IS200 automaat vs handgeschakelde bak

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Beste forumleden,

Ik ben weer aan het kijken naar een andere IS200, mijn vorige die ik total loss heb gereden was een handgeschakelde 6 bak.

Nu ben ik ook wel gecharmeerd van de automaat, alleen staat het mij een beetje tegen dat deze slechts 4 versnellingen heeft. Daarbij komt dat de top van de auto 10 km lager is en de sprint naar de 100 bijna 2 seconden langer duurt.

Heeft er iemand ervaring of zelf vergelijk wat betreft de rijervaring van beide opties?

Ik kan bijvoorbeeld nergens vinden hoe snel de sprint van 80 naar 120 gaat, zit daar bijvoorbeeld ook veel verschil in? of zit het verschil in sprint slechts in de eerste meters (doordat je met een handbak veel sportiever kan wegrijden)?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik heb beiden gehad.

De automaat is lekkerder in het dagelijks rijden en met files. De handbak is lekker om sportief mee te rijden. Kijk naar je eigen rijgedrag en bepaal wat je belangrijk vind. Acceleratie is inderdaad een groot verschil, maar de aut is zeker niet zielig. Topsnelheid zou ik me niet heel druk om maken.

Van beide autos heb ik genoten, de aut. rijd mijn vriendin nu en die is er heel blij mee. De schakel heeft mijn moeder. Dus beide autos hebben gretig aftrek gevonden binnen de famillie.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
voor mij steeds een automaat en ik rij vlot.Je hebt meer "tijd" voor je stuur, rem en gas pedaal techniek.Voor een rallypiloot langgeleden misschien maar nu hebben ze ook geautomatiseerde bakken.
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Ik heb zelf ook ervaring met beiden.

Persoonlijk vind ik de schakelbak prettiger. Niet dat de automaat minder is in de 200 maar ik vind de handbak meer passen in het (rij)karakter van de auto; sportief.
 

magila

Hoort erbij
10 sep 2011
70
0
0
de altezza is geleverd in een 6-bak handgeschakeld en een 5-bak automaat.
ik weet niet of de ratio veel verschilt en of het technisch mogelijk is, maar zou je deze 5 bak automaat op een IS kunnen zetten?
heeft een IS 300 ook een 4-bak automaat?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
magila zei:
de altezza is geleverd in een 6-bak handgeschakeld en een 5-bak automaat.
ik weet niet of de ratio veel verschilt en of het technisch mogelijk is, maar zou je deze 5 bak automaat op een IS kunnen zetten?
heeft een IS 300 ook een 4-bak automaat?

De Altezza is ook geleverd met de 1GFE... had deze ook de 5 bak automaat? als dat zo is dan zou deze ook onder een is200 moeten passen denk ik...
 

magila

Hoort erbij
10 sep 2011
70
0
0
mlcoolj zei:
magila zei:
de altezza is geleverd in een 6-bak handgeschakeld en een 5-bak automaat.
ik weet niet of de ratio veel verschilt en of het technisch mogelijk is, maar zou je deze 5 bak automaat op een IS kunnen zetten?
heeft een IS 300 ook een 4-bak automaat?

De Altezza is ook geleverd met de 1GFE... had deze ook de 5 bak automaat? als dat zo is dan zou deze ook onder een is200 moeten passen denk ik...

ja klopt, Altezza AS200... dat vraag ik me dus ook af.
zou een bak van de 4 cilinder er niet op passen en wat andere steunen? ik heb geen flauw idee eigenlijk.
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Dank voor de reacties.

Ik heb gemerkt dat ik een cruise control heb gemist op de schakel bak die ik heb gehad, dat is ook een mooi voordeel van de automaat uitvoering.

Al met al ga ik maar kijken of ik een keer een leuke uitvoering tegen kom, zal mijn beslissing niet laten afhangen van een automaat of schakel uitvoering.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Is 200 met automaat is in standaard trim de slechtste combi die je kunt kiezen. Zeer traag en met een bak die de auto gewoon geen recht doet = veel te traag en te weinig stappen.
Gek genoeg gaat de automaat met tte compressor beter rijden dan een IS300 (die met handbak overigens ook een stuk beter rijdt)
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Tijdens mijn zoektocht vorig jaar naar een IS200 heb ik zowel de handbak als automaat gereden. Zoals hier al wordt gemeld past de 2l 6-inlijn beter bij de handbak. Hoewel daarvan de ratios ook niet altijd ideaal zijn (te korte 1 en 2 en een 6 met weinig betekenis), past deze goed bij de karakteristieken van de motor. Het levendige gedeelte van de powercurve ligt dankzij de variabele kleptiming boven de 4000 toeren. Naast de trage werking van de automaat, kun je je met de 6 bak de motor veel beter 'wakker houden'. De combinatie IS en een automaat komt wat mij betreft veel beter tot z'n recht in de is250 sport.

Uiteraard is de keuze sterk afhankelijk van de km's die je maak. Als dat er veel zijn en ook nog vaak in files, dan kan ik de aanschaf van een automaat wel inzien.
 
27 jul 2011
207
1
0
Ik rijd zelf veel snelweg en file en zweer bij een automaat. Maar het is maar net hoe je wilt rijden. Heb hiervoor een seat Leon FR gereden (diesel lease, 6 bak) die de straatstenen uit de weg trok. Met de automaat ben ik veel rustiger gaan rijden en mis de handbak geen moment.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik heb ervaring met beide en ik zou zeggen voor een beetje sportief rijden met neit teveel file rijden, zou ik kiezen voor een is200 met handbak, de IS250 daarentegen zou ik sowieso met automaat nemen.
 

Wolfe

Nieuw hier
14 aug 2011
9
0
0
Zal wss niet meer van toepassing zijn maar overweeg mijn Lexus IS200 te koop te zetten (momenteel 20500 ?chte km op de teller). Kleur donkerblauw, automaat uitvoering met veel opties (oa Parrot handsfree, MP3 speler, nieuwe trekhaak ter bescherming, set nieuwe winterbanden met velgen enz...) en m?t groot onderhoud 90.000 km ofte 6 jaar (tweede was van toepassing, onderhoud laten doen op 15.000 km). Ik heb een zwaar motorongeval gehad en de instap is voor mij eigenlijk te laag, wil hem in feite helemaal niet wegdoen maar vrees een beetje dat ik met de tijd wel zal moeten... Mijn Lexus is van de zesde maand 2005 en eigenlijk nog nagelnieuw. De automaat is best een aanrader (cruise-control) in het huidige verkeer...

Enfin, bekijk het nog wel want het is echt een juweel van een wagen en... een van de laatste in zijn soort en in nagelnieuwe staat.

Greetz from Belgium...
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
voor mij is het niet meer van toepassing, ik heb een IS200 handbak gekocht... ik laat hem woensdag professioneel cleanen, zal daarna wel even foto's maken om ze hier ook even te posten....

Toch bedankt en succes met de verkoop...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.