Ik snap de profieldiepte niet.

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
1500km geleden heeft m'n karretje een beurt gehad bij de dealer, ze meten dan gelijk de profieldiepte.

Voor.jpg


Zoals je ziet slijten mijn banden voor iets sneller, dus vandaag van achter naar voor laten wisselen.
De waardes hieronder zijn na het wisselen.

na.jpg


Heb ik heel speciale banden waarvan het profiel groeit? Of kunnen ze bij een van de twee garages (of allebei) niet meten?
Of meet de ene garage aan de buitenzijde en de andere midden op de band? Hoe meet je eigenlijk profiel?
 
Laatst bewerkt:

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Mij viel het eerder ook op dat de profieldiepte aan de binnenkant en buitenkant onderling met wel een mm verschillen..

Dus ik denk idd dat beide garages een andere plaats hebben gemeten
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Waarschijnlijk meten de monteurs inderdaad niet op dezelfde plek. De één meet op het hart en de ander wat meer op de zijkant, wat je zelf ook al typte. (dat laatste is dus helemaal niet goed).

Wat ik ook wel eens heb gezien, is dat de band op 3 plekken gemeten wordt (hart, stukje naar links, stukje naar rechts). En het gemiddelde wordt dan gegeven. Ook dat is niet goed. Je meet gewoon het midden.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
423
63
ik zou denken dat de plek van meten op de band uitmaakt? Niet alleen aan de rand maar ook in het midden kan verschillen en als je wat hoogteslag hebt kan het ook verschillen. Maar begrijp ik nou goed dat bij de dealer je voorbanden harder slijten dan je achterbanden? En heb je daarna bij een ander bedrijf de banden per as verwisseld? Mijn ervaring is dat de banden op de aangedreven as harder slijten dan de banden op de niet aangedreven as.

Misschien moet je d'r toch maar een paar euro tegenaan gooien en zelf een profieldieptemeter kopen?
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
ik zou denken dat de plek van meten op de band uitmaakt? Niet alleen aan de rand maar ook in het midden kan verschillen en als je wat hoogteslag hebt kan het ook verschillen. Maar begrijp ik nou goed dat bij de dealer je voorbanden harder slijten dan je achterbanden? En heb je daarna bij een ander bedrijf de banden per as verwisseld? Mijn ervaring is dat de banden op de aangedreven as harder slijten dan de banden op de niet aangedreven as.

Misschien moet je d'r toch maar een paar euro tegenaan gooien en zelf een profieldieptemeter kopen?
Misschien moet higgie vaak heel hard remmen,
Dan slijt voor ook iets harder 😛
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
ik zou denken dat de plek van meten op de band uitmaakt? Niet alleen aan de rand maar ook in het midden kan verschillen en als je wat hoogteslag hebt kan het ook verschillen. Maar begrijp ik nou goed dat bij de dealer je voorbanden harder slijten dan je achterbanden? En heb je daarna bij een ander bedrijf de banden per as verwisseld? Mijn ervaring is dat de banden op de aangedreven as harder slijten dan de banden op de niet aangedreven as.

Misschien moet je d'r toch maar een paar euro tegenaan gooien en zelf een profieldieptemeter kopen?
Mijn karretje is permanent AWD, dus het is logisch dat voor sneller slijt. Was bij mijn vorige ook zo, die was ook AWD. (Plus mijn sportieve bochtenwerk laat de voorbanden ook sneller slijten.)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
423
63
ah, AWD zou dan voor een gelijkmatig slijtpatroon moeten zorgen inderdaad. Hoe is de aandrijflijn op dit nieuwe model? Drijft de brandstofmotor beide assen aan of is hier een ander concept toegepast met aandrijving op de achteras door de brandstofmotor en een elektromotor en op de vooras enkel een elektromotor?

