Jessy the GS

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Hello!

Even mijn GS "Jessy" voorstellen. Al 14 jaar oud, maar ze ziet er nog redelijk goed uit, en rijdt ook nog perfect! :D

Is eigenlijk niet veel meer waard, maar heeft toch een pak emotionele waarde voor mij!

Een paar gegevens:
- model 1998, perfect onderhouden, aangekocht in begin 2010 van de eerste eigenaar
- ongeveer 190.000 km
- Alpine Silver Metallic (kleurcode #199)
- kwam standaard zonder lederen interieur en zonder schuifdak, wel met Xenon voorlichten & gele mistlampen

Aanpassingen:
- Polyurethane swaybar bushings
- Polyurethane steering rack bushings
- Tein S.Tech verlagingsveren
- KYB schokdempers
- GS400 velgen (gezandstraald en gepoederlakt, kleur is wat lichter)
- Federal SS595 235/45/17 94W banden
- Achterste ruiten 20% getint
- Debadging "Lexus" & "GS300"
- 3M Di-Noc ME-379 (brushed aluminum) op de middenconsole
- Lederen Kuda phonebase met AUX ingang

Ik heb de auto een paar maanden aan de kant gezet (nummerplaat geschrapt) tot deze zomer. Ga hier en daar nog wat aan werken. :rulez:

Foto's:

Op en rond de N?rburgring...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Avondje sleutelen...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Nightshot...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Fotoshoot ergens in Moeskroen / foto's door een kameraad genomen (wacht nog op andere foto's van de shoot)...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Fotootje van de 2001+ achterlichten (kabelboom moet aangepast worden)...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Een paar foto's van het interieur (centrale armleuning was nog niet vervangen, is ondertussen gebeurd)...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


3M D-Noc, Kuda phonebase & Aux-ingang (je ziet hier nog de stoffen zetels)...
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat ziet er geweldig uit, oud beestje? Je doet de auto tekort. Gave foto's ook!
Overigens goed plan om het hier neer te zetten, hoewel je het zelf niet projectwaardig genoeg vond :p
Heel netjes gedaan, vooral ook die console met Blackberry! :rulez: :rulez:

Overigens, hoe bevallen de Tein's versus oem?
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Nice ride man :rulez:

En jij vind het niet 'project' genoeg??? Is al wel de moeite vind ik zenne.....

Mooie foto's wel, ben je zelf ook van die kanten??



Kom jij daarmee toe om een avondje te sleutelen??? Ikke niet zenne !!! :p
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Bedankt voor de complimenten.

Ik denk dat mijn definitie voor "project" te "amerikaans" is, waar het onmiddellijk gaat om een GTE swap, full body kit, enz enz... :D

De Teins rijden verbazend zacht. De wegligging is beter, de wagen helt een pak minder in de bochten. Het geheel blijft heel komfortabel.

Ik krijg het een en het ander gedaan, maar een avondje volstaat inderdaad niet altijd. :)

Ben oorspronkelijk afkomstig uit Bree. Heb daarna een tiental jaren in Zuid-Frankrijk gewoond, gevolgd door een jaar in Parijs. Had dan het stomme idee om terug naar Belgi? te keren... :roll: en heb me toen in Doornik gevestigd (wat nog een slechter idee bleek te zijn). Ben daar 4 jaar gebleven. Ik hing dan ook veel rond in Rijsel en Moeskroen. Sinds een half jaar woon ik in Hasselt... maar het ziet er naar uit dat ik hier ook niet lang ga blijven.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
mooie foto's zeg! ik moet wel zeggen dat de kleur van de velgen even wennen is voor mij.. komt omdat ze gepoedercoat zijn... maar verder... zeker projectwaardig!
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik moest ook even wennen aan de kleur van de velgen. Het is h??l licht metalliek grijs, lijkt op wit in sommige foto's. Ik heb lang moeten zoeken naar dezelfde kleur voor de centercaps (vandaar dat ze niet te zien zijn op sommige foto's). De velgen zijn nu zo goed als nieuw.
:rulez:
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Aan je nummerplaten te zien is hij net ingeschreven vanwege de nieuwe generatie die net een jaar in Belgi? zijn...
Zijn het deze platen die terug binnen zijn? Want vanaf 1 maart geld er een nieuwe BIV regeling hier h?.....

Hierdoor zal je voor deze auto na 1 maart ongeveer 250? meer moeten betalen tijdens het eerste jaar.....en vanaf het 3e jaar is het bijna x3 voor BIV !!!!
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Inderdaad, die platen had ik in augustus aangevraagd. Die platen heb ik dinsdag terug ingeleverd.

