Ikigai - Life & Times met de UX 300E

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
42
25
18
Ikigai?
Ikigai is een Japanse levensfilosofie voor een lang en gelukkig leven.

In dit topic zal ik regelmatig updates geven over hoe wij deze filosofie vorm geven met onze Lexus UX300E.
Allereerst wat foto's @
https://www.flickr.com/photos/190361262 ... 317084805/

p.s.. mochten de hh. moderatoren liever niet hebben dat ik dit 'blog' achtig topic start dan verwijder ik het hele topic du moment ik dat te lezen krijg.
 

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
42
25
18
Allereerst wat basic data

https://ev-database.org/car/1251/Lexus-UX-300e

Ons exemplaar verliet in Augustus 2020 de fabriek in Aichi, Japan. Begon in November 2020 haar leven als test- en persauto bij de oosterburen.
Vervolgens werd ze in Augustus 2022 naar Nederland gehaald door een onafhankelijke Toyota dealer uit Midden Limburg. Om in April 2024 bij een Brabantse Vetus specialist te belanden. Alwaar wij haar, met een 34K km aan ervaring, gekocht hebben. Kortom wij zijn, na pakweg 42 maanden, de eerste particuliere eigenaar.
We hebben haar gekocht met 24 maanden BOVAG garantie van de Vetus specialist.
En omdat in Maart dit jaar door Louwman uit 020 het onderhoud is uitgevoerd [incl. een test van het batterijpakket] is bovenal de tot 10 jaar of 200K km garantie en de tot 15 jaar of 1.000K km garantie op het batterijpakket van toepassing zolang we het onderhoud door een Lexus-dealer of erkend reparateur in Nederland laten uitvoeren. Enige nuance is dat bij de het jaarlijkse verlengen van de garantie op het batterijpakket een healthcheck op dit pakket noodzakelijk is. Deze healthcheck is in jaar 1 t/m 5 na de eerste registratie 'free of charge', daarna moet er in de jaren 6 t/m 15 voor deze healthcheck betaald worden [mometeel zijn de kosten voor zo'n healthcheck 80 euro]
 
Laatst bewerkt:

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
42
25
18
Tja, hoe bijzonder is onze 'Lex'

Als referentie een aantal op NL kenteken geregistreerde personen auto's in ons kikkerlandje [bron: RDW, peildatum 250506]
Tesla Model Y - 26.242 stuks
Porsche 911 - 21.673 stuks
Hyundai Kona EV - 21.088 stuks
Saab 9-5 - 5.745 stuks
Lexus NX300H - 2.715 stuks
Volvo 480 - 792 stuks
Lexus UX300E - 250 stuks
Of de getallen bij 'allecijfers.nl' 100% accuraat zijn weet ik niet maar ze wijzen, in het slechtste geval, wel in een bepaalde richting.
Nu kun je met cijfers natuurlijk bewijzen wat je maar wilt, maar op basis van bovenstaande is wel zeker dat je onze elektrische UX niet vaak in het wild zult tegenkomen.
 

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
42
25
18
Actieradius?

Puur cijfermatig is de stap van een Kona naar een UX300E natuurlijk een fikse stap terug:
- van een batterijpakket van 64kWh naar eentje van 54kWh en dat zit dan ook nog eens onder een carrosserie met een wat hogere c Cw aarde.
- van 3-fase & CCS laden naar 1-fase & ChaDeMo laden
- een lagere actieradius, volgens de WLTP standaard

Maar terugkijkend op 27 maanden / 20K km elektriek rijden zijn we tot de conclusie gekomen dat, met de manier waarop wij de auto gebruiken, die actieradius van zeg 300 km in het dagelijks gebruik voor gedurende 96% van de tijd ruim voldoende is.
Voor die keren dat we voor bezoek aan familie jaarlijks richting Randstad & Flevoland trekken is daar een paar uurtjes aan een laadpaal hangen ruim voldoende om zonder 'range anxiety' weer richting thuis te vertrekken.
Tot zover de schone theorie, of dit in het echte leven ook zo is gaan we de komende maanden ervaren.

ter overdenking voor alle hybride adepten:
Hoe zinnig is in het dagelijks gebruik een tankinhoud van 43 liter wanneer het gemiddelde brandstofverbruik 1,2 l /100 km [Prius 1.8 plug-in my 2017]
 

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
42
25
18
Rij beleving

referentie
Volvo 480 Turbo – gedurende 5 jaar / 135K km
Saab 9-5 V6 Griffin – gedurende 28 maanden / 120K km
Toyota Prius II – gedurende 6 jaar / 87K km
Hyundai Kona 64kWh – gedurende 27 maanden / 20K km
note: Bovenstaande auto's hebben we als occasion gekocht. Waarbij we zowel de Volvo als de Saab met ons 'hart' gekocht hebben en de Toyota & de Hyundai met ons 'hoofd'.