(Je zou ook wat minder kunnen hoeken met je LS ):cool:
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
ah, AWD zou dan voor een gelijkmatig slijtpatroon moeten zorgen inderdaad. Hoe is de aandrijflijn op dit nieuwe model? Drijft de brandstofmotor beide assen aan of is hier een ander concept toegepast met aandrijving op de achteras door de brandstofmotor en een elektromotor en op de vooras enkel een elektromotor?

(Je zou ook wat minder kunnen hoeken met je LS ):cool:
Ik heb er niet onder gelegen maar voor zover ik weet is het een "standaard" AWD, gewoon met een tussenbak, ook de elektromotor gaat via die tussenbak. De auto zou wel eventueel power kunnen verschuiven van voor naar achter of andersom als de situatie daar om vraagt.

(Ik hoek om zo snel mogelijk van die oncomfortabele stuiterende runflats af te komen, kan ik er iets fatsoenlijks onder leggen. Maar die banden slijten maar niet.)
 
  • Haha
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Het meten van de profieldiepte lijkt heel eenvoudig, maar is dat in de praktijk niet omdat het meetinstrument en het gebruik ervan sterk kan verschillen, met als gevolg nogal vreemde sprongen bij opvolgende metingen. Als meetinstrument kun je een schuifmaat gebruiken of een al of niet als professioneel aangemerkte profielmeter. Een schuifmaat is op zich nauwkeurig, maar je bent in staat metingen op verschillende plaatsen te doen en eventueel de "meetstift" met enige druk in de band te drukken en de meetstift mogelijk in een brede groef niet helemaal haaks op de band te houden - wat tot opmerkelijke schommelingen in het reseultaat kan leiden. Datzelfde geldt voor de professionele profielmeter en voor de "amateur" uitvoering in kunststof. Bij de laatste kan het voorkomen dat de meetstift bij betrekkelijk hard drukken een beetje krom buigt. Kortom: hoe je het ook doet - echt nauwkeurig zal het meestal niet zijn. Eigenlijk is dat ook niet nodig - afgekeurd wordt de band bij 1,6 mm en dat is met het blote oog waarneembaar omdat de slijtageindicator dat voldoende duidelijk aangeeft. Als je gewend bent zelf af en toe te meten is het belangrijk om de meting consistent uit te voeren - fout of goed maakt daarbij niet veel uit als je het maar steeds op dezelfde manier goed of fout doet. Dan krijg je een redelijk betrouwbare indicatie van de slijtagesnelheid. Ik meet ook af en toe mijn profieldiepte, vaak net voor een onderhoudsbeurt. De ene keer vindt de monteur meer profiel, een andere keer ietsje minder. En inderdaad: soms lijkt de band te kunnen "groeien".

De officiele APK keuring wordt door de RDW als volgt omschreven:

"Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met een profieldieptemeter. De minimale profieldiepte wordt gemeten in de brede groeven waarin door de fabrikant de maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven waarin een slijtage-indicator aanwezig is."

Meten is dus alleen nodig bij geval van twijfel maar is niet een in alle gevallen verplicht onderdeel van de keuring. De garagist zal waarschijnlijk wel iedere keer meten en bijvoorbeeld bij een profiel van ca, 2.5 mm de klant aanraden nieuwe banden aan te schaffen omdat hij mogelijk anders niet door de volgende keuring komt.

De meest bandenleveranciers geven aan dat het verstandig is om de banden eerder te vervangen dan de RDW als afkeernorm hanteert - in tegenstelling tot Michelin die zegt "rij maar door totdat de slijtageindicator aangeeft dat er nog slechts 1,6 of minder profiel is". Iets meer profiel zal uiteraard het rijden bij hevige regenval wat minder "spannend" maken. Bij winterbanden wordt meestal al vervanging aangeraden bij 4 mm of minder. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden - een band met 1,6 mm profiel vind ik niet lekker meer rijden omdat de stuurprecisie en de grip bij de aangedreven wielen voelbaar minder wordt.
 
Laatst bewerkt: