Iridium bougies of gewone bougies voor mijn 2013 IS 300h

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
'S middags!
Binnenkort wil ik de bougies van de IS vervangen, had in de 90k beurt gedaan moeten zijn maar die beurt heeft 'ie niet gehad. Ik kocht de wagen met 94k met een afleverbeurt. Contact met een dealer leerde dat ik de beurt gerust uit kon stellen totdat 'ie voor de APK moet in augustus dit jaar.
Nu staat de teller op 107k en ik wil eigenlijk die bougies graag wisselen, is geen wetenschap.
Wat kennelijk wél wetenschap is welke bougies erin moeten, of eigenlijk meer wijsheid. Als ik ga kijken op kenteken bij de diverse onderdelen sites dan krijg ik meerder opties voorgeschoteld en daarmee ontstaat er bij mij wat keuzestress.....

Winparts: Denso IKBH20TT 3-massa elektrode bougie.
Autodoc: Zelfde Denso bougie en staat daar te boek als iridium bougie.
Autodoc: Nog een Denso, de FK20HBR8, ook 3-massa elektrode maar dan geen iridium.
Autodoc: Een Champion Platinum CT bougie, specs 1-massa elektrode, Met flenszitting, Iridium-middenelektrode, kost royaal het dubbele van de Denso.

Waarom adviseren websites verschillende soorten en wat maakt het uit, iridium of niet?

Ooit wisselde ik op mijn motor (Honda ST1300A) de gewone bougies voor de toen peperdure iridium bougie omdat die veel langer mee zou gaan. Is dat wel zo?
Wat is OEM bij Lexus? Denso toch? En is een NGK bougie beter dan een Denso of een Bosch?

Wie brengt me het licht? Of beter, de vonk? ;)
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Ik heb me laten vertellen dat Lexii beter werken op elektrisch gebied met origineel materiaal. In het geval van Bougies is dat Denso.
Daarnaast hebben Iridium-bougies in de regel een langere levensduur en is dit -als ik me niet vergis- ook wat origineel in de wagens zit.

Persoonlijk zou ik dus voor de Denso Iridium bougies gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: RvD en robtp09

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
51
4
8
Mijn IS300h loop al tegen de 3 ton. Waarvan ik zelf zo'n 1.5 heb gereden. Ik heb nog nooit bougies vervangen. Vermoedelijk zitten er ook peperdure iridium bougies is. Ik vermoed dat in de eerste gebruikersjaren deze wel volgens onderhoudsschema vervangen zijn door de vorige eigenaar.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik heb er zelf verleden jaar ook nieuwe ingedaan, ook Denso, mijn auto had toen 130k kilometer gelopen. Heb eigenlijk nooit gekeken hoelang
ze daadwerkelijk mee kunnen, volgens mij zei Scotty Kilmer op YouTube 100k
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Iridium bougies zijn niet (meer) peperduur hoor, ik betaalde iets van 12,50 per stuk of zo......maarrrrrr....ik heb lang geleden ook wel bijna 40 euro per stuk betaald toen ik ze voor mijn Honda motor bestelde....
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623