is200 technische advies aub.

jozef is200

Hoort erbij
8 feb 2014
32
0
0
beste is200 rijders en lovers het is al een tijd geleden geweest dat ik hier online was drukke leven dat wel hahah ik heb een paar vragen hopelijk kunnen jullie mij helpen te beantwoorden ik rij een is200 bj 1999 exclusive automaat met 192.000 op de teller heb de auto sinds jan van dit jaar echt een SUPER auto vragen zijn

bak olie moet ik die verversen of door een bedrijf de bak laten door spoelen punt is hij schok ligtjes met schakelen dit doet is sinds 3 maanden merk je echt bij in parkeren ook van D naar R merk je het met op trekken en afremmen schok ie ligtjes bak olie is wel op pijl en is echt donker rood van kleur ( en hoe moet je deze tipe bak op de juiste manier pijlen ) want iedereen zegt wat anders???

achterschokdempers zijn aan vervangen toe ze lekken is het verstandig om ook de spiraal veren te vervangen?

kachelmotor maak piep geluid bij stand 1 heel vervelend is dat een kwestie van kachelmotor demonteren goed schoon maken en in vetten de pollen filter is als vervangen met grote beurt die is schoon verder werkt de kachel in alle standen goed alleen die piep!

en heeft iemand nog een chrome lexus logo liggen die wil ik op het stuur kan monteren of plakken vind ik mooi en maak het compleet

ik hoop iets van jullie te horen greets jozef:thumbsup::thumbsup:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Voor peilen ATF niveau kun je dit aanhouden: http://vb.lexusforum.nl/forum/modell...ontrole-niveau (als ATF niveau op bedrijfstemperatuur maar niet boven de 'hot' markering uitkomt, dan zit je goed).

Zelf zou ik beginnen met een deelverversing en dat na verloop van tijd nog een paar keer herhalen (als de ATF lange tijd niet is ververst, kan volledig doorspoelen problemen opleveren, maar is ook afhankelijk van hoe deskundig dat gebeurd). Na deelverversing merk je snel genoeg of het schokken minder wordt. Bij kou zal (kan) je er waarschijnlijk wat meer last van hebben, maar dat hoort weg te gaan als de ATF op temperatuur is. Btw, als ATF erg heet is geworden, gaan veel eigenschappen verloren, soms ruikt het ook verbrand. Eenmaal bezig, denk ook aan je differentieelolie.

Spiraalveren zou ik lekker laten zitten, tenzij je dringende reden hebt/ondervindt die te vervangen (verlaging oid)..

Succes :rulez:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
wat GPS zegt.... over atf weet ik niet veel, heb onlangs mn veerpoten achter vervangen, die van mijn zweetten ook een beetje, is goed zelf te doen... heb de schokbreker via mister-auto besteld, van kyb, zijn ze in ieder geval OEM.
 

jozef is200

Hoort erbij
8 feb 2014
32
0
0
erg bedankt voor je reply GPS-10 ik zal het gewoon verversen en dat zie ik het wel hoe doe schakeld trouwens heeft die bak nog een binnen filter?? aan mlcoolj thx voor je reply klopt het is makelijk toe doen ik zag al op internet een paar adressen waar ik de achterschokdempers kan bestellen 63 euro 2 stuks merk TRW en meschien vervang ik wel de spiraal veren omdat na een tijd verliest het metaal zijn sterkte en heb geen zin om dubbel werk te doen ik ben iemand ik doe het gelijk goed en ik hou de auto zo orgineel mogelijk want wil geen hooftpijn :p
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Er zit een soort filter in (fijnmazig scherm) en een magneet op bodem v/d pan. Deze zeef houdt slechts de grofste deeltjes tegen en als je dat hebt, heb je in principe al hele andere problematiek... In die zin zijn er nogal wat tegenstellingen of dit filter vervangen moet worden. Sommigen doen het, anderen zien er het nut niet van in. Als je een deelverversing doet, check dan goed of de vloeistof (en magneet) deeltjes bevat.

Bijgaand een checklist van onderhoud en frequentie:

IS200IS300MaintSched.jpg
 

jozef is200

Hoort erbij
8 feb 2014
32
0
0
oke goed om te weten GPS-10 bedankt voor je schema ik ga het toch even controleren voor de zekerheid want de kleur en de geur van de bak olie vertrouw ik niet het ruik niet verbrand maar is te donker is mijn mening en als ik naar de onderhoud schema kijkt moet het vervangen worden mijn auto is altijd bij de lexus dealer in breda geweest zo te zien aan alle stempels en papierwerk.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Leuk staatje. Nu ben ik even negatief hoor, maar ATF vervangt een dealer niet hoor. Die van mij is een tijd in onderhoud geweest in Breda en daarvoor bij de eerste eigenaar in Rotjeknor. In al die tijd is er geen transmissieolie vervangen. Ik heb daarom de bak bij 70K laten flushen, kwam zwarte rotzooi uit. Stonk al aardig. Sowieso is preventief olie vervangen bij veel merken niet gebruikelijk, ook al weten olieleveranciers en revisiebedrijven wel beter. Waarom is dat toch?
 

