Interieur swap(je)

Beest23

Hoort erbij
14 dec 2024
40
31
18
Een weekje vakantie kan rare dingen doen met een mensch...

Ik heb mijn IS300h nu ruim een jaar en ben nog steeds dik tevreden, maar soms ben je toe aan een volgende mod.
De laatste mod was een audio-update.: speakers van Focal en een ML headunit. Nog steeds erg blij met deze combi.

Het is winter, dus ik wil stoelventilatie. Het wordt immers ook weer keer zomer, toch?

Mijn IS is voorzien van stoelverwarming, maar wil graag de voorstoelen vervangen door exemplaren met verwarming en koeling. Kan dit? Waar moet ik op letten?
Plug & Play? Knoppenbalk onder radio vervangen en klaar? Ik vermoed van niet.....
Software aan laten passen?

Uiteraard heb ik al een beetje zitten te speuren op het internet en kom tot een voorzichtige conclusie dat het mogelijk moet zijn. Aanschaf donorstoelen en knoppenbalk, software laten aanpassen.....maar ik loop vast bij een eventuele aanpassing in de interne zekeringkast. Om eerlijk te zijn weet ik niet of mijne op dat laatste punt al voorbereid is. Morgen kijken wordt wat lastig, omdat mijn vriendin hem een weekendje mee heeft.

Alvast bedankt voor het meedenken (of het me voor gek verklaren ;) )

Zou zoiets ook wel willen. Ik heb nu stoelen zonder iets. Verwarming maar zeker ventilatie lijkt me hemels :cool:

Heb dit vroeger wel gedaan met wat oudere auto's, dat ging vrij simpel. Maarja, dat was allemaal lekker analoog.

Zijn de stoelen die je zoekt überhaupt wel te vinden? Zoveel IS-en staan er niet 'op de sloop'. En als ze er zijn dan betaal je de hoofdprijs.

Zou de dealer weten of de extra kabelboom er al ligt? Of op het Engelse Lexusforum.

Mocht het allemaal lukken, wellicht heb ik interesse in je huidige (zwarte?) stoelen + paneeltje met de knoppen 🥹

Stoelverwarming is niet zo lastig, gewoon een elementje in de stoel zelf. Koeling (als ik mijn 3GS) vereist een kanaal vanuit de interieur ventilatie (dacht ik). Ik zal eens kijken. Ik moet eerlijk zeggen dat koeling vooral van de rug wenselijk is en de zitting niet zo zeer. In mijn 3GS heb ik enkel koeling van de zitting en dat voelt al snel erg koud aan met aandrang tot een vervroegde plas-pitstop tot gevolg.

Ik heb de pleps-versie, de Business Line.
Wel een import uit Spanje, daar hebben ze het denk ik minder snel koud :p
De UX van mijn vriendin heeft ook geen stoelverwarming, maar gek genoeg heet de versie wel "comfort line".

Stoelverwarming is niet zo lastig, gewoon een elementje in de stoel zelf. Koeling (als ik mijn 3GS) vereist een kanaal vanuit de interieur ventilatie (dacht ik). Ik zal eens kijken. Ik moet eerlijk zeggen dat koeling vooral van de rug wenselijk is en de zitting niet zo zeer. In mijn 3GS heb ik enkel koeling van de zitting en dat voelt al snel erg koud aan met aandrang tot een vervroegde plas-pitstop tot gevolg.
Op AliExpress en ook bij andere sites zie ik matjes die je kan inbouwen in de stoel. Stoel eruit halen, bekleding eraf ritsen, matjes erin, en bekleding er weer overheen ritsen. Daarna kwestie van aansluiten. Ik zou denk ik spanning probeer te pakken via het midden console en de sigaretten aansteker. Alleen de knoppen wegwerken zou ik nog moeten bekijken. Ik had mijn vriendin het voorgesteld, maar ze vind het prima zo.

Als het koud is pakken we toch vaak mijn auto, en die verwarmen we voor.

Stoelkoeling is niets meer dan een setje ventilatortjes ingebouwd in/onder de stoel. Zuigt dus feitelijk niets meer dan de lucht uit de auto aan.
Zover ik weet, is het allemaal simpel: middenconsole haal je even los, klik het oude knoppenpaneeltje los en vervang deze door een paneeltje mét stoelventilatie, bouw dit weer terug. Stoelen vervang je ook natuurlijk, mét ventilatie. Kabelbomen zijn gelijk.
Volgens mij zit de grootste valkuil in een auto met of zonder geheugen. Als dit van elkaar afwijkt, werkt het niet. Maar als je een donor auto gebruikt mét geheugen en jouw auto heeft dit ook, werkt het plug and play.

Mijn IS heeft ook naderhand ingebouwde stoelverwarming voor de bestuurdersstoel. Knopje zit aan de zijkant ingebouwd en de spanning gaat onder de vloerbedekking naar de zekeringkast.
Het werkt en prima zo maar ik ben meer van alles origineel, had het zelf niet zo gedaan.

Tja, en hoeveel Lexi staan er nou op de sloop? Je moet dus veel mazzel hebben dat je daar precies de juiste uitvoering vindt. De prijzen zullen ook navenant zijn.

Maar goed om te weten dat de kabelbomen er al op voorbereid zijn. Mocht ik nog een keer ergens tegenaan lopen dan zou het redelijk makkelijk om te bouwen moeten zijn zo te horen.