Ik heb een vraag over het brandstofverbruik van de Lexus NX 300h AWD (2015), met benzinemotor en hybride aandrijving.

Amad

Nieuw hier
13 okt 2025
5
2
3
Hey allemaal,
Sinds kort rijd ik in een Lexus NX 300h AWD (2015) en ik ben superblij met de auto. Gisteren even een verbruikstest gedaan: van mijn woonplaats naar Schiphol (vertrekhal 3) en weer terug — totaal zo’n 290 km.
Ik heb bij dezelfde pomp voor en na de rit volgetankt, en moest 27 liter bijvullen. Dat komt neer op ongeveer 9,3 liter per 100 km.
Snelheid lag rond de 110 km/u, heen reed ik alleen, terug met mijn dochter.

Vinden jullie dit normaal voor dit model, of is dat aan de hoge kant?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet, Amad

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en dileepcm
I drive the same car but 2016 model. For spirited drive, I think 9.3 is a reasonable number. However for regular day to day drive, its high based on my personal experience. I average around 6.9/100 from last 2.5 years of ownership and some 66000 kms driving. My best was 6.0l/100 and worst was 8.5l/100 (which was from German Autobahns & Alps vacations). I am a regular / sedate driver for the most part on average driving about 72 kms per day. Almost never drive above speed limit, most of the time I am alone or with one more person and my daily drive includes mix of city / motorway (with some traffic).

1760354644438.png

Dat is toch veel te hoog? (snelle mening). Ik haal met mijn slagschip met V8 bij normaal rijgedrag al 9,5l/100km.....

• Leuk
Waarderingen: ConwayT91
Vorig jaar (april tot april) reed 1 liter op 18,5 kilometer.
Ook een 300H, maar gebaseerd op veel lange ritten (uurtje heen, uurtje terug) en veel noodgedwongen hangen achter vrachtwagens (2-baans autoweg).

Andere insteek: als ik 100 km/uur op de cruise control rij op een dag als gisteren, denk ik dat ik de 1 op 20 wel haal.
Bij 110 km/uur is het al een stuk minder zuinig.

Al met al zou ik van 1 op 10 niet echt gelukkig worden.

volgens GPT het actieve AWD-systeem van je Lexus NX 300h het verbruik zou verhogen met ongeveer 1 liter per 100 km.

Als je alleen op de snelweg rijdt doet het bybride systeem niet veel, dat werkt meer in de stad (met afremmen en dergelijke), dus mmisschien geeft het daarom ook een iets verteend beeld.
En er van uitgaande dat jouw AWD een echte AWD is waar de benzinemotor alle wielen aandrijft (mijn NX450h+ is ook een AWD maar daar worden de achterwielen uitsluitend (extra) aangedreven door een electromotor) kan dat inderdaad ook boor extra verbruik zorgen.

Vorig jaar (april tot april) reed 1 liter op 18,5 kilometer.
Ook een 300H, maar gebaseerd op veel lange ritten (uurtje heen, uurtje terug) en veel noodgedwongen hangen achter vrachtwagens (2-baans autoweg).

Andere insteek: als ik 100 km/uur op de cruise control rij op een dag als gisteren, denk ik dat ik de 1 op 20 wel haal.
Bij 110 km/uur is het al een stuk minder zuinig.

Al met al zou ik van 1 op 10 niet echt gelukkig worden.
1 op 20 vind ik toch wel zeer optimistisch. Ik had met mijn NX300h F-sport een gemiddeld verbruik van 7,5 l /100 km en tijdens de winterperiode ging dit naar 8,3 l.

SUV = hogere luchtweerstand. Heb voor de grap even de Cw waarden vergeleken tussen een LS600h en een NX300h

Een directe vergelijking van de luchtweerstandscoëfficiënten (Cw-waarden) van beide modellen:
ModelBouwjaarType voertuigCw-waarde (luchweerstandscoëfficiënt)Frontaal oppervlak (A)Cw × A (weerstandsindex)
Lexus LS600h2011Luxe sedan0,26 1ca. 2,3 m²≈ 0,598
Lexus NX300h AWD2015Compacte SUV0,33 2ca. 2,65 m²≈ 0,875
🔍 Analyse:
  • De LS600h is aerodynamisch veel efficiënter dankzij zijn lage, gestroomlijnde sedanvorm. De Cw-waarde van 0,26 is indrukwekkend voor een auto van zijn formaat.
  • De NX300h heeft een hogere luchtweerstand door zijn SUV-profiel en grotere frontaal oppervlak. Dit verklaart mede het hogere verbruik bij hogere snelheden, ondanks het lagere gewicht en kleinere motorinhoud.
📊 Praktisch gevolg: Bij snelheden boven de 80 km/u speelt luchtweerstand een steeds grotere rol.

Dus een sedan zo gek nog niet.

• Leuk
Waarderingen: snoek1 en Higgie
110km/h is al vlot, bij 100km/h zal het verbruik al een stuk minder zijn. Zeker bij een SUV-achtige wagen omdat daar de luchtweerstand exponentieel nóg sneller toeneemt.
Zet de wagen maar eens op CC bij 100 en 110 en je zult je verbruiksmeter al zien dalen of stijgen.
Bij een gestroomlijnde sedan is dat verschil een stuk minder zoals @Bobusa al liet zien.
Daarom probeer ik zo lang mogelijk geen SUV te rijden, ik kan nu de benzine al bijna niet betalen.... :eyes::ROFLMAO:

• Haha
Waarderingen: Paniekje en Bobusa
SUV = hogere luchtweerstand. Heb voor de grap even de Cw waarden vergeleken tussen een LS600h en een NX300h

Een directe vergelijking van de luchtweerstandscoëfficiënten (Cw-waarden) van beide modellen:
ModelBouwjaarType voertuigCw-waarde (luchweerstandscoëfficiënt)Frontaal oppervlak (A)Cw × A (weerstandsindex)
Lexus LS600h2011Luxe sedan0,26 1ca. 2,3 m²≈ 0,598
Lexus NX300h AWD2015Compacte SUV0,33 2ca. 2,65 m²≈ 0,875
🔍 Analyse:
  • De LS600h is aerodynamisch veel efficiënter dankzij zijn lage, gestroomlijnde sedanvorm. De Cw-waarde van 0,26 is indrukwekkend voor een auto van zijn formaat.
  • De NX300h heeft een hogere luchtweerstand door zijn SUV-profiel en grotere frontaal oppervlak. Dit verklaart mede het hogere verbruik bij hogere snelheden, ondanks het lagere gewicht en kleinere motorinhoud.
📊 Praktisch gevolg: Bij snelheden boven de 80 km/u speelt luchtweerstand een steeds grotere rol.

Dus een sedan zo gek nog niet.
Leuk het eens cijfermatig vergeleken te zien. Waar heb je die Cw waarden vandaan? En zijn daar ook de cijfers van bijvoorbeeld een GS en een ES te vinden?

Volgens ChatGPT:
De Cw‑waarde (ook wel luchtweerstandscoëfficiënt, drag coefficient) van een Lexus ES 2022 F Sport wordt opgegeven als 0,28 Automobile Catalog
Voor sommige oudere varianten van de ES wordt een Cw van 0,26 genoemd als mogelijk lagere waarde (in een sport‑uitvoering)

Leuk het eens cijfermatig vergeleken te zien. Waar heb je die Cw waarden vandaan? En zijn daar ook de cijfers van bijvoorbeeld een GS en een ES te vinden?
Copilot vindt het bij autoweek.nl, ultimatespecs.com en datablob.lexus.nl

De autoweek verbruiksmonitor (praktijkcijfers) geven ook een zuiniger verbruik aan dan wat jij beschrijft. Zie hier:
wel andere jaartallen en mogelijk andere uitvoeringen. Je moet natuurlijk wel appels met appels vergelijken :)