Nu, als de auto op naam van dezelfde eigenaar blijft, hoef je geen BIV te betalen. BIV is ??nmalig. Dus ??nmaal hij op jouw naam staat, kan je hem zoveel keer in- en uitschrijven als je wilt. Dus telkens als je een nieuwe plaat aanvraagt, betaal je de wegentaks (700+ euro voor de GS) en ook 30 euro voor de plaat (wat voorheen 20 euro was).

Met die nieuwe regeling zijn we ook de BIV voor wagens van 15+ jaar van een 60-tal euro kwijt... Ik deed net een simulatie, en voor de GS zou dat dan 430 euro zijn ipv 61.5 euro.

In Frankrijk is het gewoon veel fijner, geen wegentaks, geen vervelende technisch keuring elk jaar (om de 2 jaar, en geen problemen met verlaging), en goedkopere verzekering...
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Maar de mijne is deze maand 14jaar en 3 maand, dus val er net naast dan en nog een jaarke wachten zie ik ni zitten.....
Met de nieuwe regeling vervalt deze 15+ regeling dacht ik. Met de huidige regeling is dit inderdaad het geval.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
dat zijn flinke prijsverschillen zeg.. pfff... BIV is een soort BPM zoals ze hier in NL hebben?
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Ja, denk dat het hetzelfde is.
Maar denk dat het verschil is dat hier in Belgi? telkens de wagen van eigenaar verwisseld, we deze BIV moeten betalen.
Is het in Nederland niet enkel bij 1ste inschrijving en niet meer als de wagen van eigenaar verwisseld?
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Waarschijnlijk maar ??n keer in Nederland omdat de plaat bij de auto hoort, niet bij de eigenaar zoals in Belgi?...

In Walloni? blijft de oude regeling gelden, maar die hebben een CO2 bonus/malus systeem. Ik weet niet of dat systeem ook voor tweedehandswagen geldt...
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Ja precies, hier in NL wordt dat eenmalig betaald bij eerste toelating....
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Polyurethane swaybar bushings
- Polyurethane steering rack bushings

Zou je hier nog wat over kunnen weergeven (Daizen neem ik aan) qua stuureigenschappen (ik lees daar nogal wat gemengde geluiden over)?
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Het zijn Prothanes. Referenties: Voor 181123 (28.5mm), Achter 181124 (14mm)

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Installatie is gemakkelijk, wel opletten dat je ze goed smeert anders gaan ze "piepen". Je voelt het verschil, het is geen dag en nacht verschil, maar in de bochten voelt de wagen wel wat strakker aan.

De steering rack bushing zijn van Adus. Hier een paar foto's:

Packaging
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


ADUS / OEM
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


OEM / ADUS
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Wegens slechte feedback over TM Engineering, ben ik maar voor de Adus bushing gegaan. Deze staan op eBay Motors. Dit is een van de fijnste mods. Het stuurgevoel is gewoon v??l beter dan te voren. Veel directer. Het schijnt dat de Daizen bushing nog net ietsjes harder zijn, dus nog iets directer stuurgevoel (neem ik aan).

FIGS is aan momenteel het werken aan solid bushings.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Top! Enorm bedankt voor je info en pics!

'Adus' kende ik niet en klinkt interessant (hoeft voor mij dus ook niet al te hard te zijn, ivm trillingen stuur). :rulez:
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik denk dat geen van deze bushings (Adus, Daizen, FIGS) trillingen met zich meebrengt. Ik heb nooit iemand horen klagen of over trillingen op Clublexus. Er zijn nochtans een heel pak die Daizen bushings hebben.

De steering rack beweegt heel wat met de standaard bushings. En zelfs de met de Adus beweegt hij nog een beetje! :O Dus ik denk dat het zelfs nog ietsje beter is met de Daizens.

Ik heb de grote bushing ook met wat siliconenvet ingesmeerd, want het piepte nu en dan.

Dit weekend een beetje aan het knutselen geweest, met als resultaat:

Kabelboom BEFORE
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Kabelboom AFTER
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


En voil?! Ze werken nu alle 4 als achterlicht EN stoplicht.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.



Nu zien wat ik met de lichten in het kofferdeksel kan doen. :D
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Heb je deze enkel verlengd of heb je een aanpassing moeten doen om alles te laten werken?

Ik heb een nieuw stukje kabelboom gekocht, zaten niet bij de achterlichten.
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik heb foto's van elke stap genomen. Ik zal een kleine tutorial maken.

Deze mod' is heel gemakkelijk en vraagt niet veel tijd. ;)