- 9 jun 2013
- 181
- 6
- 0
Altezza Rebuild Project
Oke, ik heb dit topic aangepast, zodat het overeen komt met andere forums en mijn website.
Tussen deze eerste post, en de start van het project kunnen een paar rare berichten staan.
Deze eerste post is een introductie van wat het project inhoud, en wat er met de auto is gebeurd voordat ik met het rebuild project ben begonnen.
** Houd rekening mee, dat ik foto's maak met een groot-hoek lens, dus veel dingen lijken groter dan dat ze werkelijk zijn. **
Alles word tevens bijgehouden op de website wrsm.nl/tezzaproject
Hier op forums plaats ik alleen steeds een kort verslag van de gedane activiteiten.
Op de website houd ik ook een lijst bij, met wat alle onderdelen wegen.
De auto
Het betreft een Toyota Altezza RS200 Z uit 1999, met de 3sge Yamaha Beams motor. Het is de japanse versie van de Lexus IS200/300 maar dan met een andere motor. De 3S-GE is een 2.0L 4 cilinder wat ~200+pk levert (Dit is niet op de wielen!)
Deze auto heb ik 2013 gekocht, na anderhalfjaar, divers onderhoud gehad, storingen verholpen en erachter gekomen dat voor daily gebruik niet echt geschikt is, aangezien sommige onderdelen niet goedkoop zijn. Omdat ik er toen even helemaal genoeg van had, heb ik hem te koop aangeboden, en na 6 maanden weer uit de verkoop gehaald. In 2015 is de auto geschorst, en ben ik een starlet P7 als daily gaan gebruiken.
Het project
Ik heb al een vrij lange tijd, de wens staan op mijn bucketlist om een auto compleet uitelkaar te halen, kijken hoe het inelkaar zit en hoe het werkt. Om vervolgens het weer clean, of meer richting race-look te monteren/terugplaatsen.
Ik wou dit eerst met een goedkopere auto doen, zoals de Starlet maar mijn gedachten zijn veranderd. Van de Altezza weet ik enigszins genoeg, en staat op het moment toch niks te doen. Verkoop is niet interessant, en vind hem op een vreemde manier toch ook wel weer leuk.
De meeste meningen zeggen dat het niet waard is om een 3S-GE te herbouwen, maar het gaat mij om het gewoon een keer gedaan te hebben. Ik heb geen auto-monteur ervaring, dus dit is een mooi project daarvoor.
De auto zat ook alweer te wachten op zijn volgende onderhoudsbeurt, en wil de d-riem eigenlijk ook nog vervangen, waarbij er ook veel dingen worden gedemonteerd. Uiteindelijk zou ik er ook wel komen, pak het nu allen wat groter aan.
Ik heb er de ruimte en tijd voor, dus geen excuus meer voor dat ik tijd over heb.
We zullen zien hoe het project verloopt.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Part one, the past
Hier eerst een opsomming van wat er in de loop der tijd is gebeurd. Het project begint echter elders in dit topic.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
De Altezza heb ik gekocht bij een schade-auto's bedrijf, vlakbij mijn werk.
De mensen daar waren wel moeilijk om mee te overleggen, maar het is mij uiteindelijk wel gelukt.
Ik kocht de wagen, eigenlijk zonder veel kennis en keek meer naar de looks en dat het wat aparts was. Ik wou graag bij Toyota blijven, en wist toen nog niet eens dat het bij Lexus hoorde!
Altezza bij mijn ouders op de oprit
De beroemde 3S-GE Yamaha Beams motor
Hey! Een lexuslogo, dat hoort niet op een Toyota
Die moet eraf, vond ik. Jammer genoeg werd de blanke lak daar later beschadigd in de wasbox
Had de auto nog geen week, stond die bij Show-off imports met het lexus-forum
Bij mij thuis, op de oprit tijdens een toyotaclub barbecue
Tijdens een tour-rit met een toyotaclub
Vorrige eigenaar had een Japanse VICS radiosysteem ge?nstalleerd
Deze heb ik vervangen voor een Pioneer, welk wat toegankelijker was
Een boel lexus onderdelen van iemand overgenomen. Meeste is al weg, sommige dingen liggen nog te verstoffen
Toeters vervangen
Supertone toeters staan veel beter
In tussentijd hood-lifters gemonteerd, en een TRD Luchtfilter geplaatst.
Dat luchtfilter is zeer goed merkbaar in de gas-response
Grotere accu geplaatst
Speakers vervangen voor wat beters. (Zat geen Toyota versterker module in de auto)
Voor een setje sparco-stoelen zelf een stoelframe gemaakt
En gemonteerd. En dat rijd best wel fijn, ingesnoerd. Kun je harder remmen en qua gevoel strakker door bochten.
