Iemand deze wel eens gehad? Headlight system malfunction

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

D43m0n

Stamgast
10 apr 2013
1.001
1
634
113
Jawel, ik ben weer eens op reis en er gebeurt wat.

Afgelopen meivakantie de auto net een week in bezit en toen kwam er op de terugweg een steen op de voorruit. Een sterretje werd al snel een barst. Gelukkig is die voorruit een paar weken later vervangen door de dealer en ging de rekening naar de verzekering. Vervelend maar wel opgelost.

Nu op reis en onder het rijden in een tunnel/viaduct ineens de melding “Headlight system malfunction”. De lampen doen het gelukkig wel. Even later gestopt en de lampen doen het nog steeds. De auto is uit geweest en daarna weer aangezet en de melding was weg. Daarna nog wat viaducten/tunnels gehad en toen bleef die melding weg. Maar vervolgens rij ik de parkeergarage van het hotel in en daar is de melding weer, maar beide koplampen doen het gewoon. Eerst maar inchecken en daarna nog even gekeken en toen was de melding weer weg. Maar bij het verplaatsen van de auto in de parkeergarage kwam de melding weer.

Dit is de melding en die komt voor in het instructieboekje:

IMG_0126.jpeg


Ik vermoed dat de automatische verticale koplampverstelling een storing heeft, want beide koplampen geven gewoon licht. De storing lijkt ook niet ernstig want bij een herstart van de auto is de melding in het infodisplay weg en kan het kennelijk ook goed gaan in tunnels of viaducten.

Alles wat gemaakt wordt kan ook stuk gaan natuurlijk maar waarom “op vakantie”? Ben ik de eerste op het forum die een dergelijke storing meemaak?
 
  • Verdrietig
Waarderingen: robtp09
Ah, dan ben ik al blij dat de voorruit door ”mijn eigen” dealer vervangen is. Zou het uitmaken of ik die auto high beam functie aan of uit heb staan voordat die foutmelding überhaupt komt?
 
Gek** tijdens je vakantieritten is bagger, juist dan wil je zonder gedoe kunnen rijden hè.....

Als de auto high beam aanstond heb je 'm waarschijnlijk al uitgezet en weet je of het helpt....we horen het wel.

Fijne vakantie!!
 
Indien de camera('s) achter de voorruit niet goed werkt, zou LDA, LKA of LTA ook niet goed moeten werken. plus PCS werkt dan niet goed meer en krijg je een melding op je dash (Althans bij de mijne die last had van condens achter de camera.)
Bij Carglass, en ik vermoed dat de dealer de auto daar naar toe brengt, kalibreren / richten ze de camera('s) opnieuw zodat deze optimaal alles ziet.
Ik heb hier mijn kalibratierapport nog liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
De LKA werkt nog steeds prima, dan zal het niet met het vervangen van de voorruit te maken hebben. Ik heb navraag gedaan bij de dealer of zij het ding dan helemaal zelf vervangen of dat doorschuiven naar een CarGlass (want die zit in Arnhem op hetzelfde industrieterrein). Dat deden ze niet, of hun eigen monteurs zouden het kunnen doen, of ze laten een specialist op locatie komen. En dan rijst natuurlijk de vraag of dat een CarGlass busje van hetzelfde industrieterrein even langs komt rijden en hun werk doen in de werkplaats van Lexus. Ik ben er zelf niet bij geweest maar er is werkelijk niets te ontdekken aan pruts of haast werk. Originele ruit lijkt er in te zitten. Op de weg naar huis heb ik de LKA gecontroleerd en die werkte prima. PCS werkt ook prima. Ik zag jouw ervaring van vocht achter de camera @Higgie maar dat zie ik bij mijn auto niet.

Een kalibratierapport heb ik niet gekregen, een factuur evenmin, maar aangezien het boeltje prima werkte na vervanging en jullie tips wat ermee samenhangt, denk ik dat iets “simpels” als de automatische verticale hoogte verstelling het wel moet zijn, aangezien de lampen het gewoon deden en doen.
 
Als je de lampen aanzet vlak voor een muur, zie je dan het lichtbeeld op die muur bewegen? Bij de mijne is het net een discoshow uit de 80's op de muur. En werkt de bochtverlichting nog?
Anders misschien even uitlezen en een foto van je dash maken zodat de dealer kan zien dat het echt is.
 
Bij de ene zag ik dat wel, bij de andere niet. Dit was op de muur bij een tankstation. Later bij het hotel bewogen ze allebei niet. En zojuist bij het vakantieadres, geeft een koplamp toch geen licht. Ik vrees dat er meer aan de hand is…
 
Ik vermoed de koplamp ECU, ik heb even gezocht maar kom veel verschillende partnummers tegen.
De ECU zit in je dashboard, boven je dashboard kastje helemaal rechts, bijna bij de deurscharnieren zag ik op een schema. Misschien als je het dashboardkastje er uit haalt dat je het partnummer kan lezen?
(Mits deze ECU de boosdoener is uiteraard.) Ze kosten gebruikt maar zo'n 3 tientjes.
Maar eerst even uitlezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik kan op vakantie niet zoveel zelf doen. De auto rijdt en ik heb licht. Zodra ik thuis kom kan ik de auto uitlezen. Het lijken tijdelijke meldingen want na een (her)start is de melding weg.
 
Oeh bah balen zeg. Uiteraard op vakantie, want dat weten die dingen, gaan ze stuk.
Laat ook nooit bij het kopieerapparaat merken dat je haast hebt!
De linkerkoplamp van mijn GS gaf overigens ook vaak storing. Om de twee jaar het peertje moeten vervangen, Xenon en al. Bij mijn GS heeft er vocht in de linkerkoplampunit gezeten. Vocht kan vervelende effecten hebben.....
 
Ik vermoed de koplamp ECU, ik heb even gezocht maar kom veel verschillende partnummers tegen.
De ECU zit in je dashboard, boven je dashboard kastje helemaal rechts, bijna bij de deurscharnieren zag ik op een schema. Misschien als je het dashboardkastje er uit haalt dat je het partnummer kan lezen?
(Mits deze ECU de boosdoener is uiteraard.) Ze kosten gebruikt maar zo'n 3 tientjes.
Maar eerst even uitlezen.
Vrijdag heb ik een afspraak met de verkopende partij, dan kijken we verder.