IS300H 1-2 seconden ratel geluid vanuit de motor tijdens koudstart/wanneer motor volledig afgekoeld is.

Is300h first

Nieuw hier
30 okt 2024
1
0
1
Beste Forumleden,

Zoals het onderwerp aangeeft ben ik benieuwd hoeveel lexus is300h of natuurlijk GS/LS/CT etc. bezitters dit bekend voorkomt. Er is van alles te vinden op internet wat betreft VVTi verstelling, andere olie etc. Zijn er ook forum leden welke dit geluid ook hebben en verder geen stappen ondernomen hebben. Omdat dit een eigenschap is van dit type motor?
 
Welkom op het forum.

Ik heb dit in het verleden gehad met mijn IS250 en GS450h (Gen3).
Kwam omdat de dealer daar 5W30 in deed. Probleem kwam niet meer voor met (de voorgeschreven?) 10W40 erin.
 
Heeft te maken met een vergrendelpin die bij vrijwel alle Toyota's met een VVTi wel kapot is. Op de nokkenasverstellers vervangen na, kun je er niet heel veel mee. Hooguit een dunnere olie of een additief.

De meeste rijden er gewoon mee door en dat gaat het hele autoleven goed.
 
Dat van die vergrendelpin komt me niet bekend voor, maar wie weet, nieuwe info.
Wel weet ik dat de VVTI bij koude start kan ratelen doordat de olie uit het verstelmechanisme is weggevloeid. Iets dikkere olie zoals Roel aangeeft kan de problematiek verminderen. Mijn vorige wagen, de GS450h, had hier ook last van. Maar het aanslaan van de koude motor verliep ook hier aanmerkelijk stiller bij toepassing van de 10W40 motorolie.
 
Na de laatste oliewissel (5W30 C2) heb ik geen last meer gehad van een distributieketting ratel (en die V8 heeft er meerdere). Nu kwam dat al zeer sporadisch voor en meestal alleen als ik in de winter de motor te kort (koud) had laten lopen. Nu niet meer gehad en ik laat sowieso als ie aanslaat minimaal de motor 2 minuten lopen, tot de temp meter iets omhoogloopt. Liefst wat langer.
 
De oorzaak van het "ratelen" na een koude start kan verschillende oorzaken hebben. Of het geluid omdat omdat net na de start de olietoevoer naar het verstelmechanisme enige tijd duurt, of het geratel ontstaat onder die omstandigheden omdat tijdens de stilstandperiode voorafgaand aan de start alle olie uit het verstelmechanisme is weggelekt.

Gebruik van iets dikkere ollie kan dan helpen, omdat er bij afkoeling iets meer olieresten zijn blijven kleven (die tijdelijk nog enige smering kan bieden totdat de olietoevoer op gang is gekomen). De samenstelling van "ouderwetse SAE 10W-40 olie" is meestal zodanig dat deze van nature een iets betere hechting aan metaal heeft dan dunnere producten.

Een dunnere olie zal van nature wat minder goed hechten, maar wel duidelijk sneller toevloeien. Dat geldt zeker voor moderne synthetische producten die hoofdzakelijk bestaan uit zogenaamde poly-alfa-olefinen. De minder goede hechting kan daar worden verbeterd door ca. 10% esters op te nemen in de samenstelling. Daarmee wordt de hechting sterk verbeterd, zodat na het stoppen van de motor en afkoelen nog een tijdelijk actieve beschermende laag aanwezig is bij opnieuw (koud) starten.

Het is dus niet alleen de viscositeit van de olie en de starttemperatuur die invloed heeft, maar ook de samenstelling van de olie. SAE 10W-40 olie kan daarin behoorlijk verschillen.

Bij dunnere producten (SAE 0W-30 of SAE 5W-30) worden betere basisvloeistoffen gebruikt (onconventionele minerale olie, PAO's en esters) en daardoor zou het probleem dan minder vaak moeten voorkomen.