Ik had gordels eerst zo gemonteerd
Maar later toch de achterbank eruit gehaald
Om het vervolgens zo te monteren, en een stukje tapijt dekt het grijs mooi af
Ik in de auto
Tijd om de garage wat op te knappen ofniet?
Van dit
Naar dit
Met 1 ton op de klok! En nee, de D-riem hoeft nog niet vervangen te worden. Dit is bij 70.000 door vorrige eigenaar gedaan, toen die 10jr oud was
Dus dan laten we de automaatbak maar spoelen.
Lambda's vervangen, waarvan 1 PITA was
Remschijven en blokken vervangen voor brembo's en trw
Remschoenen ook gedaan
Nieuwe en oude schijf
Auto uitlijnen met nieuwe banden
Xenon setje
Show-plaatje
Ja, ik kan hem ook uitlezen met Techstream!
Koplampen mod, wou de backplate zwart hebben en led ringen erin hebben.
Looking sweet!
Een paar dure nieuwe pen-bobine's uit Nieuw Zeeland
En pas na meer dan een half-jaar vind je de oorzaak van waarom je niet meer in 1x het pedaal kan indrukken
Een veertje in de gas-klep huis
Paar plaatjes van de 3SGE Motor
Plaatje van de onderkant
Hier sta ik ergens geparkeerd met de auto
Ooit eens een LSD Diff gekocht, van een lexus en heb er ook aandrijfassen bij ivm 4-bout vs 6-bout patroon.
Deze moet nog steeds eens geinstaleerd worden.
Laatste project waar ik mee zou beginnen, was een radiator-coooling plate. Maar mijn baas vroeg opeens belachelijke prijzen voor het materiaal, dus dat moet maar even wachten.
En toen kwam de Starlet in beeld
De Altezza heb ik tussentijd weer terug gebouwd naar orgineel (stoelen, achterbank, speakers).
Hierbij de laatste foto's voordat de auto een poject werd. Dit waren trouwens ook de verkoop-fotos
Zodoende de voorgeschiedenis van de auto, voordat die geschorst werd en nu in de garage staat als rebuild project!
Voor de volgende update, kijk even verder in dit topic.
Oke, ik heb dit topic aangepast, zodat het overeen komt met andere forums en mijn website.
Tussen deze eerste post, en de start van het project kunnen een paar rare berichten staan.
Deze eerste post is een introductie van wat het project inhoud, en wat er met de auto is gebeurd voordat ik met het rebuild project ben begonnen.
** Houd rekening mee, dat ik foto's maak met een groot-hoek lens, dus veel dingen lijken groter dan dat ze werkelijk zijn. **
Alles word tevens bijgehouden op de website wrsm.nl/tezzaproject
Hier op forums plaats ik alleen steeds een kort verslag van de gedane activiteiten.
Op de website houd ik ook een lijst bij, met wat alle onderdelen wegen.
De auto
Het betreft een Toyota Altezza RS200 Z uit 1999, met de 3sge Yamaha Beams motor. Het is de japanse versie van de Lexus IS200/300 maar dan met een andere motor. De 3S-GE is een 2.0L 4 cilinder wat ~200+pk levert (Dit is niet op de wielen!)
Deze auto heb ik 2013 gekocht, na anderhalfjaar, divers onderhoud gehad, storingen verholpen en erachter gekomen dat voor daily gebruik niet echt geschikt is, aangezien sommige onderdelen niet goedkoop zijn. Omdat ik er toen even helemaal genoeg van had, heb ik hem te koop aangeboden, en na 6 maanden weer uit de verkoop gehaald. In 2015 is de auto geschorst, en ben ik een starlet P7 als daily gaan gebruiken.
Het project
Ik heb al een vrij lange tijd, de wens staan op mijn bucketlist om een auto compleet uitelkaar te halen, kijken hoe het inelkaar zit en hoe het werkt. Om vervolgens het weer clean, of meer richting race-look te monteren/terugplaatsen.
Ik wou dit eerst met een goedkopere auto doen, zoals de Starlet maar mijn gedachten zijn veranderd. Van de Altezza weet ik enigszins genoeg, en staat op het moment toch niks te doen. Verkoop is niet interessant, en vind hem op een vreemde manier toch ook wel weer leuk.
De meeste meningen zeggen dat het niet waard is om een 3S-GE te herbouwen, maar het gaat mij om het gewoon een keer gedaan te hebben. Ik heb geen auto-monteur ervaring, dus dit is een mooi project daarvoor.
