Het meten van de profieldiepte lijkt heel eenvoudig, maar is dat in de praktijk niet omdat het meetinstrument en het gebruik ervan sterk kan verschillen, met als gevolg nogal vreemde sprongen bij opvolgende metingen. Als meetinstrument kun je een schuifmaat gebruiken of een al of niet als professioneel aangemerkte profielmeter. Een schuifmaat is op zich nauwkeurig, maar je bent in staat metingen op verschillende plaatsen te doen en eventueel de "meetstift" met enige druk in de band te drukken en de meetstift mogelijk in een brede groef niet helemaal haaks op de band te houden - wat tot opmerkelijke schommelingen in het reseultaat kan leiden. Datzelfde geldt voor de professionele profielmeter en voor de "amateur" uitvoering in kunststof. Bij de laatste kan het voorkomen dat de meetstift bij betrekkelijk hard drukken een beetje krom buigt. Kortom: hoe je het ook doet - echt nauwkeurig zal het meestal niet zijn. Eigenlijk is dat ook niet nodig - afgekeurd wordt de band bij 1,6 mm en dat is met het blote oog waarneembaar omdat de slijtageindicator dat voldoende duidelijk aangeeft. Als je gewend bent zelf af en toe te meten is het belangrijk om de meting consistent uit te voeren - fout of goed maakt daarbij niet veel uit als je het maar steeds op dezelfde manier goed of fout doet. Dan krijg je een redelijk betrouwbare indicatie van de slijtagesnelheid. Ik meet ook af en toe mijn profieldiepte, vaak net voor een onderhoudsbeurt. De ene keer vindt de monteur meer profiel, een andere keer ietsje minder. En inderdaad: soms lijkt de band te kunnen "groeien".
De officiele APK keuring wordt door de RDW als volgt omschreven:
"Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met een profieldieptemeter. De minimale profieldiepte wordt gemeten in de brede groeven waarin door de fabrikant de maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven waarin een slijtage-indicator aanwezig is."
Meten is dus alleen nodig bij geval van twijfel maar is niet een in alle gevallen verplicht onderdeel van de keuring. De garagist zal waarschijnlijk wel iedere keer meten en bijvoorbeeld bij een profiel van ca, 2.5 mm de klant aanraden nieuwe banden aan te schaffen omdat hij mogelijk anders niet door de volgende keuring komt.
De meest bandenleveranciers geven aan dat het verstandig is om de banden eerder te vervangen dan de RDW als afkeernorm hanteert - in tegenstelling tot Michelin die zegt "rij maar door totdat de slijtageindicator aangeeft dat er nog slechts 1,6 of minder profiel is". Iets meer profiel zal uiteraard het rijden bij hevige regenval wat minder "spannend" maken. Bij winterbanden wordt meestal al vervanging aangeraden bij 4 mm of minder. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden - een band met 1,6 mm profiel vind ik niet lekker meer rijden omdat de stuurprecisie en de grip bij de aangedreven wielen voelbaar minder wordt.