Eigenlijk is daarom de oorspronkelijke aanbeveling van Toyota en andere Japanse fabrikanten voor een SAE 0W-20 zo gek nog niet. Voor recent ontworpen of aangepaste motoren wordt door Toyota inmiddels SAE 0W-16 en zelfs SAE 0W-8 aanbevolen. Die dunnere producten zijn niet geschikt voor gebruik in motoren waarin SAE 0W-20 wordt aanbevolen omdat bij hogere olietemperatuur deze zo dun worden dat de smering van de nokken op de nokkenas onvoldoende zou kunnen zijn.
 
Dat van die vergrendelpin komt me niet bekend voor, maar wie weet, nieuwe info.
Wel weet ik dat de VVTI bij koude start kan ratelen doordat de olie uit het verstelmechanisme is weggevloeid. Iets dikkere olie zoals Roel aangeeft kan de problematiek verminderen. Mijn vorige wagen, de GS450h, had hier ook last van. Maar het aanslaan van de koude motor verliep ook hier aanmerkelijk stiller bij toepassing van de 10W40 motorolie.
De VVT zelf houdt niet echt olie vast, het is meer een filmlaagje. Het systeem werkt vooral op oliedruk.
Bij het starten moet de vergrendelpin de versteller in een vaste positie vergrendelen, tot er aansturing plaatsvindt. Echter die vergrendeling werkt niet (geheel) goed meer, waardoor de versteller als het ware gaat klapperen. Met een dikkere olie laat je een dikkere filmlaag achter, komt er vervolgens een wat dikkere hap olie naar boven, dus demp je het inderdaad weg. Net zoals additieven die een extra laagje achterlaten. Probleem met 10W40 is alleen, dat vooral systemen als de VVT, baat hebben bij dunne oliën die heel snel 'boven' zijn en de juiste viscositeit hebben voor de aanstuurmogelijkheden.
In principe kan het niet direct veel kwaad. Maar het is ook weer geen oplossing. Uiteraard zijn er wel meer mogelijkheden waardoor zo'n versteller kan ratelen, maar dit is de meest voorkomende. Mooiste oplossing is zo'n versteller vervangen. Maar dat schijnt niet onder garantie te mogen vanwege 'een rateltje'.
 
Ik had dit met mijn CT ook, heb toen zo'n flesje reiniger door de benzine gegooid en ben gewoon één keer heel hard naar huis gejaagd van mijn werk (zodra de motor goed warm is, gewoon een paar keer tot de max. snelheid intrappen en even volhouden). Vraag me niet naar de theorie, maar daarna nergens last meer van gehad. Dus als je een keer de kans hebt om dat te doen of richting Duitsland gaat, lijkt me dit het zeker waard. Wel geheel op eigen risico uiteraard :). Bij mij zat er toen 5W30 in. Ben sinds kort over op 0W20.
 
Ik had dit met mijn CT ook, heb toen zo'n flesje reiniger door de benzine gegooid en ben gewoon één keer heel hard naar huis gejaagd van mijn werk (zodra de motor goed warm is, gewoon een paar keer tot de max. snelheid intrappen en even volhouden). Vraag me niet naar de theorie, maar daarna nergens last meer van gehad. Dus als je een keer de kans hebt om dat te doen of richting Duitsland gaat, lijkt me dit het zeker waard. Wel geheel op eigen risico uiteraard :). Bij mij zat er toen 5W30 in. Ben sinds kort over op 0W20.
Ik denk dat het hierbij toch om iets anders gaat. Het toedienen van een "fuel borne cleaner" zal geen effect hebben op het klepverstellingsmechanisme. Via de verstuivers komt dat met de benzine in de verbrandingsruimte en walmt daarna mee de uitlaat uit. Het kan echter wel zorgen voor het oplossen van kleverige resten in de inspuitapparatuur en daardoor kan de motor weer beter gaan lopen. Het stevig gasgeven kan daarbij ook zeker helpen.

Toen ik mijn GS destijds aanschafte vond ik dat het ding niet helemaal jofel liep. Ik heb toen ook iets dergelijks in de benzine gegoten en een flinke rit gemaakt het ; waar mogelijk met hogere snelheid. Dat loste het probleem op en sindsdien (mede door het consequente gebruik van Euro 98-E5) er daarna nooit meer last van gehad.