Invoerrechten worden door vervoerder te hoog ingeschat?

D43m0n

Stamgast
10 apr 2013
1.637
1
1.485
113
Ik heb voor ‘t eerst wat besteld bij Amayama. Niet voor m’n Lexus maar voor m’n “nieuwe” MX-5. Nu krijg ik van de vervoerder (DHL) een geschat bedrag door voor de invoerrechten + BTW. Deze zijn veel te hoog; ruim het dubbele. Heeft iemand tips hoe ik dit kan corrigeren? Of is dit een kwestie van gewoon betalen en achteraf terug (proberen) te krijgen ?

Hoe kan de vervoerder de waarde van de inhoud van een pakket bepalen?
Of is het wel heel erg duidelijk wat er in zit?

Ik weet niet hoe Amayama de boel verpakt, in het verleden zette Aliexpress vaak “gift” of “present” op de verpakking. Dan viel dat onder een vrijstelling. Maar dit is de vage omschrijving volgens de vervoerder (lijkt wel door AI genereerd :trollface: )

De berekening van de invoerrechten hangt in de meeste landen af van de belastbare waarde van een belastbare zending. Ten behoeve van deze berekening krijgen douaneplichtige goederen een classificatiecode die bekend staat als de geharmoniseerde systeemcode, die het toepasselijke recht bepaalt. Dit systeem is een multifunctionele internationale productnomenclatuur die is ontwikkeld door de Werelddouaneorganisatie en die zich blijft ontwikkelen.
  • Alle soorten zendingen (inclusief geschenken, stalen en goederen voor reparatie) doorlopen een inklaringsproces zoals bepaald door de douanevoorschriften in het land van bestemming. De zending wordt ingeklaard op basis van het soort goederen, het land van herkomst, de waarde en de hoeveelheid.
  • Douaneplichtige zendingen zijn onderhevig aan douanerechten, namelijk een tarief of belasting geheven op goederen die over internationale grenzen worden verzonden.

“Hangt af van”. “Belastbare waarde van een belastbare zending”. “Classificatiecode, a.k.a. geharmoniseerde systeemcode”. “Multifunctionele internationale productnomenclatuur”. “Blijft zich ontwikkelen.”

Als je het mij vraagt is dit een of andere ontzettend slechte smoes om naast de verzendkosten nog wat graantjes mee te pikken op de invoerrechten door er een vaag omschreven rechtvaardiging van te maken dat dit nu eenmaal zo werkt. Waarschijnlijk gokken die vervoerders er dan op dan de ontvanger denkt: “het zal wel, ik betaal gewoon maar” en als dat om vele tientjes per zending gaat, is dat toch een leuke meevaller voor de vervoerder.

Er zit een brief bovenop geplakt, met de inhoud v/d zending, waarde, gewicht en tariefcodes.
Hmm, oké. Ik heb een kapje besteld bij Amayama voor $27. De verzendkosten zijn zelfs $28. Afgerond komt het neer op $56 totaal. Dan komt de vervoerder met invoerrechten + BTW uit op €25,05. Hoe dan?

Volgens de Douane zit er tot 4,5% invoerrechten op auto onderdelen en betaal ik 21% BTW. Als ik 4,5% en 21% optel bij $56, dan wordt het totaalbedrag $70,80. $56 is ongeveer €48. Hoe kan ik dan €25,05 aan invoerrechten + BTW moeten betalen? Als Amayama dezelfde gegevens op de doos plakt zoals ik ze bij de bestelling kan zien, dan volg ik die berekening niet.

Ik kom zelf uit op $14,81 (ongeveer). Da’s €12,75. Doe ik iets in een verkeerde volgorde?

Wat je niet moet vergeten, is dat je veelal de vervoerder de inklaringskosten nog moet betalen. Ofwel: DHL gaat voor jou met je zending naar de douane en maakt hier kosten voor. Dat rekenen ze aan de ontvanger door.
Vaak is dat ook nog een bedrag wat zo rond de €10,- begint.

Hmm, oké. Ik heb een kapje besteld bij Amayama voor $27. De verzendkosten zijn zelfs $28. Afgerond komt het neer op $56 totaal. Dan komt de vervoerder met invoerrechten + BTW uit op €25,05. Hoe dan?

Volgens de Douane zit er tot 4,5% invoerrechten op auto onderdelen en betaal ik 21% BTW. Als ik 4,5% en 21% optel bij $56, dan wordt het totaalbedrag $70,80. $56 is ongeveer €48. Hoe kan ik dan €25,05 aan invoerrechten + BTW moeten betalen? Als Amayama dezelfde gegevens op de doos plakt zoals ik ze bij de bestelling kan zien, dan volg ik die berekening niet.

Ik kom zelf uit op $14,81 (ongeveer). Da’s €12,75. Doe ik iets in een verkeerde volgorde?
Dit soort zaken horen een beetje bij bestellen buiten Europa. Als je dat wil aanpassen wens ik je succes, is een ongelofelijke rompslomp daar al die processen gestandaardiseerd zijn. En jij niet even iets bij DHL en Douane zomaar aan kan laten passen.

Gauw betalen en vergeten.

Wat je niet moet vergeten, is dat je veelal de vervoerder de inklaringskosten nog moet betalen. Ofwel: DHL gaat voor jou met je zending naar de douane en maakt hier kosten voor. Dat rekenen ze aan de ontvanger door.
Vaak is dat ook nog een bedrag wat zo rond de €10,- begint.
Ah, maar dat lees ik zo snel nergens terug. De vervoerskosten vind ik aan de hoge kant en dacht dat die afhandelingskosten er wel bij in zouden zitten.
Dit soort zaken horen een beetje bij bestellen buiten Europa. Als je dat wil aanpassen wens ik je succes, is een ongelofelijke rompslomp daar al die processen gestandaardiseerd zijn. En jij niet even iets bij DHL en Douane zomaar aan kan laten passen
Ik heb wel eens wat uit de VS laten komen via eBay. Geen gedoe gehad met invoerrechten of BTW. En wie heeft er niet eens iets via Aliexpress besteld? Daar gaat dat ook een stuk makkelijker. Zowel via eBay uit de VS als Aliexpress uit China ging via het vliegtuig.

En ik heb niet de illusie dat ik een procesje bij de douane kan aanpassen, zeker niet. Maar als ik een bericht krijg van de vervoerder met een bedrag dat (in dit geval) 2x zo hoog is, zonder daar een duidelijke uitleg voor te kunnen vinden die afwijkt van andere ervaringen dan hoor ik graag of ik iets niet gelezen heb. Maar die uitleg van @Sam_IS300h klinkt logisch.

De prijs van het onderdeel bij Amayama was $27, initieel gaf Amayama $16 aan vervoerskosten aan. Tel daar 4,5% invoerrechten en
21% BTW bij op en ik wilde dit wel eens proberen. Het onderdeel was niet bij Amayama op voorraad dus dat werd eerst gecontroleerd bij hun leverancier. Daarna hoefde ik pas te betalen. Toen bleken de verzendkosten ineens geen $16 maar $28 te zijn. En dat telt dus ook door bij de invoerrechten en BTW. Als de vervoerder dan ook nog (onbeschreven?) handelingskosten in rekening brengt dan pakt het toch wat anders uit.

In elk geval is deze route door een origineel Mazda onderdeel bij Amayama te bestellen nog steeds zo’n 50%(!) goedkoper dan bij een Nederlandse Mazda-dealer. Ik heb niet gevraagd wat de levertijd is via een NL Mazda-dealer maar, voor de helft van het geld vind ik het prima om een paar weken te wachten.

Laatst bewerkt: