IS 250 dakkoffer cq. skibox

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Heeft hier iemand ervaring met het gebruik van originele dakdragers i.c.m een skibox of dakkoffer?
Kan er bijvoorbeeld elk soort koffer gemonteerd worden op de originele dakdragers en wat voor type koffer hebben jullie? Als er überhaupt al iemand is die zo'n ding heeft....
Wat zou het gevolg zijn voor het verbruik?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik heb een set originele dakdragers. Volgens mij kan in principe elk type koffer gemonteerd worden. Er geldt echter wel een dringend advies om met koffer of iets anders gemonteerd, niet harder te rijden dan 120-130 km/h. De IS heeft met die set een maximale daklast van 50kg. Wat dit met het verbruik doet hangt een beetje af wat je d’r op hebt gemonteerd. Ik gebruikte die dakdragers alleen tijdens de zomervakantie. Waar de IS nu, zonder die dakdragers tijdens de vakantierit het zuinigst reed, was ie met die dakdragers en dakkoffer veruit het meest onzuinig.

Zonder dakkoffer tijdens vakantierit verbruikt ie 8,2L/100km.
met dakkoffer tijdens vakantierit verbruikt ie 10,5L/100km.
het 7-jarig gemiddelde door zomer en winter heen is 9,25L/km.

Ik heb er destijds een supergoedkope dakkoffer van Camtek voor gekocht. Dat ding was €120,- (incl. BTW) bij de Makro. Maar na 4-5 vakanties vind ik dat ding al minder aan ‘t worden. Nu gebruiken we dat ding al een paar jaar niet meer dus wat dat betreft was het een goede (lage) investering geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Heeft hier iemand ervaring met het gebruik van originele dakdragers i.c.m een skibox of dakkoffer?
Kan er bijvoorbeeld elk soort koffer gemonteerd worden op de originele dakdragers en wat voor type koffer hebben jullie? Als er überhaupt al iemand is die zo'n ding heeft....
Wat zou het gevolg zijn voor het verbruik?
Ik heb nu ook originele Lexus dragers gekocht, het zijn dezelfde soort als die ik bij m'n toyota's had.

Ze zijn wat dikker/breder dan de universele Thule dragers, dus als je een koffer hebt, ligt het er net aan wat voor beugels je erbij hebt om op de dragers te monteren. En anders een paar bredere beugeltjes erbij kopen.

Snelheid advies is idd 120/130 km max.
Maar mijn hapro dakkoffer en dakdragers hebben het destijds 2200 km overleefd met 170 km/h.

Verbruik keek ik toen nog niet naar , maar dat was wel hoog haha
 
Laatst bewerkt:

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Ik moet nog bedenken wat voor koffer ik wil monteren.
Liefst zo plat mogelijk. Ik hoef niet extreem veel mee te nemen omdat we met drieën zijn maar dan zitten we wat ruimer in de auto zelf.
 

Renzo

Nieuw hier
23 nov 2020
22
11
3
Interessant bericht en ben benieuwd naar de reacties. Ik ben mijzelf namelijk ook aan het oriënteren.

We zijn hier met zijn viertjes en dan houd zo een kofferbak niet echt over in ruimte 🤭

Aan de andere kant, het is maar voor één..twee keer per jaar naar het zuiden en terug. Voor de rest liggen de dakkoffer en beugels eigenlijk alleen maar in de weg. Wil er dan ook niet de hoofdprijs voor betalen.

We hebben echter nog even vrees ik....want dit jaar naar het zuiden? Zou het? 😩😩😩
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Zo, ik heb een dakkoffer(tje) gescoord via Marktplaats.
Niet te groot, 320 liter (129 x 79 x 35 cm) en een kleine investering als tweedehandsje.
Eerst maar eens kijken of dit gaat bevallen en wat er beter kan en anders is dit prima!
IMG_20210214_133702_resized_20210214_013742696.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Een dakkoffer is een prima oplossing als je relatief lichte spullen hebt die er in passen en die je anders niet kwijt zou kunnen en toch beslist denkt te moeten meenemen. Maar het verbruik zal duidelijk toenemen en naarmate je sneller rijdt zal het percentage extra verbruik ook nog sterk stijgen, omdat de zorgvuldig door de autofabrikant ontworpen stroomlijn in toenemende mate wordt verziekt. Nog erger is met rails maar zonder koffer rijden met skis of fietsen. Zolang je de snelheid een beetje in toom houdt, valt het doorgaans nog wel mee. Als je naar een vast vakantieadres gaat en daar wat langer verblijft loont het om dragers en koffer tijdens verblijf daar te verwijderen.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Met andere auto's heb ik voor de wintersport vaak een set dakdragers en dakkoffer gehuurd via Topspace.nl. Dat werkt super makkelijk en is mooi efficient: goede kwaliteit dakkoffers die slim ingezet worden en ik heb ook nog eens niet de rest van het jaar zo'n ding in de weg staan. Voor de GS heb ik een set dakdragers gekocht (omdat Topspace ze niet heeft) maar ga ik ook weer een dakkoffer huren... wanneer we eindelijk weer op wintersport mogen ;-)