is300 gevoelig bij lage snelheid / toerental na vervangen bougies

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Heren,

Ik heb zaterdag bougies en kabels vervangen. Hierbij heb ik alle stekkers van de gasklep los gehad, en de gasklep schoongemaakt zover ik daar bij kon.

Nu merk ik dat wanneer ik langzaam rij (in t dorp met name, file heb ik zelden last van), dan merk ik dat ie heel zenuwachtig rijd. Ik kan moeilijk constant rijden waar ik eerder geen last van had.

Hogere snelheden heb ik hier nauwelijks last van.


Moet de gasklep worden ingeleerd oid of is er iets anders aan de hand?
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Hoe heb je de gasklep schoon gemaakt? ik weet het niet zeker maar er zit daar ook de luchtmassa meter in de buurt? die zijn uitermate gevoelig.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Hogere snelheden heb ik hier nauwelijks last van.
Dus soms ook bij hoge snelheden? Heb je het ook bij stationair?

Het is niet ongebruikelijk dat de computer de nieuwe waarden moet leren (eventueel reset van de ECU), maar dat is meestal na korte tijd gepiept. Als het zich niet oplost zou ik denken aan het gasklepluchthuis, waar iets niet OK zit.

Kan bijvoorbeeld TPS zijn, vacu?mslangetje, ontluchting motor, of iets met de elektronische motor van de gasklep. Dus wat fastatje vraagt; "hoe heb je gasklep schoongemaakt' is ook wel belangrijk te weten.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Nee, geen reset gedaan. @gps10, hoger snelheden is het (denk ik) niet merkbaar ivm de andere overbrenging in de hogere versnelling . Als hij warm is loopt ie netjes stationair, koud verhoogd toerental en daardoor doet ie met koude motor wat vervelender omdat ik langzaam probeer te rijden en de auto het toerental hoog wilt houden. Met koude motor is het dus echt (rond de 30kph) versnellen of vertragen, met warme motor kan ik wel constant rijden maar hij lijkt wel gevoeliger dan eerst. En voorheen kon ik ook met koude motor constand 30 rijden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat ik kan bedenken (als een ECU reset en opnieuw leren niets oplost in tijd) is dat je TCM (Throttle Control Motor) servomotor, welke de gasklep-vlinder aanstuurt/bedient, niet helemaal juist werkt. Dat kan soms een gevolg zijn als je het luchthuis en vlinder direct 'inspuit' met een reiniger, ipv eerst op een doek spuiten. De vloeistof kan dan in de servo terechtkomen. TCM is verder ook verantwoordelijk voor juiste hoeveelheid zuurstof bij koude motor en gaat meer of minder open, op basis van andere meetwaarden zoals o.a. MAF. Als met de TCM iets mis is (vuil in gelopen?), kun je problemen krijgen met vasthouden lage snelheid of RPM.

Ter illustratie (zie TCM):


IAC.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Klopt, maar ik heb hem netjes schoon gemaakt met een doek Ik heb vandaag overigens gemerkt dat ie tijdens het rijden het toerental boven de 1500 rpm probeert te houden. Dus als ik hem uit laat rollen in de versnelling word er geen brandstof in gespoten, en zodra hij onder de 1500 toeren komt gaat ie dat wel doen en vertraag je dus minder. Zeer irritant. Ik kan me voorstellen dat een reset wel effect gaat hebben, maar ik heb geen idee wat de procedure daarvoor is.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Eventueel trek je de zekering los, waarbij radioinstellingen etc. behouden blijven..(heb je iets om uit te kiezen) :p

It is recommended that the engine ECU is reset after any engine performance modifications have been made to the vehicle, including using a higher octane fuel, to accelerate the learning of any new parameters. Resetting the ECU will also clear any stored error codes, however if you have a fault with your vehicle it is advisable that these codes are retrieved rather than wiped as they may help in diagnosing the problem.
  • Make sure the ignition is turned off
  • Remove the engine bay fuse box cover
  • Remove the 20Amp/25Amp EFI fuse
  • Remove the 15Amp ETCS fuse
  • Wait 30 seconds
  • Re-insert the two fuses
  • Install the fuse box cover
It is also possible to reset the engine ECU by removing the battery. Please note that this method will also reset any memory settings such as radio presets, trip mileage, clock etc.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Ja dat gaan we dus niet doen haha, ik ga wel even zoeken naar die zekering. Heeft hij nog tijd nog om een basis afstelling te doen dmv de motor laten draaien oid?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De computer vergelijkt en compenseert eventuele afwijkingen t.o.v. de 'standaard' parameters tijdens het rijden. Hoef je verder niet iets speciaals voor te doen, zou dus binnen een paar daagjes gepiept moeten zijn (of eerder).
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
met de altezza merk ik dat ie bezig is met afstellen na een reset door de fluctuerende toeren bij stilstaan, na een aantal km rijden is het weer goed...
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Hoe staan de zaken er nu voor?, Ik weet niet of je al wat gevonden hebt, maar bij andere (ik weet niet of het bij Lexus ook zo is) komt het ook wel eens voor dat de stappenmotor (TMC) kuren heeft door vuilafzetting, (dit resulteert in een slechte stationair loop, en een dansend toerental.) deze TMC kun je volgens mij demonteren en het zuigertje en wand schoonmaken met remmenreiniger.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Ik heb inmiddels al een tijdje gereden na de ecu reset. Eender zijds lijkt het als vanouds, anderzijds reageert ie nog iets gevoelig. Maar dat kan zijn omdat ik er nu op let . Het is iig wel beter geworden en accepteer het zoals het nu is.