Is200 enorme rookwolken

rabin

Hoort erbij
15 aug 2015
30
1
0
Beste Mede Lexus rijders,o
hierbij graag advies van jullie.
mijn zoon heeft recentelijk een is200 gekocht die technisch gezien in een goede staat was(op het eerste gezicht).
proefrit goed verlopen,alles zonder problemen.
en nu komt het.
kort daarna begon het mm lampje te branden waarbij het uitlezen op po420 code uikwam.cat bank 1
(storing ontstaat altyd in het circuit ervoor,dus ben daar gaan zoeken)
na nader onderzoek,dmv,de luchtfilterhuis eraf te schroeven bleek dus dat de pcvklep slang vanuit de kleppendeksel afgedopt was,eveneens de slang van de gasklephuis(vacuumslang).
hetgeen wat dus verborgen zit onder de filterhuis.
ik heb de vacuumslang uiteindelijk weer eraangekoppeld om te zien wat de wagen zou doen,en na 20 min rijden kwamen er enorme rookwolken uit de uitlaat.
in 1e instantie dacht ik dat het de pcv klep was die stuk was(ook getest en was ook daadwerkelijk defect).
nieuwe erin gezet en nog steeds de dikke rookwolken.
zodra de pcvklep slang en de gasklep slang afgedopt zijn,geen pluimpje rook aanwezig.
heeft iemand enig idee wat er nog meer zou kunnen schelen?
bougies zijn droog,geen lek in het systeem en ook nix aan de hand met de olie.(geen menging tussen vloeistoffen).
motor draaid voor rest gewoon prima,met of zonder aansluiting van de pcv vacuum slang.
de wagen word nu niet meer gereden.
Kan iemand helpen?
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Is de catalysator niet stuk dan waardoor lucht/benzine mengsel niet meer klopt? Als je alles aansluit zoals het hoort en koppelt de lambda sensor af,rookt hij dan nog? Dan worden deze in veiligheid gezet en krijgt deze de ideale lucht/benzine verhouding om schade te voorkomen.
 

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
P0420 is de foutmelding die ik krijg sinds de keramieken prekats zijn verwijderd. Deze zitten op bank 1 (eerste 3) en bank 2 (volgende drie) van de cilinders waar de drie in een komt voor ze samengevoegd worden in de hoofdkat onder de passagierszetel. De keramieken per-katalysatoren verbrokkelen, in mijn geval door de toegenomen hitte van de kompressor en door druppeltjes onverbrande benzine die in het keramiek tot ontbranding komen. Een gekend probleem dat TTE oploste door een uitlaatspruitstuk met metalen prekats te leveren, maar dit is helaas niet meer beschikbaar. Ze veranderden ook de piggy-back ecu van black box naar silverbox zodat de motor iets vroeger (50rpm) begrensd wordt zodat die druppeltjes benzine niet meer geproduceerd worden bij het trekken tot in de begrenzer. Enige doeltreffende optie is de prekats laten weghalen. Verbrokkelde keramiek is gevaarlijk, kan de motor beschadigen als het stof in het uitlaatspruitstuk terug in de motor wordt gepompt (gas los). Het kan ook de kat beschadigen, want die deeltjes worden ertegen geblazen. Ik hoorde een geluid alsof er zich vloestof met lucht verplaatste achter het handschoenkastje bij accelereren of remmen. Later begon hij te verstikken en kracht te verliezen bij het rijden omdat zich voor de hoofdkat meer en meer stof ophoopte. Even het Y-stuk vlak voor de kat losmaken en als daar veel stof en stukjes keramiekraam uitvallen weet je het wel zeker. Uitlaatspruitstuk vervangen of prekats eruit knippen en rechte buis erin. Met rechte buis klinkt de motor helemaal anders. De prekats leegkloppen en laten zitten is de cheapo truuk, maar dat gaat ten kosten van de flow in de uitlaat (vermogens en vooral koppelverlies). Niet doen dus.

Wel merkwaardig dat het om een gewone IS200 ging. Heeft die soms vroeger een TTE Kompressorkit gehad?
 

M verstappen

Hoort erbij
24 mei 2016
62
10
0
Zijn de ventilatieslangen niet door de vorige eigenaar afgedopt omdat de motor druk op bouwt in het carter? Lucht langs de zuigers af blaast deze doorblaast door de ventilatieslangen en de rookpluimen creeert door meegenomen olie?