IS200 2.0 benzine 2004 bougies vervangen motor hapert bij opstart

Legan89

Nieuw hier
27 feb 2021
1
0
1
Hallo beste mensen
En mede Lexus eigenaren,

Ik heb een Lexus is200 2.0 benzine uit december 2004.


Ik heb het al 5-6 jaar, nooit problemen mee gehad, ik ververs altijd de olie en olie filter bij APK keuring. Ik rij niet super veel dusja.

Sinds kort begon de motor beetje te trillen haperen, vooral tijdens opstarten, bij koud en warm opstart eigenlijk. Het werd steeds erger, ik heb afgelopen week mee gemaakt dat de motor bij warm opstart gelijk uitviel, en dat paar keer, ik moest gassen tijdens het opstarten(warm opstart) en toen deed ie het en kon ik rijden.

Ik las dat dit probleem meestal aan de bougies ligt, dus heb ik die gisteren vervangen, er zat Denso Iridium bougies, en nu heb ik er NGK iridium bougies erin gedaan, het probleem is een beetje verholpen alleen dat opstarten en uitvallen blijft nog voordoen, maar tijdens het rijden geen problemen, als ik stil sta dan begint te motor te trillen enz, dat was vroeger niet zo, hij liep altijd mooi stationeer. ( voor dat het probleem begon)

Ik heb fotos van mijn Oude bougies erbij gedaan Ze zien allemaal het zelfde eruit, zie fotos aub. De bougies aan de onderkant dat ijzertje is zwart, dus niet grijs ofzo, en ze waren gewoon droog, geen olie.


En weet iemand misschien waar het aan kan liggen ? Ik heb gemerkt dat paar bobines beetje Bruin/geel achtig zijn aan het onderkant gedeelte, en de andere zijn gewoon Zwart aan de onderkant. zie fotos aub. Is dat normaal of ?



En waar kan het aan liggen verder aub ?
 

Bijlagen

  • F660E421-1841-4AAD-8D78-D2F4EC4EC644.jpeg
    F660E421-1841-4AAD-8D78-D2F4EC4EC644.jpeg
    396,2 KB · Weergaven: 66
  • 9D4EC852-EEBC-4006-82C5-AB5AA802CF8B.jpeg
    9D4EC852-EEBC-4006-82C5-AB5AA802CF8B.jpeg
    396,2 KB · Weergaven: 71
  • 4EA406BB-D105-4BA0-902B-7300F8667411.jpeg
    4EA406BB-D105-4BA0-902B-7300F8667411.jpeg
    111,2 KB · Weergaven: 60
  • 221282BA-4E7F-41BA-9613-2B45F027A139.jpeg
    221282BA-4E7F-41BA-9613-2B45F027A139.jpeg
    131,9 KB · Weergaven: 62
  • 7E096C92-280E-4BAD-8FE3-4DC9F4A0BA24.jpeg
    7E096C92-280E-4BAD-8FE3-4DC9F4A0BA24.jpeg
    191,8 KB · Weergaven: 51
  • BFDEAEAA-935F-4A5D-8EFF-EC95DB42A77E.jpeg
    BFDEAEAA-935F-4A5D-8EFF-EC95DB42A77E.jpeg
    116,9 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Uiteraard kan het geen kwaad om bougies na een behoorlijke bedrijfstijd eens te vervangen. Aangezien het euvel daarmee echter niet volledig is verholpen, denk ik dat vervuiling van de benzineinjectoren mogelijk de oorzaak kan zijn. Zeker bij stationair draaien wordt maar een uiterst minieme hoeveelheid benzine ingespoten en als die niet fijn genoeg vernevelt bestaat de kans dat in de buurt van de bougievonk de mengverhouding tussen benzine en lucht zodanig is dat ontsteking van het mengsel niet meer altijd lukt. Benzine bevat reinigende stoffen die afzettingen op de injectoren zou moeten voorkomen, maar niet alle benzines blijken in staat om bij alle motortypen onder alle omstandigheden afzettingen voldoende te voorkomen. Je kunt het euvel mogelijk verhelpen door eenmalig een flesje "injectorcleaner" in de min of meer volle benzinettank te doen en vervolgens een wat langere rit te maken waarbij de motor goed op temperatuur komt. Tijdens die rit helpt ook een wat hogere snelheid, al zijn de legale mogelijkheden daartoe in Nederland wat beperkt....

