interieur beslaat erg gauw!!!

khwong26

Actief
27 jun 2011
230
2
0
Me achterruit van me IS beslaat erg gauw,vooral met vochtig weer of wanneer er meerdere personen in de auto zit.
Ik heb al gecontroleerd op lekkage,maar auto is echt kurk droog :neutral:

Weet iemand hier een oplossing voor? met airco aan trekt het wel weg maar zodra je het weer uitzet word het nog erger...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het heeft toch alles met vocht te maken, hetgeen niet hoeft te zeggen dat je auto lekt. Oorzaak is waarschijnlijk dat de luchtstroom van het ventilatiesysteem niet goed je achterruit kan bestrijken.

Hoe warmer de lucht, des te meer vocht erin kan worden opgenomen. In de auto is de lucht altijd warmer dan daarbuiten. Door de afkoeling van warme lucht tegen het koude raam, zal er condens optreden. Je versterkt het effect o.a. door passagiers mee te nemen (ademen, vochtige kleren, etc.). E.e.a. heeft te maken met relatieve- en absolute vochtigheid van lucht bij een bepaalde temperatuur.

Concreet: je dient opgewarmde verse buitenlucht (geen recirculatie) tegen de (koude) ramen te blazen, waardoor condens verdampt en de ramen opwarmen. Warmer is beter. De airco onttrekt tevens vocht aan lucht, dus een combi van buitenlucht, kachel i.s.m. airco is ideaal. Je kunt b.v. ook je achterruitverwarming aanzetten om hierin te helpen.

Het proces zal sneller gaan als je ramen goed schoon zijn. Tevens zijn er anti-condens producten voor.
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Zou het zo kunnen zijn dat er bij de opening waar de buitenlucht wordt binnengezogen, volgens mij zit daar ook gelijk het interieurfilter, er een verstopping zit, waardoor regenwater bij het filter blijft staan en er daardoor meer vochtige lucht binnenkomt?
 

khwong26

Actief
27 jun 2011
230
2
0
nee interieur filter is pas vervangen en totaal geen lekkage te merken..Het is puur de achterruit die er last van heeft met vochtig weer..

maar anders ga ik het wel proberen met anti-condens producten..
 

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Gewoon de ruit, uiterst precies ( maar dat zijn we toch ) reinigen met spons, druppeltje dreft, en daarna goed met schoon water afnemen en goed zemen met een echte zeem. Geen aparte middellen gebruiken. Dit doen en een paar keer herhalen. dan komt het goed.
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Is een moeilijk probleem omdat er al condensvorming op kan treden bij een temperatuursverschil van een graad of 6 ( afhankelijk van de luchtvochtigheid). Als de auto dus koud is en het interieur snel opwarmt door de personen in die instappen ( p.p al vlug 100 watt) is het verschil tussen de achterruit en de temeratuur al snel meer dan 6 graden, raden waar het vocht op neer slaat. Ook is het vaak zo dat de airco van een auto uit schakelt bij lage buitentemperaturen ( meestal onder de -5 ) dit ter bescherming van de compressor en heb je dus geen ontvochtiging als je hem juist nodig hebt.

Groet Rob
 

RVP-38

Hoort erbij
15 jan 2011
77
0
6
Ik heb hier ook heel erg last van!
Af en toe ook als ik de auto gebruikt heb en ik zet hem neer dan beslaat hij binnen een paar min totaal.
Tevens als ik de auto doe wassen bij een wasserette met zon hoge druk spuit dan beslaat de auto ook vrijwel gelijk,
dit is echt vervelend.
Toch misschien ergens een rubber kapot of dat het ergens niet goed aansluit.
Pas geleden heb ik een vochtvreter in de auto gezet en deze bleef kurkdroog...!
 

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Ja, zo ongeveer iedereen heeft hier gelijk want op de meest ongelegen momenten zit je in de mist. Bij mijn IS 200 is dat altijd zo geweest. Het heeft te maken met dauwpunt en temperatuur. Hoe dichter bij elkaar hoe meer "mist ". Heb het ook wel eens in de Accord, een nieuwe. In de Lexus wel extreem soms. Maar bij mij, airco aan, dan is het snel weg. Het is een natuurlijk fenomeen maar ja, heel weinig aan te doen en soms erg hinderlijk. Filters, de airco en de rest optimaal houden, ook de ruit zelf.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Soms kan er ook aan de onderkant van de auto een rubber ontbreken waardoor er toch vocht in kan komen, daarnaast kan het soms bij slechte ruitvervangen, de kit ervoor zorgen dat er toch een kleine lekage aanwezig is waardoor je toch meer vocht hebt dan normaal.

Check je tapijt of die nat is.