jozef is200

Hoort erbij
8 feb 2014
32
0
0
hallo lacor thx voor je mening klopt flushen is ook een optie maar vertel eens lacor hoe schakel je auto nu na het flushen en had je schakel problemen voor het flushen?? en ja bedrijfen en leveranciers willen GELD verdienen daarom worden ook geen info verleent anders verdien men niets dus je moet gewoon zelf alles in de gaten houden voor je auto dat doe ik alles netjke optijd doen zo kan je problemen vermijden..
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nu ben ik even negatief hoor, maar ATF vervangt een dealer niet hoor.
Lijkt me niet een negatieve inslag hoor, eerder reeel, uitzonderingen daargelaten. :) Het lijstje is slechts een leidraad om te weten wanneer wat vervangen/ververst moet worden.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
;) @ GPS-10

Maar ook wat jij Jozef zegt, waarom doen ze dat toch niet. Het is verdedigbaar en kans om geld te verdienen. Maar inderdaad, wil je een perfect onderhouden auto en let je daar op, kom je erachter dat dat niet altijd gebeurd. Uiteraard zijn er de goede uitzonderingen.

Qua schakelgedrag was er voor het flushen geen probleem, maar aangezien de olie nooit was vervangen, overgegaan tot flushen. Met een oliewissel, vervang je nooit alle olie. Er blijven de nodige liters achter, bijvoorbeeld in je koppelomvormer. Hou je het bij, niets aan de hand. Is het lang geleden gebeurd, is flushen een prima methode om je bak van binnen weer fris te krijgen. Het lost ook kleine trillingsproblemen en andere klachten op.
De enige maar is dat als de bak al oud is je met flushen kans hebt op loskomende deeltjes, die alsnog voor problemen kunnen zorgen. Maar dat is juist wat flushen doet, doorspoelen. Anders ff rondbellen bij de nodige bedrijven wat zij vinden van jouw case? Ik heb het laten doen bij TSC Rhenoy in Waardenburg.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat je zegt. Misschien is het een 'tactiek' om de totale onderhoudskosten zogenaamd niet te veel te laten oplopen. In principe wordt het onderhoud genoteerd in het lexus servicesysteem, zodoende kan het beslist geen kwaad om dat op te vragen. Ik ga er maar even positief vanuit dat wat wordt genoteerd, ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.. Kun je gelijk ook de goede redenen vernemen waarom het niet wordt uitgevoerd
wink2.png


Ook kan het geen kwaad om te anticiperen op werkzaamheden. Bij distributieriem vervanging altijd vragen of ook de waterpomp en spanrol worden meegenomen. Dat had ik destijds niet gedaan (ging er vanuit dat het wel preventief werd gedaan) en 30K later kon de boel weer open voor een nieuwe waterpomp. Kassa!
 

jozef is200

Hoort erbij
8 feb 2014
32
0
0
yess daar ben ik weer ik las jullie reply lacor en GPS-10 thx maar ik ga het zelf verversen en ik weet dat niet alle bak olie eruit komt maak niet uit dan doe ik het wel 2 0f 3 keer de punt is auto is van 1999 wil geen risico lopen laat ik het dalijk flushen en dan krijg ik meer problemen hoe je als zegt lacor loskomende delen in de bak dus gewoon handmatig en dan zien we wel :rulez:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het flushen op zich is in principe geen punt, maar uit ervaringen is gebleken dat men doorspoelt met een soms (voor de techniek) agressieve vloeistof (buiten de deeltjes problematiek om). Probeer idd eerst meerdere deelverversing(en) in tijd. Minder economisch misschien, maar na een paar keer ververs je toch wel een groot deel ATF. Die bak kan echt wel wat hebben.

Succes met de DIY operatie :thumbsup:
 

jozef is200

Hoort erbij
8 feb 2014
32
0
0
even een update mensen heb vanavond mijn bakolie ververst en ja hoor olie was donkerbruin en stinke goed er kwam precies 1,5 liter uit en dat heb ik ook weer bij gevult en merkte gelijk verschil ben gaan rijden schakelde beter minder stoten dus wel vooruitgang gelukkig nu nog 2 tot 3 keer verversen hooplekijk krijg ik de bak 100% soepel schakelen zo hoord een LEXUS te zijn :D
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
:rulez:

ATF riekt niet lekker, das redelijk normaal. ;) Koffiekleur is minder....dus nog wel een paar keer te gaan.