Het euvel is tamelijk wijd verspreid: mijn Lexus dealer belde me tijdens de laatste onderhoudsbeurt van mijn GS of het goed was om een flesje injectorcleaner in de tank te doen omdat "haperen" van motoren steeds vaker voorkomt en ze dat daarom nu min of meer standaard bij een onderhoudsbeurt doen. Op mijn vraag of hij bij mijn auto ook dat onregelmatig lopenhad geconstateerd was echter het antwoord "nee". Ik heb hem toen verteld dat ik na aankoop van de auto twee jaar daarvoor dat bijvullen zelf had gedaan om een zich lichtjes manifesterd euvel te verhelpen en dat sindsdien het probleem weg is en dat ik zelf als dat tzt nodig zou blijken die behandeling wel zou herhalen :) . Daarmee ging hij, na enige discussie waaruit hem waarschijnlijk duidelijk werd dat ik op dit gebied over meer kennis beschikte dan hij, akkoord.

Overigens is het niet zo gek dat onderhoudsbedrijven dit doen: veel mensen horen niet dat de motor wat rottig loopt, totdat het moment komt dat hij regelmatig afslaat. Een jaarlijkse toevoeging van een injectorcleaner brengt voor de gebruiker maar een zeer geringe verhoging van de onderhoudskosten met zich mee en kan veel ergernis besparen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Henri27

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Nu je de bougies vervangen hebt, denk ik ook aan de injectoren. Je schrijft dat je niet veel rijdt. Als je dat wel doet, zijn dat dan overwegend lange, of korte afstanden? Trek je de motor dan wel eens goed door naar bijvoorbeeld 6000 rpm?

Korte afstanden en vrijwel niet een keer goed warm stoken met hoge belasting zorgt op den duur voor interne vervuiling. Zowel direct als indirect ingespoten brandstofmotoren kunnen hier na verloop van tijd last van krijgen.

De mijne is direct ingespoten, ik heb jaarlijks een flesje brandstofsysteem reiniger in m’n tank gegooid. Veel merk ik er niet van. Nou kan het zijn dat de vervuiling zich niet echt voordeed bij m’n auto, maar het is ook mogelijk dat het niet veel doet, zo’n reiniger in de tank gooien...

M’n zwager die monteur was bij Volkswagen en Audi zei dat de werkplaats bij iedere auto zo’n flesje in de tank gooide bij een onderhoudsbeurt. Uit voorzorg. Maar het was ook commercieel interessant zei hij. Sommige VW/Audi-rijders merkten wel verschil, sommigen niet. De rijstijl zal vast invloed hebben.

Ik heb een aantal jaren geleden een keer een Injector-Max service uit laten voeren door de dealer. Dan sluiten ze het injectie systeem aan op een kast en laten een uur lang een reinigingsmiddel er door heen lopen bij draaiende motor. Dat is goedkoper dan nieuwe injectoren (6 stuks) of die dingen ultrasoon laten reinigen. Ik merkte daarna wel wat verschil in de lagere toeren: iets soepeler. Het verbruik varieerde daarna ook meer. Tijdens “zuinige” ritten was ie zuiniger, tijdens “vlotte” ritten verbruikte de auto ook iets meer.

Maar waar ik nog het meeste langdurige effect heb gemerkt, was na een lange, vlotte vakantierit vanuit zuid Duitsland naar huis met een gemiddelde snelheid van 140 km/h en volle bepakking. Ik heb weken daarna nog het effect gemerkt van een vlotte, soepel rijdende auto. En ik tank daarbij als het kan altijd een premium brandstof zonder ethanol (zelfs geen E5).

Als je nieuwe bougies hebt, je olie is “vers” en op peil en je hebt al het nodige onderhoud goed gepleegd, ga dan eens een langere rit maken op hoge snelheid. Duitsland is dan wel aanrader.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623