is300 '02: Moeilijk aanslaan koude motor

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Heren,

Ik constateer sinds kort dat mijn auto moeilijk aanslaat. Normaal gesproken stop je na een paar tellen automatisch met starten omdat je gewend bent dat ie dan aan zou moeten slaan. Dit herhaal ik en bij de 3e poging slaat ie aan.

Dit is enkel met koude start.

Betreft lexus is300, 2jz, ca. 105.000 mijlen, bj 2002


Is dit een bekende klacht onder een van jullie?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
om uit te sluiten:

- wat is de staat/leeftijd van de accu(capaciteit)? (eventueel meten voordat je start)
- leeftijd bougies?
- loopt de startmotor naar je gevoel ook trager?
- type motorolie/viscositeit
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
accu goed, olie goed, startmotor goed.

Bougies heb ik geen flauw idee van omdat ik daar geen geschiedenis van ken. Ik heb ze willen vervangen maar ivm de prijs heb ik dat nog even uitgesteld.


Ik heb even zitten denken aan een ontstekings probleem, alleen is het niet zo dat ie op een cilinder minder loopt de eerste paar tellen. Als ik echt door blijf starten tot ie aanslaat (en dan valt het nog mee, 3 a 4 sec hooguit), dan lijkt het als of hij cilinder voor cilinder aan slaat, niet aanslaan of 4 a 5 cilinders en de rest komt kort daarna. En meestal beginnen ontstekings problemen op 1 a 2 cilinders en niet allemaal tegelijk. Neemt niet weg dat de bougies mogelijk al lang aan vervanging toe zijn.. maar ik heb zo mijn twijfels.


Hoe dan ook, ik begrijp dat het niet iets is wat vaker voor komt?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Niet echt nee. Paar seconden max draaien en dan zou die aan moeten slaan. Maximum termijn bougies is 90.000 km of zes jaar. En bij leveranciers hier op het forum qua prijs wel goed te doen. Geloof dat instructie hoe deze zelf te vervangen wel ergens staat. Via dealer inclusief arbeid ga je richting de EUR 250. Als ze aan vervanging toe zijn, sowieso doen en dan zien (hopen) of verder onderzoek nog nodig is.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Instructie zal ik niet nodig hebben.

Maar als het niet een bekend iets is word het zoeken vrees ik :)
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Even gelezen en inderdaad. Mogelijke verklaring is brandstofdruk, koelvloeistoftemperatuursensor en het in een keer starten na het erin doen van de sleutel. Wat het contactslotverhaal betreft. Ik heb aangeleerd eerst op contact, ECU zijn checks laten doen, alle lampjes die uit horen te gaan afwachten en dan pas starten. Ik heb even vandaag gemeten hoe lang het duurde: 1,1 en 1,2 seconden. Snel zat. Dit zal met lagere temperaturen misschien iets minder snel gaan. Ik heb overigens een 2003 model. Volgens hen schijnt dat niet uit te maken. Als het in de winter veel langzamer gaat, is die sensor vervangen nog te overwegen. Ze schrijven dat dat vaak helpt.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Meestal bij mij ook wel standaard dat ik even een tel wacht voor het starten.

Ik heb overigens ook het verhaal even door gelezen en ik merk dat er eigenlijk geen oplossing is en dat het in de ECU kan zitten (want na een reset zou het weer even goed zijn). Wel is het verschil dat het daar koud was bij de klacht, als ik het goed begreep en bij mij heeft dat geen invloed omdat ik net om 5u ook langer moest starten dan gebruikelijk.

Zal binnenkort als ik tijd en zin heb is kijken naar een temp sensor, dat kan nooit kwaad.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je zou misschien ook eens 1 bougie eruit kunnen draaien om de staat ervan te bekijken. Ik dacht nog aan rotte bougieskabels, maar daar heb je meestal alleen last van bij nat weer.

In ieder geval succes gewenst met een oplossing. Laat nog even weten als je wat vindt ;)
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Hey,

Als alle elektra in orde is, dan zou ik ff naar de kleppen kijken.
Dit zijn geen hydraulische stoters maar met stelplaatjes.

Een bekende klacht is met b.v 3-4 cilinders starten en dan de overige aan horen slaan.

Laat zowieso even uitlezen, want een afwijkende temp. Sensor kan ervoor zorgen dat je lange tijd met rijk mengsel rijdt, noet ideaal voor de katelysator.

Succes!
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Uitlezen heeft daar voor geen zin. Een temp sensor heeft een heel groot bereik en er is geen voorgeschreven waarde. De ecu kan dus enkel controleren of er verbinding is met, maar niet of de sensor wel of niet goed werkt.

Wat in zo'n geval beter gaat is de 4-gas meter er aan hangen, kan ik zaterdag wel is doen.

@gps10, heeft ie geen staafbobines?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, dit idee. Kan wellicht geen kwaad om die connecties na te lopen:
 

Bijlagen

  • coils.jpg
    coils.jpg
    68,3 KB · Weergaven: 52

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Nivek zei:
Uitlezen heeft daar voor geen zin. Een temp sensor heeft een heel groot bereik en er is geen voorgeschreven waarde. De ecu kan dus enkel controleren of er verbinding is met, maar niet of de sensor wel of niet goed werkt.

Wat in zo'n geval beter gaat is de 4-gas meter er aan hangen, kan ik zaterdag wel is doen.

@gps10, heeft ie geen staafbobines?


Dat de temp. sensor een groot bereik heeft klopt, maar dat maakt helemaal niks uit.
Waarom zou uitlezen geen zin hebben?? de temp. sensor is in deze motor gewoon een weerstand...
Pas bij een extreem afwijkend signaal kan de computer er niks mee.
Maar als de tempsensor een waarde van b.v. -30 aangeeft (wat binnen het bereik valt) moet de computer dit ook kunnen bepalen.

Ook als je ontsteking zo slecht is zou je dit aan afwijkende vervroeging in meetwaarden kunnen zien.
grote lambdacorrectie. eventueel schommelende inlaatspruitstukdruk of luchtmassa.

Naar mijn idee is 4gas ook niet meest ideaal.

Eerst zit je met het verhoogde toerental net na starten,
Misschien is de spanning die de sensor dan afgeeft wel aannemelijk, en bij een kleine afwijking werkt de lambdacorrectie dit voor een groot deel weg, ook de cat maakt de meting minder betrouwbaar.

uitlezen kost niet veel, beschadigd niks, en geeft bijna altijd wel iets bruikbaars aan.
Hoeft niet direct een foutcode te zijn, ook meetwaarden geeft heel veel aan.

dat de computer niet aan kan geven als ie wel of niet goed werkt ben ik het gedeeltelijk eens, maar daarom is uitlezen niet alleen kijken wat de computer zegt/aangeeft maar ook aflezen, en of meten.
van viergas ben je ook indirect aan het aflezen van de verbrandingswaarden.
Lambda word ook berekent en niet gemeten...