Op basis van het verschil in dichtheid tussen E5 en E10 zou het brandstofverbruik op E5 tot 3% lager kunnen zijn. Dat is voor de gebruiker onmogelijk nauwkeurig te meten. De invloed van ritlengte, mate van tegenwind, bandenspanning, snelheid en andere het rijgedrag beinvloedende zaken is aanzienlijk groter dan het verschil in dichtheid. Je kunt dus een betrekkelijk groot verschil in verbruik ervaren - zonder dat de brandstofkwaliteit daar de oorzaak van is. Zo is bijvoorbeeld ook het brandstofverbruik s' winters aanzienlijk hoger - niet alleen omdat de motor gemiddeld op een lagere gebruikstemperatuur draait, maar ook omdat de luchtweerstand hoger is bij lagere temperatuur en de bandenspanning mogelijk lager door de lagere luchtdruk in de banden in de winter.
In een ver verleden heb ik me beroepsmatig met brandstofverbruiksmetingen (zowel op de weg als in een laboratoriumopstelling) bezig gehouden en met de beschikbare professionele meetapparatuur bereikten we een herhaalbare en reproduceerbare meetnauwkeurigheid van ca. 2%. Praktisch betekende dat heel veel testen om een uitkomst te bereiken die statistisch voor >95% betrouwbaar was....
In die tijd heb ik ook veel reacties gekregen van gebruikers die soms tot besparingen kwamen die opliepen tot 8% en meer. Dat soort tevreden klanten sprak je uiteraard nooit tegen, maar geloven deden we ze niet
Kortom, het is voor de individuele automobilist onmogelijk om de individuele verschillen tussen brandstoffen nauwkeurig te meten. Wat je natuurlijk wel ervaart is dat de ene brandstof lichtjes anders "aanvoelt" dan de andere of dat een "stotterende" motor wordt "genezen" door tanken van een brandstof van een andere leverancier. Zelf heb ik, net als veel andere automobilisten, ook wel eens gedacht dat als ik mijn auto had gewassen, deze "beter" reedt. Kwaliteitsverschil tussen brandstoffen is er wel, maar exact het daaruit voortvloeiende verschil in brandstofverbruik is heel erg moeilijk betrouwbaar te meten.
Moderne auto's zijn door de fijngevoelige inspuitapparatuur en de maatregelen om de uitstoot van allerlei kwalijke stoffen te beperken, aanzienlijk kritischer op de brandstofsamenstelling. De brandstofsamenstelling is daaraan aangepast, maar bij een ongunstige combinatie van rijomstandigheden en motorontwerp kan een permanente of tijdelijk wat hogere dosis injectorcleaner ("laxeermiddel") soms nodig zijn.