IS250 automaat

Goeke

Nieuw hier
1 sep 2020
4
0
0
Hallo,
??????
Ik wil een Lexus IS250 bouwjaar 2006/2008 , automaat aanschaffen en ik wil graag weten waar ik dan op moet letten. Bij heel veel zie ik dat er rond de 200.000 km op de teller staat. Op zich geen probleem maar bij de meeste is de distrubutieketting dan nog niet vervangen. Wanneer moet dit vervangen worden en waar moet ik nog meer opletten.

mvgr,

Gerard
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hallo,
??????
Ik wil een Lexus IS250 bouwjaar 2006/2008 , automaat aanschaffen en ik wil graag weten waar ik dan op moet letten. Bij heel veel zie ik dat er rond de 200.000 km op de teller staat. Op zich geen probleem maar bij de meeste is de distrubutieketting dan nog niet vervangen. Wanneer moet dit vervangen worden en waar moet ik nog meer opletten.

mvgr,

Gerard

het uitgangspunt van een distributieketting is dat deze onderhoudsvrij is, en dus niet vervangen hoeft te worden.
(zou een autoleven mee moeten gaan)
 
  • Leuk
Waarderingen: Goeke

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
457
63
Ik onderschrijf wat Henri27 zegt, die ketting in een Japans product en dan vooral bij een Lexus uit die bouwjaren, die is onderhoudsvrij. Mij zijn ook geen verhalen bekend over kettingspanners o.i.d. maar dat wil niet zeggen dat die er niet zijn. Dus als iemand ons weet te vertellen hoe het zit met onderhoud rondom die ketting, dan horen wij dat graag.

Ik heb jaren Europese auto's gereden (Opel, Peugeot, Ford, Audi, Volkswagen) en ook wat Japanners (Nissan (pre Renault), Lexus en Mazda) en ik heb moeten wennen aan het idee dat er bij Japanse auto's onderdelen echt veel langer mee gaan dan ik gewend was. Bij veel Europese merken worden onderdelen van kunststof (of deels kunststof) gebruikt, waar deze veelal bij Japanse auto's van degelijk staal zijn gemaakt. Zoals een waterpomp bijvoorbeeld. Of een ketting die niet oprekt/knapt :grin:.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
699
625
93
Normaliter gaat een distributieketting zeer lang mee en is mogelijk eerder het spanmechanisme aan vervanging of revisie toe dan de ketting. Bij een aantal van de auto's geproduceerd in de laatste zeg 10 jaar blijkt dat niet meer zo te zijn. Met name bij motoren met turbo en direkte benzineinspuiting blijkt er in een fase van het verbrandingproces tijdelijk roetvorming op te kunnen treden, Dat roet kan deels in onvolledig verbrande vorm via de doorblaasgassen in de motorolie terecht komen in de vorm van harde kleine koolstofdeeltjes. Die blijken funest te kunnen zijn voor de distributieketting - gevolg veel slijtage en soms breken. Dat probleem is inmiddels onderkend door de olieindustrie - in de meest recente motoroliespecificaties van API en ILSAC zit een speciale test waarbij gekeken wordt in hoeverre de motorolie slijtage aan de distributieketting weet te voorkomen. Het is een betrekkelijk nieuw fenomeen als gevolg van meer recente veranderingen in motorontwerp gericht op het terugbrengen van het brandstofverbruik en daarmee de CO2 uitstoot.

Zie bijvoorbeeld:

https://www.infineuminsight.com/en-gb/articles/passenger-cars/timing-chain-wear/

https://360.lubrizol.com/Specifications/ILSAC/ILSAC-GF-6/ILSAC-GF-6-Engine-Tests
 

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Hallo,
??????
Ik wil een Lexus IS250 bouwjaar 2006/2008 , automaat aanschaffen en ik wil graag weten waar ik dan op moet letten. Bij heel veel zie ik dat er rond de 200.000 km op de teller staat. Op zich geen probleem maar bij de meeste is de distrubutieketting dan nog niet vervangen. Wanneer moet dit vervangen worden en waar moet ik nog meer opletten.

mvgr,

Gerard

Een IS250, goede keuze! ;)

Ik heb nog nooit iemand gehoord over een geknapte ketting van een Lexus, VAG daarentegen..

Zo ver ik weet hebben deze auto's geen eigenaardigheden. Ik zou vooral kijken naar een auto die voor jou de juiste kleur + uitrusting heeft.
Verder gewoon goed letten op de zaken waar je bij iedere auto naar kijkt: hoe is het onderhoud gedaan, hoe is er mee om gegaan (zover terug te leiden), start/ loopt/ rijd en schakelt hij zoals je van een Lexus mag verwachten etc..

Veel succes met de zoektocht en hopelijk kun je een mooi exemplaar vinden! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Goeke

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
457
63
De km-stand lijkt me geen probleem.
Wat kun je inzien/uitsluiten over:
  • onderhoudshistorie? Is die aanwezig en sluitend?
  • ge?mporteerd of niet? (denk dan aan sluitende NAP vanwege kloppende onderhoudshistorie)
  • schadeverleden? kleine schade hoeft niet erg te zijn; bumpertje, deurtje, ruitje valt nog wel mee. Zoek naar sporen van schade die duiden op een grote schade.
  • Algehele staat van de auto? Kloppen de gebruikssporen met de km-stand?
  • Proefrit? Werkt alles naar behoren? Geen gekke geluiden?
  • Banden? Hoe oud zijn ze (DOT-code controleren) en is het een A-merk band of niet (zegt iets over eventuele zuinigheid van de vorige eigenaar)
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en Goeke