No Title
En dan waar het mij vandaag om ging, de nieuwe dempers en verlaging. Om te beginnen met het resultaat, in een woord: geweldig! Je voelt de weg veel beter, door lager zwaartepunt en nieuwe dempers zijn bochten nu genieten. En niet ten laatste, ik vind het er fantastisch uitzien. Precies goed zo
Na een soepele rit naar Apeldoorn, onderwijl de fader testend en de 180 aantikkend voor testen van de trilling, precies volgens afspraak 11:15 bij Jan Steverink banden. Ik was nog niet uitgestapt of Eric kwam mij tegemoet om de sleutel over te nemen. Direct aan de slag, want als het tegenzit hebben we de hele dag nodig.
Auto omhoog en als eerste de voorkant aanpakken. Ondertussen pakte ik de dempers verder uit. Niet rood of geel, maar oranje is tegenwoordig de kleur van Koni. Rood was wel grappig geweest, maar je ziet ze toch niet echt. Bij de offerte kreeg ik te horen dat er drie standen mogelijk zijn, origineel, 1,5 cm en 2 cm verlaging. Dat is niet het geval bij deze set, alleen 1,5 als extra. Eric gaf aan dat het bij dempers voor andere merken misschien wel zo is. Bij het opmeten van de ruimte tussen band en scherm leek ons 1,5 meer dan genoeg, dus prima zo. Omdat het gaat met de originele veren zal de auto niet verder meer zakken.
De hele demontage en montage verliep voorspoedig. Na de klus aan de voorzijde zijn er meteen nieuwe stabilisatorstangrubbers opgekomen, ze begonnen weer geluid te maken. Nu zit er ook wit remvet op, niet agressief voor de rubbers. Dat gaat verwacht langer mee.
Terwijl Eric pauze hield, heb ik de bekleding achter gedemonteerd. Dat viel reuze mee voor een eerste keer. Binnen een half uur was alles eruit. Ook achter kwam alles mooi los.
Na montage van alle dempers, bouwde ik alles weer in en kon Eric even bijspringen bij een andere klus. Voor inbouwen meteen alles wat nog los lag vastgetaped. Een rammelende Lexus kan niet h?.
Na dichtbouwen eerst een proefrondje door Eric om alles te zetten en meteen daarna uitlijnen. Vrijwel niet verlopen. Aansluitend zijn de achterwielen in verband met de trilling belast gebalanceerd. Linksachter kon er 10 gram af. Bij hoge snelheid kan dat uitmaken. Terug niet hard kunnen rijden, maar het voelde goed.
Al met al zeer tevreden, wederom met de afhandeling. Ik moet er nog meer mee rijden, maar comfort is grotendeels behouden, wellicht ook even wennen. Drempels gaan ook goed. Echt top!