Hybrid System Has Stopped

Henk0020

Nieuw hier
7 jan 2021
4
1
3
Een wat vreemde gewaarwording. Heb nu al twee keer gehad dat bij het starten van mijn IS300h (2013) alle lampjes gingen branden, een felle pieptoon hoorbaar werd en de volgende tekst werd gegenereerd:' Hybrid System Has Stopped. Please Put Shift Lever Into "P". Echter de automaat stond in "P"-stand. Na allerlei probeersels om toch de auto te starten kreeg ik vervolgens de tekst te zien:'Operation Of Electrical Items Restricted'. Daarna weer de tekst:'Depres brake pedal and push POWERswitch to start'.
Het vreemde is ook dat de lampjes van de accu en rem op de km-teller van rood naar oranjekleur wisselden. Ook gebeurde het een paar keer dat toen ik alles uitzette de koplampen in een snel ritme aan en uitgingen.

Naar dealer geweest en deze hebben niets kunnen vinden. Ze hebben de oude foutcodes gewist en als het weer voorkomt, komt de goede foutcode boven.

Iemand enig idee?
IMG_3366.jpg
IMG_3368.jpg
img_3367-jpg.179292
 

Bijlagen

  • IMG_3367.jpg
    IMG_3367.jpg
    68,8 KB · Weergaven: 219
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Ik zou de 12V accu eens aan een onderzoek onderwerpen.
Als deze onvoldoende spanning levert door veroudering geven sensoren verkeerde waardes door waardoor de meest vreemde foutmeldingen kunnen ontstaan.

Als ik kijk op clublexus lijkt het inderdaad een symptoom te zijn van een accu met wat mindere capaciteit. Komende door: Lang radio geluisterd in accu-toestand, kouder weer en/of gewoon een oudere accu.

Zie ook de ervaringen via del ink hier onder.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Zeker weten te lage spanning op de 12V accu, dan geven Toyota / Lexus hybrides altijd dit soort rare foutmeldingen. Ik had het zelf afgelopen zondag nog:
20211205_123101.jpg
Mijn licht was aan blijven staan omdat de schakelaar niet op auto stond. Na een paar keer proberen sloeg hij toch opeens aan, flink stuk gereden en daarna geen last meer van gehad. Er is in elk geval niks mis met het hybride systeem of zo.

Overigens heeft Lexus inmiddels bevestigd dat de 12V accu defect is, ook al is hij pas een paar maanden oud. Leeftijd zegt niet alles!

Jarno
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: United lexus society

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Hier hetzelfde gehad. Kapotte 12V accu met slechts 17650km op de klok :eek::unsure:. Heb er ook een filmpje van maar dat is te groot om hier te posten helaas. I.v.m 'kapot' viel dit gelukkig onder garantie....
 

Bijlagen

  • 20210105_070554.jpg
    20210105_070554.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 52

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
P.s. te snel achter elkaar de rem intrappen, startknop indrukken en in R schakelen kan ook resulteren in de melding 'shift to P'. Moet 'm een beetje tijd geven om wakker te worden schijnbaar....
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
hele korte ritjes houd de kleine "startaccu" ook niet van. deze word geladen via hybride systeem en gaat wat trager met laden vergeleken met een motor met dynamo.
 

Henk0020

Nieuw hier
7 jan 2021
4
1
3
Dank voor alle reacties en vermoedelijk was een te lage accuspanning de oorzaak. Veel korte ritjes afgelopen tijd en koud weer toen. Na een aantal lange ritten geen last meer gehad van dit probleem. Ik laat in ieder geval nog wel de accu nakijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: RvD

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Laat ze dan ook de accu onder belasting meten en niet alleen het voltage. Bij mijn accu was er een cel defect dus hij gaf nog wel 12V maar de capaciteit was veel minder. Onder belasting zakte het voltage in als een mislukte soufflé en binnen de kortste keren was de accu leeg.

Jarno