IS300H 1-2 seconden ratel geluid vanuit de motor tijdens koudstart/wanneer motor volledig afgekoeld is.

Is300h first

Nieuw hier
30 okt 2024
1
0
1
Beste Forumleden,

Zoals het onderwerp aangeeft ben ik benieuwd hoeveel lexus is300h of natuurlijk GS/LS/CT etc. bezitters dit bekend voorkomt. Er is van alles te vinden op internet wat betreft VVTi verstelling, andere olie etc. Zijn er ook forum leden welke dit geluid ook hebben en verder geen stappen ondernomen hebben. Omdat dit een eigenschap is van dit type motor?

Welkom op het forum.

Ik heb dit in het verleden gehad met mijn IS250 en GS450h (Gen3).
Kwam omdat de dealer daar 5W30 in deed. Probleem kwam niet meer voor met (de voorgeschreven?) 10W40 erin.

Heeft te maken met een vergrendelpin die bij vrijwel alle Toyota's met een VVTi wel kapot is. Op de nokkenasverstellers vervangen na, kun je er niet heel veel mee. Hooguit een dunnere olie of een additief.

De meeste rijden er gewoon mee door en dat gaat het hele autoleven goed.

Dat van die vergrendelpin komt me niet bekend voor, maar wie weet, nieuwe info.
Wel weet ik dat de VVTI bij koude start kan ratelen doordat de olie uit het verstelmechanisme is weggevloeid. Iets dikkere olie zoals Roel aangeeft kan de problematiek verminderen. Mijn vorige wagen, de GS450h, had hier ook last van. Maar het aanslaan van de koude motor verliep ook hier aanmerkelijk stiller bij toepassing van de 10W40 motorolie.