invetten remblokken

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
hallo allemaal,

ik heb sinds een tijdje last van een piepende rem linksachter maar ik wil ze nu schoonmaken en invetten.
maaar... wat voor vet kan je hiervoor het beste gebruiken?

eerst gebruikte je daarvoor altijd kopaslip maar deze is niet meer te verkrijgen in NL maar wat is de vervanger ervan? ik kan nu niet echt een duidelijk verhaal erover vinden op internet dus iemand ervaring ermee?

grtsz jeroen
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
same here, jij bedoeld ook gewoon kopervet toch jeroen? Is dat niet meer te krijgen?


Ik heb voor m'n zwart garage ook keramisch vet maar dat vind ik niet zo fijn als kopervet, dat keramische word hard na verloop van tijd. En het is geen goedkoop spul (tunap)



gr. koen
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kopervet is ook prima. Nadeel kan zijn dat het de rubber stofafdichting van de remcilinder aantast, alsmede aluminium.

Of het volstrekt waar is weet ik niet, maar er wordt (ook vanuit de professionele kant), wel eens wat geroepen over liever geen kopervet gebruiken i.s.m. ABS. Ik heb het in 't verleden altijd gebruikt en er nooit problemen mee gehad, behalve dan dat ik vind dat het een hoop stof en rotzooi aantrekt, maar dat zegt op zich niets. Het lijkt dat ceramisch vet globaal wat betere eigenschappen heeft.

Sommige fabrikanten vermelden weer dat ceramisch vet specifiek geschikt is voor ABS systemen. Maar goed, wij van wc-eend, adviseren wc-eend...

Dat gezegd, genoeg pro/contra discussies te vinden op 't net hierover.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik gebruik op mijn werk alleen maar kopervet, op aluminium kan het geen kwaad zowiezo.

Waarom je kopervet niet op auto?s met ABS zou mogen gebruiken is mij onduidelijk. Er vind geen magie plaats ofzo, het is nog steeds het bewegen van de blokken... Misschien bang dat het bij de sensor komt ofzo? Dan moet je wel erg gul smeren.

Kopervet is inderdaad niet best voor rubbers maar ze zwellen er niet van op ofzo. Maar goed, het is ook niet de bedoeling om het daarop te smeren natuurlijk ;)
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
KWP zei:
same here, jij bedoeld ook gewoon kopervet toch jeroen? Is dat niet meer te krijgen?


Ik heb voor m'n zwart garage ook keramisch vet maar dat vind ik niet zo fijn als kopervet, dat keramische word hard na verloop van tijd. En het is geen goedkoop spul (tunap)



gr. koen

volgens mij wel maar deze wordt niet meer gebruikt bij de marine vanwege de loodgehalte of iets dergelijks. daar hebben ze nu een vervanger met de naam molykote met een zooi cijfers erachter. maar dat werkt niet zo goed als de oude kopaslip zelf. maar aangezien de authobby club (doe-het-zelf garage) op marineterrein zit hebben ze daar ook alleen molykote...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
.. op aluminium kan het geen kwaad zowiezo.

Ik heb het in het verleden gebruikt om alu bouten 'vast' te zetten. dat lukte beter dan gedacht, want na een week was een impactsleutel nodig om het weer los te krijgen. Geen kwestie van extra druk door de pasta, maar echt zichtbare aantasting van het alu.

Maar wat ik aangaf, het is nogal bepalend waar je het voor gebruikt, en wellicht is de samenstelling in de jaren ook veranderd.

Overigens ook veel ellende gezien tijdens het loshalen van klauwen, waarbij garages het begrip 'spaarzaam' soms nogal afwijkend interpreteren ;)

Jij zult ongetwijfeld goed te werk gaan, twijfel ik niet aan, maar het kan wel een tip zijn voor de enthousiaste 'beginner' (in de goede zin van het woord). Less is more..
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
GPS-10 zei:
.. op aluminium kan het geen kwaad zowiezo.

Ik heb het in het verleden gebruikt om alu bouten 'vast' te zetten. dat lukte beter dan gedacht, want na een week was een impactsleutel nodig om het weer los te krijgen. Geen kwestie van extra druk door de pasta, maar echt zichtbare aantasting van het alu.

Maar wat ik aangaf, het is nogal bepalend waar je het voor gebruikt, en wellicht is de samenstelling in de jaren ook veranderd.

Overigens ook veel ellende gezien tijdens het loshalen van klauwen, waarbij garages het begrip 'spaarzaam' soms nogal afwijkend interpreteren ;)

Jij zult ongetwijfeld goed te werk gaan, twijfel ik niet aan, maar het kan wel een tip zijn voor de enthousiaste 'beginner' (in de goede zin van het woord). Less is more..


De Prius 2 en 3 en de Auris hybride hebben alu klauwen en ik heb nooit aantasting gezien, maar dat zal misschien met de legering te maken hebben. En waarschijnlijk ook wel met het type en samenstelling van het vet. Wij hebben op de zaak kopervet van Toyota zelf.

En het is inderdaad zo, Less is more. Zeker op je remmen moet je niet teveel vet smeren, mocht het door hitte gaan lopen ben je mooi de sigaar....



gr. koen
 

suwie

Actief
15 feb 2011
328
0
0
Wij gebruiken op het werk ook altijd koperpasta, weet alleen het merk niet.
We hebben ook witte pasta gehad maar die werkte voor geen meter