De auto zat ook alweer te wachten op zijn volgende onderhoudsbeurt, en wil de d-riem eigenlijk ook nog vervangen, waarbij er ook veel dingen worden gedemonteerd. Uiteindelijk zou ik er ook wel komen, pak het nu allen wat groter aan.
Ik heb er de ruimte en tijd voor, dus geen excuus meer voor dat ik tijd over heb.
We zullen zien hoe het project verloopt.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Part one, the past
Hier eerst een opsomming van wat er in de loop der tijd is gebeurd. Het project begint echter elders in dit topic.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
De Altezza heb ik gekocht bij een schade-auto's bedrijf, vlakbij mijn werk.
De mensen daar waren wel moeilijk om mee te overleggen, maar het is mij uiteindelijk wel gelukt.
Ik kocht de wagen, eigenlijk zonder veel kennis en keek meer naar de looks en dat het wat aparts was. Ik wou graag bij Toyota blijven, en wist toen nog niet eens dat het bij Lexus hoorde!
Altezza bij mijn ouders op de oprit
De beroemde 3S-GE Yamaha Beams motor
Hey! Een lexuslogo, dat hoort niet op een Toyota
Die moet eraf, vond ik. Jammer genoeg werd de blanke lak daar later beschadigd in de wasbox
Had de auto nog geen week, stond die bij Show-off imports met het lexus-forum
Bij mij thuis, op de oprit tijdens een toyotaclub barbecue
Tijdens een tour-rit met een toyotaclub
Vorrige eigenaar had een Japanse VICS radiosysteem ge?nstalleerd
Deze heb ik vervangen voor een Pioneer, welk wat toegankelijker was
Een boel lexus onderdelen van iemand overgenomen. Meeste is al weg, sommige dingen liggen nog te verstoffen
Toeters vervangen
Supertone toeters staan veel beter
In tussentijd hood-lifters gemonteerd, en een TRD Luchtfilter geplaatst.
Dat luchtfilter is zeer goed merkbaar in de gas-response
Grotere accu geplaatst
Speakers vervangen voor wat beters. (Zat geen Toyota versterker module in de auto)
Voor een setje sparco-stoelen zelf een stoelframe gemaakt
En gemonteerd. En dat rijd best wel fijn, ingesnoerd. Kun je harder remmen en qua gevoel strakker door bochten.
Ik had gordels eerst zo gemonteerd
Maar later toch de achterbank eruit gehaald
Om het vervolgens zo te monteren, en een stukje tapijt dekt het grijs mooi af
Ik in de auto
Tijd om de garage wat op te knappen ofniet?
Van dit
Naar dit
Met 1 ton op de klok! En nee, de D-riem hoeft nog niet vervangen te worden. Dit is bij 70.000 door vorrige eigenaar gedaan, toen die 10jr oud was
Dus dan laten we de automaatbak maar spoelen.
Lambda's vervangen, waarvan 1 PITA was
Remschijven en blokken vervangen voor brembo's en trw
Remschoenen ook gedaan
Nieuwe en oude schijf
Auto uitlijnen met nieuwe banden
Xenon setje
Show-plaatje
Ja, ik kan hem ook uitlezen met Techstream!
Koplampen mod, wou de backplate zwart hebben en led ringen erin hebben.
Looking sweet!
Een paar dure nieuwe pen-bobine's uit Nieuw Zeeland
En pas na meer dan een half-jaar vind je de oorzaak van waarom je niet meer in 1x het pedaal kan indrukken
Een veertje in de gas-klep huis
Paar plaatjes van de 3SGE Motor
Plaatje van de onderkant
Hier sta ik ergens geparkeerd met de auto
Ooit eens een LSD Diff gekocht, van een lexus en heb er ook aandrijfassen bij ivm 4-bout vs 6-bout patroon.
Deze moet nog steeds eens geinstaleerd worden.
Laatste project waar ik mee zou beginnen, was een radiator-coooling plate. Maar mijn baas vroeg opeens belachelijke prijzen voor het materiaal, dus dat moet maar even wachten.
En toen kwam de Starlet in beeld
De Altezza heb ik tussentijd weer terug gebouwd naar orgineel (stoelen, achterbank, speakers).
Hierbij de laatste foto's voordat de auto een poject werd. Dit waren trouwens ook de verkoop-fotos
Zodoende de voorgeschiedenis van de auto, voordat die geschorst werd en nu in de garage staat als rebuild project!
Voor de volgende update, kijk even verder in dit topic.
Laatst bewerkt: