UOM
dag 15 - 02 Juni 2024 @ 35.218 km
De nieuwe maand te beginnen met ons eerste rondje Randstad. Een rondje waarvan je op voorhand weet dat het onmogelijk is om zonder bij te laden weer thuis te geraken, is er een betere start?
Route : pakweg 148 km [enkele reis] Snelheid: 100 km/u op de cruise control / Airco: 'aan' op de heenweg en 'uit' op de terugweg.
De ultieme test dus:
1] Hoe bevalt Lex op de snelweg kwa rijgedrag en binnenklimaat – meer dan goed
2] Conditie hoofd accu – Healthcheck was bij de grote beurt in Maart uitgevoerd. Conditie nog immer goed.
3] Wat is het verbruik – heen 18,6 kWh/100 km terug 16,4 kWh/100 km
4] Hoe vol is de hoofdaccu nog bij aankomst – heen 39% & terug 49%
5] Is er in de straat van aankomst een openbare laadpaal welke niet defect is vrij – Ja
6] Werkt een van onze laadpassen – Ja
7] hoe snel gaat het laden – 3,17 kWh/uur [net zo snel als thuis]
Je kan je natuurlijk afvragen of er na 15 dagen bezit en 16 ½ uur sturen al een goed doorwrocht oordeel geveld kan worden, toch waag ik het er op.
Nic de Boer sloeg 4 ½ jaar geleden de spijker op haar kop: Lex is een UOM [Ultieme Onthaast Mobiel]. Ze beweegt zich strak sturend als een eiland van rust en comfort door het snelweg verkeer. Ze voelt als een comfortabele warme jas in de winter en een comfortabel koel kostuum in de zomer, kortom we voelen thuis en ontspannen wanneer we onderweg zijn
En hoewel er veel, heel veel zelfs, voor de Hyundai Kona 64 kWh te zeggen is is de Kona, in ieder geval voor ons, volstrekt kansloos ten opzichte van onze Lex. Naast alle voor de hand liggende punten zijn bijvoorbeeld de veel besproken stumperhulpjes bij de Kona schreeuwerig doelmatig terwijl ze bij Lex net zo doelmatig zijn maar veel ingetogener hun werk doen. Op welke fronten scoort de Kona dan mogelijk meer punten? Dat is naast de actieradius: het CHAdeMo snellaad systeem en de mogelijkheid tot 3-fase opladen.
Kan je je afvragen of dit nu ook in de prijs tot uitdrukking komt, nee verrassenderwijs niet. Neem je alles in ogenschouw dan is, buiten de SEPP vergoeding, de 'going price' wat je voor beide pre-used modellen mag neertellen vrijwel gelijk. Iedereen moet dus gewoon zijn/haar eigen afweging maken.
We maakten trouwens gisteren op de terugweg kennis met een voor ons onbekend fenomeen: nieuwsgierige aagjes in het verkeer.
Ondanks het gegeven dat kennelijk het overgrote deel van Nederland meer dan gelukkig is met het voornemen om ook overdag weer met 130 km/u over de snelwegen te mogen zoeven zijn wij met 100 km op de teller zeker niet de langzaamste. En zo halen meer dan eens medeweggebruikers in die nog langer van die prachtige schoenendozen langs de weg wensen te genieten. Bij tijd en wijlen is er dan wel altijd eentje die dat inhalen niet waardeert en je niet de kans geeft om weer een rijstrook naar rechts op de schuiven. Gisteren maakten we een variant op dat gedrag mee. Eerst je gedwee laten inhalen, dan tot op gelijke hoogte versnellen om vervolgens weer te vertragen. En dat dan meerdere malen achter elkaar. Enigszins geirriteerd verhoog je dan uiteindelijk maar de snelheid om je inhaalactie niet nodeloos lang te laten duren. Waarna de betreffende auto op eerbiedwaardige afstand haar weg vervolgt. Een tiental kilometers dichter bij thuis realiseerden we ons dat je een Lexus UX nu niet echt op de hoek van de straat tegenkomt. Sterker nog, sinds begin Mei dit jaar is de kans dat je een Tesla model Y op de weg tegenkomt, ten opzichte van onze 300E, ruim 100x zo groot is. Dus in het vervolg laten we die aagjes maar begaan.