In welke landen zijn winterbanden verplicht?

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Winterbanden zijn, ook in de Benelux, geen overbodige luxe. In een aantal landen in de Europese Unie is het verplicht om met winterbanden te rijden. Het niet gebruiken van winterbanden kan een reden zijn voor een boete, strafrechtelijke vervolging en medeaansprakeljkheid bij ongevallen. Hieronder volgt een overzicht wanneer en onder welke omstandigheden winterbanden verplicht zijn. Bereidt uw reis altijd goed voor en zorg dat u goed uitgerust op weg gaat. Voor wintersporters is het naast winterbanden bijvoorbeeld verplicht om sneeuwkettingen te monteren wanneer er sneeuw ligt op de pas naar uw eindbestemming.

• Duitsland (verplicht bij winterse omstandigheden zoals sneeuw(modder), ijzel en gladheid)
• Frankrijk (verplicht bij bord)
• Itali? (verplicht bij bord)
• Luxemburg (verplicht bij winterse omstandigheden zoals sneeuw(modder), ijzel en gladheid)
• Noorwegen (verplicht van 1 november tot 1 mei)
• Oostenrijk (verplicht van 1 november tot 15 april)
• Tsjechi? (verplicht bij bord van 1 november tot 1 mei) ]
• Zweden (verplicht van 1 december tot 1 april)
• Zwitserland (verplicht bij bord)
toyota_van_ekris_1171_6480ed9fb568744eb25bfb976110cc53.jpg
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Je voelde dat er behoeft was hieraan? Aandelen bij de bandenboer :p
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Lexus Den Haag wist mij trouwens te vertellen dat je in Duitsland niet alleen winterbanden nodig hebt, maar ook minimaal 4mm profiel.
Was dit een aansmeer-truc of klopt dat?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Lexus Den Haag wist mij trouwens te vertellen dat je in Duitsland niet alleen winterbanden nodig hebt, maar ook minimaal 4mm profiel.
Was dit een aansmeer-truc of klopt dat?

Dat klopt. Een winterband heeft effect (in sneeuw) door zijn compound (andere samenstelling vs zomerband) van het rubber en de lamellen die zich vastgrijpen. Beneden de vier milimeter wordt dat lamelleneffect sterk minder. Een winterband begint ook met meer milimeters dan een zomerband (zomer 7 - 8, winter 8 - 10). In Duitsland stellen ze het daarom verplicht, geen verkeerde gedachte. Hier is het dan niet verplicht, maar adviseren de bandenspecialisten, maar ook partijen zoals de ANWB, niet met winterbanden bij hogere temperaturen te rijden en niet met minder dan vier milimeter.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Lexus Den Haag wist mij trouwens te vertellen dat je in Duitsland niet alleen winterbanden nodig hebt, maar ook minimaal 4mm profiel.
Was dit een aansmeer-truc of klopt dat?

en

Dat klopt. Een winterband heeft effect (in sneeuw) door zijn compound (andere samenstelling vs zomerband) van het rubber en de lamellen die zich vastgrijpen. Beneden de vier milimeter wordt dat lamelleneffect sterk minder. Een winterband begint ook met meer milimeters dan een zomerband (zomer 7 - 8, winter 8 - 10). In Duitsland stellen ze het daarom verplicht, geen verkeerde gedachte. Hier is het dan niet verplicht, maar adviseren de bandenspecialisten, maar ook partijen zoals de ANWB, niet met winterbanden bij hogere temperaturen te rijden en niet met minder dan vier milimeter.

Het klopt NIET.
In Duitsland is voor zowel zomer- als ook winterbanden de wettelijke minimum profieldieptje bepaald op 1,6mm.
En sterker nog: Je hoeft in Duitsland niet perse meteen fout te zitten met zomerbanden in de winter. Wat dat betreft stelt de TS het correct: het hangt af van de weersomstandigheden. Zo zijn in de winter op droog wegdek winterbanden g??n verplichting.
 
