Inschakelen benzine motor

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Het is al maanden dat ik dit forum bestudeer, omdat ik ook geinteresseerd ben in de CT. Eindelijk is het er dan van gekomen.
Wij hebben met twee CT's proef gereden. Wat ons opviel is dat de ene CT veel sneller overschakelde op de benzine motor dan de andere. Het scheelde echt heel veel en beide stonden in dezelfde eco stand. Heeft iemand een iedee waar dat aan zou kunnen liggen. Ik wil n.l. geen CT die zo snel overschakeld op de benzine motor dat het haast geen zin heeft om ook electrisch te kunnen rijden.
Overigens is het een geweldige auto. Wat er al voor negatiefs geschreven is over het lawaai van de benzine motor. Allemaal flauwekul naar mijn mening. Ik rij nu een Ford Mondeo 2.3 automaat en die maakt meer lawaai. Dat aspect is mij dus zeer, zeer meegevallen. Levertijd volgend de dealer: februari 2012. Daar moet ik toch wel wat aan wennen voordat ik hem bestel. Offerte komt deze week. Ben benieuwd, want is prive en de inruil is natuurlijk, gezien de levertijd een issue.

Robbert
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Het inschakelen van de benzine motor heeft onder andere te maken met de ladingstoestand van de accu en hoe je er mee rijdt. Ook word er gezorgd dat de motor warm blijft om zo een goede emissie te halen als de auto over gaat op de benzine motor. Er zijn diverse factoren die een rol spelen.





gr. koen
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Wat Koen schrijft is correct,

het hybride gedeelte van de CT ism de benzinemotor is te ingewikkeld om uit te leggen, maar wat ik heb gemerkt met de CT is dat hij heel gevoelig is op het gaspedaal, je kunt als je dat zou willen tot bijna 80 km/h elektrisch rijden, alleen geld dat als je je snelheid laat zakken die dan boven de 80 km/h heeft gelegen. Het is een utopie dat je elektrisch kunt rijden en optrekken tot 50 km/h , dat is bijna echt niet te doen.

Tevens is het zo dat de dealerauto's wel heel wild bereden worden natuurlijk waarbij de een nog meer mishandelt wordt dan de ander en zodoende de ECU (motormanagement) een ander leergedrag heeft aangenomen, kortom de parameters zijn anders die zijn geleerd. Daarin zit waarschijnlijk het door jou omschreven gevoel van de 2 CT's.

Gr Ron
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Ik had inderdaad al een vermoeden dat de ene CT waarschijnlijk wat enthousiaster was bereden door proefrijders dan de andere. Ik heb met beide wel geprobeerd zo goed als mogelijk hetzelfde te rijden, dus daar ligt het niet aan. Als je tot de 50 km/uur electrisch wilt rijden, moet je wel heel erg langzaam snelheid opbouwen, denk ik. En dat is met het overige verkeer (m.n. achter je) haast niet te doen. Tenminste dat heb ik ervaren met de proefrit. Maar het kan dus dat die auto's nog een snelle rijstel in het "geheugen"hadden.

Bedankt,
Robbert
 

postbuz

Actief
18 mrt 2011
161
0
0
Robbert zei:
Als je tot de 50 km/uur electrisch wilt rijden, moet je wel heel erg langzaam snelheid opbouwen, denk ik. En dat is met het overige verkeer (m.n. achter je) haast niet te doen.

Trek normaal met de verbrandingsmotor op tot net over de 50, laat het gas los en als je dan het gas weer voorzichtig oppakt (door in het onderste deel van het ECO gebied op de teller te blijven), dan zal het je lukken om elektrisch die snelheid te rijden (als de batterij uiteraard voldoende lading heeft). Werkt ook met 60 of 70.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Mocht je echt een grote voorstander zijn van de elektrische motor, zet de auto eens in EV Mode. Dan trek je een flink stuk (t/m 50km/u) op met je elektromotor. Dat is de ideale manier om met het minste verbruik op te trekken. Je kunt vervolgens de motor opladen door de versnellingspook in 'B' te zetten en verder te rijden. Je accu wordt zo meer opgeladen op momenten dat je je gas loslaat en wordt de accu ook een klein beetje opgeladen met je verbrandingsmotor tijdens het normale rijden. Ideaal als je veel van plan bent om 50-70 te rijden Je kunt echter niet meer op de CC rijden in de 'B' stand.

Ik heb op deze manier het laatst na 1 uur door de stad te rijden (ongeveer 30km) 2,6L/100km gehaald. Wat wil je nog meer? :D
 

Xander

Nieuw hier
12 mei 2011
19
0
0
Wat eigenlijk op zich weer vreemd is, want die B zou wel weer voor een hoger brandstofverbruik zorgen, zo heb ik begrepen uit de handleiding.
 

Lustigson

Nieuw hier
28 dec 2010
8
0
0
Inderdaad, die B is voor rijden in de bergen en staat feitelijk voor remmen op de motor, zoals je in een handgeschakelde auto doet door bergaf een relatief lage versnelling te kiezen. Het werkt perfect, merkte ik begin mei in de Eiffel, maar brengt bij flinke dalingspercentages (zeg 8% of meer) wel veel motorlawaai met zich mee. En het kost brandstof, natuurlijk.