weten iets anders gedaan. Met de juiste software kun je per individuele cel afzonderlijk zowel de spanning als de interne weerstand meten. Op die manier kun je constateren of er een of meer individuele cellen zijn die een afwijking vertonen. Die cellen kunnen dan indien nodig afzonderlijk vervangen worden.

Zie:
Ah op die fiets, interessante video. Thanks !!
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Naar ik begrijp heeft het accupakket een garantieperiode van 15 jaar. Gedurende deze periode moet dan wel zowel het onderhoud als de Healthcheck jaarlijks door een door Lexus 'approved' garagebedrijf uitgevoerd zijn.
De eerste 10 jaar zou er aan zo'n healthcheck geen kosten verbonden zijn en daarna een 80 euro per healthcheck [prijspeil 2024]
Dat maakt het dan wel tikje vreemd, want zeker wanneer die gratis is en van belang voor de garantie op de accu, , dan zou ik bij jaarlijks onderhoud toch niet specifiek zelf opdracht hoeven geven voor een healthcheck, dan zou dat gewoon automatisch moeten plaatsvinden.
Zoals ik nu lees zou dit betekenen dat ondanks jaarlijks onderhoud, maar door verzuim om als eigenaar specifiek opdracht voor een healthcheck, te geven deze garantie bij ik denk de meeste auto's dit verzuimd is en dus geen garantie meer?!
 
@Raine
afgelopen Mei kreeg ik desgevraagd deze uitleg van een medewerker van Lexus @ Brainport. Grens gezond/ongezond zou 70% zijn.
Ter nuancering: ik rij in een 100% elektrieken UX.
Zou natuurlijk wel zo kunnen zijn dat er voor de hybride uitvoeringen van de UX andere voorwaarden & een andere grenswaarde gelden.
Dat heb ik niet nagevraagd.