Toen we de vrijdag na Hemelvaartsdag kennis maakten met Lexus en met de UX250H in het bijzonder waren zowel m'n Lief als mijn persoontje met stomheid geslagen.
Wat een zichtbare kwaliteit & afwerking; voelbaar zitcomfort & rij- en stuur eigenschappen en last but not least wat een rust.
Je 'zweeft' als het ware in een stilte cocon van 'A 'naar 'B' en wellicht via 'C ' & 'D' weer terug naar 'A' . Dat hadden we nog nooit meegemaakt tussen vier wielen.
Veelzeggend voorbeeldje: op eerste Pinksterdag maakten we een toertje over Limburgs binnenwegen met een lunchstop bij een gekend etablissement in Rooj. Het is daar altijd gezellig druk met een zacht geroezemoes op de achtergrond. Na afloop klaagde m'n Lief er over dat het er zo luidruchtig was...
Kortom, voor ons waren alle overige kandidaten op onze longlist, al na de eerste kennismaking met de UX, gelijk volstrekt kansloos.
En zo kochten we de 300E uitvoering met ons 'hart'
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
42
25
18
zekerheid

zoals m'n internick al doet vermoeden ben ik er van overtuigd dat het leven in nevelen gehuld is en ben ik een liefhebber van palindromen.
Wat op dit moment een in beton gegoten zekerheid lijkt kan in een seconde later een illusie blijken te zijn. Desondanks blijf je zoeken naar zekerheden, zo ook bij onze 'Lex'.
Lexus staat nu eenmaal bekend om haar betrouwbaarheid en ongeevenaarde klantvriendelijkheid.

Daarom vandaag maar eens met de beide Lexus Louwman vestigingen in de regio kontakt opgenomen [Sittard & Eindhoven]
Sittard: 'ooh U wilt langskomen voor een kennismaking & uitleg van wat praktische zaken rond o.a. garantie en zo'. 'mmmm deze week zitten we vol met afleveringen dus dat gaat het niet worden' Volgende week?'
Eindhoven: 'kom maar langs'
We werden vriendelijk door Stijn ontvangen en deskundig te woord gestaan, kortom daar hebben we heel wat beter gevoel bij.
Wat blijkt:
- dat van die tot 10 jaar & tot 15 jaar garantie op het batterijpakket klopt.
Echter met dien verstand dat je het, in ons geval jaarlijks onderhoud dan wel bij een erkende Lexus Dealer of - Reparateur dient te laten uitvoeren.
Voor wat betreft de garantie op het batterijpakket komt daar wel bij dat de verplichte accu controle test gedurende de jaren 1 t/m 5 na de eerste registratie free of charge is. In de jaren 6 tm/15 mag je daar 80 euro per keer [prijspeil 2024] voor aftikken.
- Lexus Eindhoven heeft 5 elektrieken UX'en in onderhoud
Kans is dus meer dan groot dat we in de toekomst voor het onderhoud de provinciegrens richting Brainport oversteken.
 
Laatst bewerkt:

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
42
25
18
Vierkante oogjes

Bijkans vierkante oogjes gekregen. Oorzaak de vele video reviews van de UX [hybride & electric]

Dit zijn de 3 meest interessante [IMHO uiteraard]

- de hybride versie
van John Cadogan [Australie]

de electric versie
van John Crouch [Engeland]
de 'oude'

de 'nieuwe', met o.a. een groter accupakket. Staat overigens nog niet in de Showroom te pronken [240521]

note: omdat dit topic naar een andere categorie verplaatst is heb ik de titel enigszins aangepast.
 
Laatst bewerkt:

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
42
25
18
koerskorrektie op post #2

de UX wordt, net zoals de NX trouwens, in Miyawaka City, Fukuoka gebouwd. En niet in Aichi :cool:
https://www.toyota-kyushu.com/english/company/profile.html

a] Kanda plant – engine production
https://www.toyota-kyushu.com/english/process/kanda_plant.html

b] Kokura plant – hybrid engine production
https://www.toyota-kyushu.com/english/process/kokura_plant.html

c] Miyata plant – Body construction – Painting – Final assembly
https://www.toyota-kyushu.com/english/process/miyata_plant.html

d] Kyushu technical centre
https://www.toyota-kyushu.com/english/process/technical_center.html

tenslotte nog een informatieve video van David Chao, ditmaal over de UX

en wanneer je wilt weten op welke wijze een Lexus een Lexus wordt moet je naar dit topic gaan
 
Laatst bewerkt:

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
42
25
18
UOM

dag 15 - 02 Juni 2024 @ 35.218 km

De nieuwe maand te beginnen met ons eerste rondje Randstad. Een rondje waarvan je op voorhand weet dat het onmogelijk is om zonder bij te laden weer thuis te geraken, is er een betere start?
Route : pakweg 148 km [enkele reis] Snelheid: 100 km/u op de cruise control / Airco: 'aan' op de heenweg en 'uit' op de terugweg.