Laatst bewerkt:

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Wat Lexus mij vertelde was dat de 4mm kritiek zijn als het gaat om verzekeringskwesties, net als bijvoorbeeld de adviessnelheid.
Ik had inderdaad ook ergens gelezen dat 4mm niet het wettelijk minimum is.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
en

Het klopt NIET.
In Duitsland is voor zowel zomer- als ook winterbanden de wettelijke minimum profieldieptje bepaald op 1,6mm.
En sterker nog: Je hoeft in Duitsland niet perse meteen fout te zitten met zomerbanden in de winter. Wat dat betreft stelt de TS het correct: het hangt af van de weersomstandigheden. Zo zijn in de winter op droog wegdek winterbanden g??n verplichting.

Let wel, mijn technische uitleg over de werking is volgens mij nog steeds correct en kan je los zien van het wel of niet waar zijn van het wettelijk aspect. Ik heb niet de bron gecontroleerd of het wettelijk verplicht is in Duitsland en heb dat voor waar aangenomen. Misschien de bron er maar eens bijhalen? Nu is het welles/nietes.
Wat wel algemeen bekend is denk ik, is dat je in diverse landen goed uitgerust de weg op moet, gekeken naar de omstandigheden. Dus ja, een winterbanden met 2.0 mm in de lente mag wel. Misschien mag het in de zomer ook, maar of dat zo verstandig is?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Waar men in NL al gauw ruimte geeft aan een "...ja, maar..."-uitleg, hanteert men in D veel nuchterder de letter van de wet. Die wet verbiedt tenslotte niemand om zijn winterbanden al eerder dan pas bij 1.6mm profiel te mogen vervangen. Dus als iemand zich daar prettiger bij voelt, dan is er alle vrijheid om dat vooral te doen.

In NL zaaien leveranciers en fabrikanten in het algemeen liever paniek tussen de oren en krikken alle limieten liever op ten gunste van extra omzet.
Flauwekul, denk je?
Sla de topics over oliesoorten en benzinesoorten (en daarmee de onnodige hoeveelheid euro's) die velen onder ons vol overtuiging in hun Lexi gooien er maar eens op na...
Want vreemd genoeg zal je nooit een dealer en/of bandenleverancier horen over het effect van een wat defensiever rijgedrag tijdens winterse omstandigheden zou kunnen bijdragen. Simpelweg omdat de kassa geen kik geeft na zo'n advies, nog afgezien dat ook nog eens geen enkele (nieuwe) winterband daar tegenop kan.
Persoonlijk kom ik in een buitenbocht liever iemand tegen op 2mm profiel met aangepaste snelheid, dan iemand met een vers setje winterrubber die daarmee denkt dat de winter hem geen parten zal spelen...

@Lacor: Ik vecht je technische redenering beslist niet aan en zal ook nooit iemand kwalijk nemen dat hij zijn 4mm profiel inruilt tegen vers 10mm profiel. Ik haakte in vanwege het feit dat de geraadpleegde Haagse Lexusdealer 'als kenner' -conform citaat- bewust inspeelt op omzet door een onjuiste voorstelling van zaken te geven. D?t vind ik kwalijk.
Ook jij bent daar blijkbaar gevoelig voor, getuige jouw woorden "...Ik heb niet de bron gecontroleerd of het wettelijk verplicht is in Duitsland en heb dat voor waar aangenomen...". Dat is precies waar het om draait. Zo makkelijk scoort zo'n voorstelling van zaken 'van een kenner', in de hoop dat iemand zijn minstens nog gedurende 2.5mm volstrekt legale winterbanden laat vervangen voor een vers setje. Want nodig is het niet.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Xenon, ik ben het hier niet mee eens! Ik heb een IS200 gehad en toen het begon te sneeuwen stond ik letterlijk vast in de sneeuw. Ik moest geduwd worden om weg te komen. De tractiecontrole greep zo erg in dat ik deze uit moest zetten want de motor sloeg bijna af. Als ik alleen al naar het gaspedaal keek brak hij al uit. Dit alles door de lichte kont i.c.m. RWD. Ik heb 150 kilo in de achterbak gelegd en ben naar de bandenboer gereden voor winterbanden. Wow wat een verschil! Ik kon weer accelereren, remmen en sturen. Plus als je achter een auto rijdt met winterbanden en deze gaat op de rem dan heb je echt een probleem. Mijn advies: neem zeker winterbanden als je RWD hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Deleted User 80

