IS250 (ja, gen.3 ;) )

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
De nieuwe IS heb ik altijd met enige innerlijke teleurstelling moeten aanschouwen. Een prachtkoets, absoluut... die voor NL weer zo nodig in een fiscale jas gekneed moest worden. De prachtige gen.2 zescilinder moest in de actuele downsize-, en CO2 gekte plaats maken voor fraaie hybride techniek, die de met name particuliere Lexusrijder gewoon even in zijn maag wordt gesplitst. Daar sta je dan als particuliere IS250 gen.2 rijder, die geen enkele boodschap heeft aan welke bijtellingsregeling dan ook, maar wel een pracht van een caravan aan het haakje wil kunnen hangen, ineens in de kou. Want je beseft dat je huidige gen.2 IS250, die geremd 1500 kilo aan de haak mag meesleuren, om deze reden meteen ook je laatste IS zal zijn. De gen.3 IS mag namelijk maximaal een schamele 500 kilo meezeulen. Bravo!
...totdat ik bij toeval eens de duitse Lexus website opzocht. En waarempel: onze oosterburen denken, in tegenstelling tot de op de leaserijder gefocuste nederlandse importeur, ook aan 'mijn' categorie Lexusrijders. Hier in Duitsland (ik woon in Dld, net een paar km over de grens) is de gen.3 IS gewoon te koop als IS250 met de V6 uit de gen2. IS. 1500 kilo? Kein problem. Maar ook met afgekoppelde haak is de heerlijk spinnende V6 onder de kap in vergelijking met de -no offense aan de 300h rijders- viercilinder nu eenmaal g??n vergelijk. Dus voor de eventuele NL-lotgenoten: de IS250 gen.3 met 2.5V6 behoort gelukkig nog tot de opties, al zal Den Haag de 'ontzettend smerige' V6 bij import natuurlijk weer zodanig achterlijk hoog gaan belasten dat een eventuele koper de moed wel in de schoenen moet zakken.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Dus voor de eventuele NL-lotgenoten: de IS250 gen.3 met 2.5V6 behoort gelukkig nog tot de opties, al zal Den Haag de 'ontzettend smerige' V6 bij import natuurlijk weer zodanig achterlijk hoog gaan belasten dat een eventuele koper de moed wel in de schoenen moet zakken.
31.900 bruto voor een nagenoeg nieuwe IS250 F sport (10/2013 met 9000km) + 10.660 BPM maakt 42.560 eurootjes. Heb je wel een F sport en trekken maar:p
 
Laatst bewerkt:

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Hmm, wist niet dat ze de 6cilinders leverden in europa;) word misschien tog nog un andere auto voor me dan. Vind het wel jammer dat die zo'n hoog slurplabel heeft. Ik dacht dat de handbak vroeger de F had en de automaat een D en nu zit die CVT erin tog?? staat nog steeds op F label:( hadden ze tog wel iets aan kunnen sjoemelen omdat label iets naar benee te krijgen:(
Vraag me af wat de exacte invoer kosten zijn met zo'n hoog slurplabel, Zou wel de nieuwe verpakking met me oude motortje willen:grin:;)

Als het indd 42k kost dan moet ik er tog maar is over na gaan denken:thumbsup:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
De 250 motor wordt in dld inderdaad geleverd bij de IS en de GS, maar deze wordt denk ik binnenkort vervangen door een 2 liter turbo motor, die mogelijk netzoveel kan trekken en sneller is.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
De 250 motor wordt in dld inderdaad geleverd bij de IS en de GS, maar deze wordt denk ik binnenkort vervangen door een 2 liter turbo motor, die mogelijk netzoveel kan trekken en sneller is.

Sneller? Sneller stuk misschien...
Mja, ik weet 't niet. Ik heb 't niet zo op die hele downsizing-gekte. Alle technische hoogstandjes ten spijt, maar je krijgt een viercilinder never zo mooi aan het lopen dan een zescilinder. En hoewel ik mijn leven lang al meer vertrouwen heb gehad in Japanse producten boven de Europese concurrentie, voelt het downsizing-gebeuren bij mij gewoon niet goed. VW/Audi zit al jaren te poekelen met hun TFSI's. Verbazingwekkende blokjes... zolang ze het doen. Een zeldzaamheid als een blokje de 75k haalt zonder te ploffen. Of ze zuipen olie bij de vleet. Ik weet van een grote VW-fleet dat er gemiddeld ca 35 'serieuze gevallen' per week worden aangemeld. Zelfs na vijf jaar op de markt is het nog steeds doffe ellende en krijgt VW het niet onder controle. Zo kampt ook BMW met wat downsized issues. Toch fabrikanten van 'formaat', ook al heb ik er verder niets mee. Het geeft wel aan dat de technische marges in het motorontwerp zijn opgesnoept. Ik zit niet op zo'n ontwikkeling bij Lexus te wachten, al zal ik daar toch meer vertrouwen in hebben dan in de eerder genoemde merken.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het feit is wel dat het gebruik maken van een turbo, dus extra componenten worden toegevoegd, dus meer componenten is dus groter kans op falen, maar ik denk dat de manier van Japanse engineering anders is dan dat van de duitsers... die willen het maximale uit een blok pushen en gelijk ook nog zo licht en goedkoop mogelijk. Bij Lexus zal de nadruk liggen op het neerhalen van de CO2 uitstoot en behouden van de betrouwbaarheid door toch iets over te dimensioneren.