De ultieme test dus:
1] Hoe bevalt Lex op de snelweg kwa rijgedrag en binnenklimaat – meer dan goed
2] Conditie hoofd accu – Healthcheck was bij de grote beurt in Maart uitgevoerd. Conditie nog immer goed.
3] Wat is het verbruik – heen 18,6 kWh/100 km terug 16,4 kWh/100 km
4] Hoe vol is de hoofdaccu nog bij aankomst – heen 39% & terug 49%
5] Is er in de straat van aankomst een openbare laadpaal welke niet defect is vrij – Ja
6] Werkt een van onze laadpassen – Ja
7] hoe snel gaat het laden – 3,17 kWh/uur [net zo snel als thuis]

Je kan je natuurlijk afvragen of er na 15 dagen bezit en 16 ½ uur sturen al een goed doorwrocht oordeel geveld kan worden, toch waag ik het er op.
Nic de Boer sloeg 4 ½ jaar geleden de spijker op haar kop: Lex is een UOM [Ultieme Onthaast Mobiel]. Ze beweegt zich strak sturend als een eiland van rust en comfort door het snelweg verkeer. Ze voelt als een comfortabele warme jas in de winter en een comfortabel koel kostuum in de zomer, kortom we voelen thuis en ontspannen wanneer we onderweg zijn
En hoewel er veel, heel veel zelfs, voor de Hyundai Kona 64 kWh te zeggen is is de Kona, in ieder geval voor ons, volstrekt kansloos ten opzichte van onze Lex. Naast alle voor de hand liggende punten zijn bijvoorbeeld de veel besproken stumperhulpjes bij de Kona schreeuwerig doelmatig terwijl ze bij Lex net zo doelmatig zijn maar veel ingetogener hun werk doen. Op welke fronten scoort de Kona dan mogelijk meer punten? Dat is naast de actieradius: het CHAdeMo snellaad systeem en de mogelijkheid tot 3-fase opladen.
Kan je je afvragen of dit nu ook in de prijs tot uitdrukking komt, nee verrassenderwijs niet. Neem je alles in ogenschouw dan is, buiten de SEPP vergoeding, de 'going price' wat je voor beide pre-used modellen mag neertellen vrijwel gelijk. Iedereen moet dus gewoon zijn/haar eigen afweging maken.

We maakten trouwens gisteren op de terugweg kennis met een voor ons onbekend fenomeen: nieuwsgierige aagjes in het verkeer.
Ondanks het gegeven dat kennelijk het overgrote deel van Nederland meer dan gelukkig is met het voornemen om ook overdag weer met 130 km/u over de snelwegen te mogen zoeven zijn wij met 100 km op de teller zeker niet de langzaamste. En zo halen meer dan eens medeweggebruikers in die nog langer van die prachtige schoenendozen langs de weg wensen te genieten. Bij tijd en wijlen is er dan wel altijd eentje die dat inhalen niet waardeert en je niet de kans geeft om weer een rijstrook naar rechts op de schuiven. Gisteren maakten we een variant op dat gedrag mee. Eerst je gedwee laten inhalen, dan tot op gelijke hoogte versnellen om vervolgens weer te vertragen. En dat dan meerdere malen achter elkaar. Enigszins geirriteerd verhoog je dan uiteindelijk maar de snelheid om je inhaalactie niet nodeloos lang te laten duren. Waarna de betreffende auto op eerbiedwaardige afstand haar weg vervolgt. Een tiental kilometers dichter bij thuis realiseerden we ons dat je een Lexus UX nu niet echt op de hoek van de straat tegenkomt. Sterker nog, sinds begin Mei dit jaar is de kans dat je een Tesla model Y op de weg tegenkomt, ten opzichte van onze 300E, ruim 100x zo groot is. Dus in het vervolg laten we die aagjes maar begaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Primi

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
42
25
18
mmm,
kwam er via 'mijn Lexus' achter dat er voor onze 'Lex' kennelijk een 'niet kritische' service recall uitstaat.
Daarom in de telefoon geklommen en met Louwman @ Brainport kontakt contact opgenomen.
Klopt aldus Stijn.
Gelijk een afspraak gemaakt, de 18e Juni mogen we een uurtje door de grotten van Alibaba dwalen terwijl onderwijl de
software een update krijgt. Betreft 'PDC and /or RSSC, CSC, ICSC - DCM reprogramming' wat dat dan ook mag inhouden.
update 05 Juni 05:30
Volgens de alwetende RDW is de carrosseriekleur van onze 'Lex' Grijs.
Wanneer je de kleurcode [1H9] opzoekt is de benaming heel wat minder prozaisch: 'Nebula Grey Pearl'
Weten we dat ook weer.
 
Laatst bewerkt: