Nivek zei:
Uitlezen heeft daar voor geen zin. Een temp sensor heeft een heel groot bereik en er is geen voorgeschreven waarde. De ecu kan dus enkel controleren of er verbinding is met, maar niet of de sensor wel of niet goed werkt.
Wat in zo'n geval beter gaat is de 4-gas meter er aan hangen, kan ik zaterdag wel is doen.
@gps10, heeft ie geen staafbobines?
Dat de temp. sensor een groot bereik heeft klopt, maar dat maakt helemaal niks uit.
Waarom zou uitlezen geen zin hebben?? de temp. sensor is in deze motor gewoon een weerstand...
Pas bij een extreem afwijkend signaal kan de computer er niks mee.
Maar als de tempsensor een waarde van b.v. -30 aangeeft (wat binnen het bereik valt) moet de computer dit ook kunnen bepalen.
Ook als je ontsteking zo slecht is zou je dit aan afwijkende vervroeging in meetwaarden kunnen zien.
grote lambdacorrectie. eventueel schommelende inlaatspruitstukdruk of luchtmassa.
Naar mijn idee is 4gas ook niet meest ideaal.
Eerst zit je met het verhoogde toerental net na starten,
Misschien is de spanning die de sensor dan afgeeft wel aannemelijk, en bij een kleine afwijking werkt de lambdacorrectie dit voor een groot deel weg, ook de cat maakt de meting minder betrouwbaar.
uitlezen kost niet veel, beschadigd niks, en geeft bijna altijd wel iets bruikbaars aan.
Hoeft niet direct een foutcode te zijn, ook meetwaarden geeft heel veel aan.
dat de computer niet aan kan geven als ie wel of niet goed werkt ben ik het gedeeltelijk eens, maar daarom is uitlezen niet alleen kijken wat de computer zegt/aangeeft maar ook aflezen, en of meten.
van viergas ben je ook indirect aan het aflezen van de verbrandingswaarden.
Lambda word ook berekent en niet gemeten...