Natuurlijk zal een 4 cylinder nooit zo mooi lopen, maar het feit is dat we toch die kant op gaan... en niet meer terug zullen gaan.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Mijn idee is dat de Japanners niet zo snel innoveren als de Europeanen omdat ze betrouwbaarheid boven alles stellen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk want de hybride is een heel mooi voorbeeld. Maar ik kijk er ook niet van op, dat de Japanners anders inkopen en daardoor omgaan met hun voorraden. De IS250 die ik nu rijdt is mijn eerste Jap. Ik heb in het verleden wel eens gekeken naar een Mazda 6 (die eerste generatie), daar viel me op dat de sleutel exact dezelfde was als die van een Mazda 323P die m'n ouders nieuw kochten in 1997. Die Mazda 6 was van 2004 en had nog steeds een apart kastje voor de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling, net als die 323P van m'n ouders. Zo was de knop waarmee je de kofferbak van die 6 opende nog steeds zo'n verchroomd rond ding met een sleutelgat wat je indrukte om de kofferbak te openen. Dat had mijn Kadett E uit 1989 al. De Ford Focus (eerste generatie) die ik op dat moment reed had al een sleutel met ingebouwde afstandsbediening. De kofferbak opende je binnenuit met een knopje op het dashboard, of een soft touch ontgrendeling op de kofferklep zelf.

En om het gekker te maken, het digitale klokje wat in m'n IS zit, hadden m'n ouders al in de Starlet van 1985, alleen was bij hen de kleur anders. Het cruise control pookje wat Toyota/Lexus toepast, zit in de Corolla Verso van m'n schoonouders uit 2005, in m'n IS250, in de LFA, maar ook in de nieuwe Yaris (facelift). In de verschillende Volkswagens/Audi's die ik afgelopen jaren gereden heb, is de werking van het pookje per merk wel hetzelfde, maar per model en wisseling van model ziet het er anders uit.

Om met de motoren te eindigen: de Polo 6R van m'n vriendin heeft zo'n 1.2 TSI blokje. Rijdt geweldig, maar heeft vorig jaar een nieuwe ditributieketting gekregen. Tussen de beurten door (variabele onderhoudsintervallen) moet er regelmatig (van die dure) olie bij. Maar hij rijdt heerlijk op koppel. Maar heeft bijvoorbeeld geen temperatuurmeter aan boord... Nu weet ik dat je de techniek eerst moet opwarmen, maar dat turbootje is zo gretig, dat je ook in de winterdag niet echt rustig weg kunt rijden, want hij blaast vrolijk mee. En tussen "rustig rijden" en "vol aan de bak" zit niet zoveel verschil. Als ik dat vergelijk met de V6 in de IS, dan kan ik heel, heel goed bepalen hoe vlot ik weg wel rijden en rijd te V6 amper "vol aan de bak" en dan ook alleen wanneer de temperatuurmeter al eventjes vlak voor het midden staat.

En eh, de duw van een turbo is leuk, heel leuk. Maar de directe reactie van een ongeblazen V6 is ook prettig hoor (zelfs met een automaat!)! :grin:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Haha mooi gezegd, maar je hebt ook gelijk.

Mijn IS250 heeft in principe al bewezen wat een betrouwbare auto is... dus ik hoef er niet veel meer over te zeggen. Ik denk dat er maar weinig soortgelijke auto's zijn die het zo goed doen.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik moet zeggen, dat jouw ervaringen met meer dan 3 ton wel hebben bijgedragen tot de aanschaf van een IS. En dan doel ik vooral op dat je je auto niet zegt te "sparen" maar wel met respect voor de techniek rijdt, maar ook dat je auto (in tegenstelling tot voorbeelden van andere merken) na 150.000km geen vervelende/dure onderhoudskosten gekregen heeft (of je moet niet alles vertellen aan ons :p)
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik meen mij te herinneren dat Toyota lange tijd met geblazen 2.1 liter 4 cyilinderblokjes in het JGTC en IMSA succesvol waren. Gezien endurance-achtige afstanden uit die klasse, wil ik de nieuwe 2 liter 4 in-lijn turbo's van Lexus graag een kans geven. Maar inderdaad, Een 6 pitter loopt natuurlijk mooier dan 4. Na de duw in je rug van de Turbo, is er verder weinig beleving te vinden. Om terug te komen op de IS250 3rd gen; het verbaast mij dat de IS250 (1645 kg) maar 35 kilo lichter is dan de IS300h (1680 kg) met al zijn accu's en regeneratie apparatuur. Wat dat betreft denk ik dat het lichter maken van IS geen overbodige luxe is. Toevallig kwam ik gister een foldertje tegen van de IS300 1st gen waar werd beschreven dat van alle bouten de koppen hemisferisch zijn gemaakt om de auto 9 kilo lichter te maken. Dat was in de tijd dat de IS200 nog 1345 kg woog.... Tijden veranderen...
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Jurgen hahaha sorry dat ik je niet gezien heb, maar in de ochtend kijk ik waarschijnlijk minder om me heen en rij een beetje door soms ahha :p
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik heb tot de 300.000 niks gehad, maar dit jaar heb ik de fuseekogels laten vervangen ivm lichte uitdroging van de rubbers en 3 pinnen van me remklauwen zijn beetje vast gaan zitten, gelukkig is dit goed zelf op te lossen.