- 19 mrt 2013
- 733
- 1
- 304
- 63
De nieuwe IS heb ik altijd met enige innerlijke teleurstelling moeten aanschouwen. Een prachtkoets, absoluut... die voor NL weer zo nodig in een fiscale jas gekneed moest worden. De prachtige gen.2 zescilinder moest in de actuele downsize-, en CO2 gekte plaats maken voor fraaie hybride techniek, die de met name particuliere Lexusrijder gewoon even in zijn maag wordt gesplitst. Daar sta je dan als particuliere IS250 gen.2 rijder, die geen enkele boodschap heeft aan welke bijtellingsregeling dan ook, maar wel een pracht van een caravan aan het haakje wil kunnen hangen, ineens in de kou. Want je beseft dat je huidige gen.2 IS250, die geremd 1500 kilo aan de haak mag meesleuren, om deze reden meteen ook je laatste IS zal zijn. De gen.3 IS mag namelijk maximaal een schamele 500 kilo meezeulen. Bravo!
...totdat ik bij toeval eens de duitse Lexus website opzocht. En waarempel: onze oosterburen denken, in tegenstelling tot de op de leaserijder gefocuste nederlandse importeur, ook aan 'mijn' categorie Lexusrijders. Hier in Duitsland (ik woon in Dld, net een paar km over de grens) is de gen.3 IS gewoon te koop als IS250 met de V6 uit de gen2. IS. 1500 kilo? Kein problem. Maar ook met afgekoppelde haak is de heerlijk spinnende V6 onder de kap in vergelijking met de -no offense aan de 300h rijders- viercilinder nu eenmaal g??n vergelijk. Dus voor de eventuele NL-lotgenoten: de IS250 gen.3 met 2.5V6 behoort gelukkig nog tot de opties, al zal Den Haag de 'ontzettend smerige' V6 bij import natuurlijk weer zodanig achterlijk hoog gaan belasten dat een eventuele koper de moed wel in de schoenen moet zakken.
...totdat ik bij toeval eens de duitse Lexus website opzocht. En waarempel: onze oosterburen denken, in tegenstelling tot de op de leaserijder gefocuste nederlandse importeur, ook aan 'mijn' categorie Lexusrijders. Hier in Duitsland (ik woon in Dld, net een paar km over de grens) is de gen.3 IS gewoon te koop als IS250 met de V6 uit de gen2. IS. 1500 kilo? Kein problem. Maar ook met afgekoppelde haak is de heerlijk spinnende V6 onder de kap in vergelijking met de -no offense aan de 300h rijders- viercilinder nu eenmaal g??n vergelijk. Dus voor de eventuele NL-lotgenoten: de IS250 gen.3 met 2.5V6 behoort gelukkig nog tot de opties, al zal Den Haag de 'ontzettend smerige' V6 bij import natuurlijk weer zodanig achterlijk hoog gaan belasten dat een eventuele koper de moed wel in de schoenen moet zakken.