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Want vreemd genoeg zal je nooit een dealer en/of bandenleverancier horen over het effect van een wat defensiever rijgedrag tijdens winterse omstandigheden zou kunnen bijdragen. Simpelweg omdat de kassa geen kik geeft na zo'n advies, nog afgezien dat ook nog eens geen enkele (nieuwe) winterband daar tegenop kan.
Persoonlijk kom ik in een buitenbocht liever iemand tegen op 2mm profiel met aangepaste snelheid, dan iemand met een vers setje winterrubber die daarmee denkt dat de winter hem geen parten zal spelen...
  • 1 Ik ben er zo een die inhaalt (waar het kan uiteraard) als zijn voorligger op zomerbanden (defensief) 5km/h rijdt.
  • 2 Bij mijn IS was het noodzaak, ik kwam gewoon niet weg.
  • 3 Je bent niet verplicht om op het randje te rijden met winterbanden, maar gaat de fietser die je net aan het inhalen bent onderuit dan ben je er maar wat blij mee.
Natuurlijk zal de bandenboer winterbanden promoten, maar gecombineerd met een rustige rijstijl geeft het hoe dan ook meer veiligheid en zelfvertrouwen in extreme omstandigheden.
Ik rijd trouwens nog gewoon op zomerbanden, simpelweg omdat het weer nog te mild is. Geen vlokje sneeuw gezien deze winter.
Overigens zijn de winters in onze omringende landen vaak wat extremer plus de wegen zijn daar vaak heuvelachtig dus ik snap best dat ze daar verplicht zijn.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
@Higgie: ik heb er niet over dat je in Duitsland geen winterbanden nodig zou hebben, maar over het feit dat een Lexus dealer tegenover Niets de situatie schetst dat je in Duitsland minimaal 4mm profiel op je winterbanden nodig hebt en dat die diepte kritiek zou zijn in verzekeringskwesties. Beide zijn pure onzin. En dat verkoopt een Lexus dealer dan aan (tenminste een van) zijn klanten. Daar was mijn reactie op afgestemd.;)
Dat 4mm profiel beter Is dan 2mm zal ik niet bestrijden. Wil ik ook niet, want ben er ook van overtuigd. Maar met minder dan 4mm profiel op je winterbanden (tot 1.6mm) ben je in D volledig legaal bezig en vormt voor geen enkele verzekeringsmaatschappij een reden om niet te hoeven dekken.
 
Laatst bewerkt:

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Eens met wat je zegt Xenon, het is wel zo dat het samenhangt met verstandig gebruik. Het gaat erom dat je je snelheid en rijgedrag aanpast naar de winterse omstandigheden, ook als je op winterbanden rijdt, zodat de grens waar het mis kan gaan, even ver of misschien wel verder weg ligt. Een gladde weg is nu eenmaal minder vergevingsgezind dan een droge. Dat men, misschien soms iets teveel vanuit commercieel oogpunt, dit altijd maar klakkeloos aanraadt is niet de bedoeling. En helemaal niet met een onjuiste voorstelling van de werkelijkheid. Kan me wel voorstellen dat je door de verschillende regels per land, soms door de bomen het bos niet meer ziet. Of het dan wat eerder vervangen van de band echt zo erg is (het is denk ook niets voor niets dat winterbanden met een hoger aantal milimeters beginnen, zodat je netto ongeveer net zoveel kan verslijten), zeker in deze tijd van het jaar (ok, nu weer te warm ;), kan dat niet iedereen het daar met elkaar over eens is.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Xenon, ik ben het hier niet mee eens! Ik heb een IS200 gehad en toen het begon te sneeuwen stond ik letterlijk vast in de sneeuw. Ik moest geduwd worden om weg te komen. De tractiecontrole greep zo erg in dat ik deze uit moest zetten want de motor sloeg bijna af. Als ik alleen al naar het gaspedaal keek brak hij al uit. Dit alles door de lichte kont i.c.m. RWD. Ik heb 150 kilo in de achterbak gelegd en ben naar de bandenboer gereden voor winterbanden. Wow wat een verschil! Ik kon weer accelereren, remmen en sturen. Plus als je achter een auto rijdt met winterbanden en deze gaat op de rem dan heb je echt een probleem. Mijn advies: neem zeker winterbanden als je RWD hebt.

Ik vind het sowieso nergens op slaan dat winterbanden in Nederland niet verplicht zijn...
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Maar ?ls het dan zover is...
En in Nederland kan het ook verdomd glad zijn zonder dat het sneeuwt.