IS300 sedan Sport kokerbalk issue

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Ik ben meestal gewoon een meelezer en mee-genieter van al dit Lexus mooi's. Zelf rijden we een IS300 van 2002, met ruim 2 ton op de teller. Deze lexus is een dagelijks gebruikte auto waar we tot op heden met enorm veel plezier mee rondrijden (ook zakelijk). De enigste modificatie tot op heden is een Kenwood audio systeem met android auto. Tot op heden geen extreme kosten gehad behalve normaal onderhoud waaronder distributie en (dure maar fijne Pirelli) banden die ook in nat niet meteen alle grip kwijt zijn. Oja en 2 nieuwe lambda sensoren.

In mijn leven vele auto's gereden (o.a. Lancia Delta HF Intergrale, TR6 en Landcruiser), maar onze IS heb ik in mijn hart gesloten als meest fijne cruiser die ook, indien gewenst, best stevig van zich af kan bijten in een kleine straat race. Zeker de wegligging blijft verbazen.
Maar ook lange ritten over de autobaan worden in hoog tempo, probleemloos en in alle rust, niet geschuwd.

Maar wat er al een beetje aan zat te komen is afgelopen week waarheid geworden. Zowel links als rechts achter zaten er "plekjes" vlak voor de achterwielen op de kokerbalk. Dit was dus het resultaat van oud beunwerk met veel plamuur. Op zich goed gedaan hoor, zelf de plaatwerker zag van buiten niet dat er al zoveel aan gedaan was, maar dit is geen oplossing voor de toekomst.
Voor nu wordt e.a. opnieuw opgelast, strak gemaakt en kunnen we weer (voor ongeveer ? 1.500,=) een poosje vooruit. Maar over 2-3 jaar komt het roestduiveltje weer terug en moeten er gewoon 2 complete nieuwe kokerbalken onder worden gezet.
Geschatte kostenpost ongeveer ? 6.000,= maar dit is afhankelijk voor wat ze vinden als de oude balken eronder wegkomen.

En nou weten we het eigenlijk niet zo goed meer.

De IS bevalt gewoon perfect, maar is wel 18 jaar oud. Zouden we wel of niet moeten investeren in deze auto? We hebben de IS gekocht in 2016 voor ? 6.500,= en 150.000 km op de teller. Dus echte afschrijving hebben we niet gehad.

Wie heeft raad?
 
Laatst bewerkt:

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Zelf zou ik lekker gaan genieten van deze IS de komende tijd en tegelijkertijd gaan sparen zodat ik over twee, drie jaar een jongere IS met minder km's op de teller kan aanschaffen. Voor 6000-9000 euries staan er nu al fraaie exemplaren op Gaspedaal.
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Zelf zou ik lekker gaan genieten van deze IS de komende tijd en tegelijkertijd gaan sparen zodat ik over twee, drie jaar een jongere IS met minder km's op de teller kan aanschaffen. Voor 6000-9000 euries staan er nu al fraaie exemplaren op Gaspedaal.

Tja, maar die vinden we niet mooi. We (mijn vrouw en ik) een beetje 6 cilinder verslaafd en de 2JZ is echt een fijn blok. En dan de tellerunit van Gen1 he. Daar kan alleen de F-Sport tegenop.
 
Laatst bewerkt:

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
IS250, de opvolger, is ook een zespitter en nog in een V-stelling ook.

Een eigen karakter, probleemloze kilometervreter en in automaat uitvoering idem...IMHO.

Heeft eigenlijk maar 1 ?cht probleem: gaat jaren mee!

Maar zo`n 6-cilinder-in-lijn...dat blijft ook mooi, been there done that.

Die balkenplekken zijn idd een issue, heb je de wielkasten ook goed bekeken en dan m.n de wielkast randen?
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
IS250, de opvolger, is ook een zespitter en nog in een V-stelling ook.

Een eigen karakter, probleemloze kilometervreter en in automaat uitvoering idem...IMHO.

Heeft eigenlijk maar 1 ?cht probleem: gaat jaren mee!

Maar zo`n 6-cilinder-in-lijn...dat blijft ook mooi, been there done that.

Die balkenplekken zijn idd een issue, heb je de wielkasten ook goed bekeken en dan m.n de wielkast randen?


Wielkasten en randen zijn goed. Het zit echt in de balken. V6 (2,7 ltr) hebben we hier ook lopen (koreaan), loopt mooi, is sterk en ook betrouwbaar maar is geen 6 in lijn. De 3 ltr 2Jz is berucht en beroemd in de tuningswereld en dat kan ik ook begrijpen. Standaard met vvti, dus helemaal atmosferisch met automaat eraan, klimt het blok extreem snel in toeren, met gevoelsmatig bijna dubbele koppel t.o.v. onze koreaan. En dan dat geluid. Het blok blijft maar gaan en lijkt gewoon nooit op te geven. En dan te bedenken dat we er 1x per jaar schone olie in (laten) gooien die na een jaar nog steeds goudkleurig is. Dat blok en de bak ben ik niet bang voor, die gaan nog een keer 20 jaar mee.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Maar wat er al een beetje aan zat te komen is afgelopen week waarheid geworden. Zowel links als rechts achter zaten er "plekjes" vlak voor de achterwielen op de kokerbalk. Dit was dus het resultaat van oud beunwerk met veel plamuur. Op zich goed gedaan hoor, zelf de plaatwerker zag van buiten niet dat er al zoveel aan gedaan was, maar dit is geen oplossing voor de toekomst.
Voor nu wordt e.a. opnieuw opgelast, strak gemaakt en kunnen we weer (voor ongeveer ? 1.500,=) een poosje vooruit. Maar over 2-3 jaar komt het roestduiveltje weer terug en moeten er gewoon 2 complete nieuwe kokerbalken onder worden gezet.
Geschatte kostenpost ongeveer ? 6.000,= maar dit is afhankelijk voor wat ze vinden als de oude balken eronder wegkomen.
?

Je zou eigenlijk voor het oplassen de binnenkant van die kokerbalken met een endoscoop eens goed moeten bekijken om te zien of er nog meer roest zit en waardoor dat dan ontstaat (waar komt het daarvoor nodige vocht vandaan?). Als het maar enkele plekjes zijn, zou je die kunnen laten uitsnijden en opnieuw laten oplassen, Daarnaast zou je zeker moeten stellen dat condensvocht dat binnen komt ook kan ontwijken - een enkel klein gaatje op het laagste punt zou daarvoor kunnen zorgen. Na oplassen de gehele binnenkant voorzien van een deugdelijke anti-roest coating zou dan herhaling moeten helpen voorkomen. Uiteraard maakt dat de reparatie nu duurder, maar je kunt daarmee toekomstige vervanging van hele delen voor vele jaren voorkomen. Als je er nog lang in wilt blijven rijden is het zaak nu meteen passend in te grijpen.

Het lijkt erop dat het oorspronkelijke werk met veel plamuur meer gericht was op het in de hand houden van de kosten dan op het uitvoeren van een deugdelijke reparatie.
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
IS300 hebben we laten repareren en rijdt weer. Met de endoscoop zijn de balken verder bekeken en alles ziet er goed uit. Ook geen wielkasten roest-issue gelukkig. Verder alle toegankelijke delen aan de onderzijde in de afgewerkte olie gezet (ook in de balken), daarna alles in de ML en Tectyl. Dus hier zouden we weer een poos mee verder moeten kunnen. Schadebedrijf heeft goede hoop dat we lang door kunnen rijden.