Mogen autoruiten geblindeerd worden met folie of coating? Mijn auto is APK goedgekeurd met geblindeerde ramen, ik mag er nu toch mee rijden ?
Op 1 juni 2006 heeft het gerechtshof in Leeuwarden bepaald, dat een visuele waarneming voor een opsporingsambtenaar onvoldoende is, er zal officieel een meting moeten plaatsvinden, een objectieve waarneming dus.
Aangezien niet iedere politie-auto dergelijke apparatuur heeft, kan/zal de personenauto dus uit het verkeer worden genomen ten behoeve van een technisch onderzoek om zo een objectieve waarneming te kunnen krijgen. Hierbij kan worden opgemerkt dat uit ervaring van opsporingsambtenaren van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) is gebleken dat als door autoruiten niet naar binnen kan worden gekeken de gemeten lichtdoorlaatbaarheid beduidend minder bedraagt dan 50 %.
In het Voertuigreglement artikel 5.2.42 lid 1 onder a en b staat hierover:
De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
APK:
Uw auto is APK goedgekeurd met de coating/folie op de ramen. Toch mag u met deze auto niet de weg op. De APK is een technische keuring en bepaalt aan de hand van technische staat van een voertuig of deze voldoet aan de eisen om op de openbare weg te mogen rijden.
Voorbeeld.
Je hebt mistlampen in je bumper, je kunt ze apart schakelen vanaf de bestuurdersplaats, ze gaan beiden branden als je het knoppie aan zet EN, ook niet onbelangrijk, er gaat een "verklikkerlampje" bij/in de schakelaar branden wat aangeeft dat je die lichten aan hebt. Alles is APK goedgekeurd op die manier.
Vervolgens kun je dan hartje zomer, 's avonds bij perfect zicht die lampen wel aandoen en zeggen dat de APK-keurmeester ze heeft goedgekeurd, maar dat heeft niets te maken met het feit dat je deze lampen alleen onder bepaalde omstandigheden aan mag hebben.
Zitten de lampen NIET op je auto, keurt de APK ze ook niet en wordt je voertuig er ook niet op afgekeurd.
Terug naar de folie:
Stel even dat je auto met folie een doorzichtigheid heeft van 30% (Standaard van de raam bijv. 15% en dan nog eens 15% extra van de aangebrachte folie) dan zal geen enkele keurmeester twijfelen. Het zicht rondom is waarschijnlijk optimaal, gezien vanaf de bestuurdersstoel, je ramen zijn in goede staat, niet gescheurd etc. etc. dus je auto wordt goedgekeurd.
Maar, rij je de openbare weg op, terwijl je auto technisch dus 100% is, dan heb je toch een probleem, immers je hebt een aanpassing gedaan aan de lichtdoorlatendheid door middel van folie of coating. De rechterlijke uitspraak hierboven zegt dan dat de politie de auto uit het verkeer kan nemen om een meting te laten verrichten door technisch personeel.
Hoewel dus in de wet staat dat je mag blinderen tot 30% (zijruiten) en 25% (voorruit) en je daar volledig aan voldoet kun je toch strafbaar zijn en zal de folie eraf moeten. Je kunt je ramen wel brengen naar die 25/30% maar dat kan dus alleen met nieuwe originele af-fabriek ramen. De tinting wordt dan bereikt door het gekleurde raam en de lagen zelf. Overigens zijn de meeste ruiten af fabriek al voorzien van een doorzichtigheid van 30%, alles extra is dus niet toegestaan.
De handhavingsnorm die de agent moet aanhouden heeft dus NIETS heeft te maken met de technische keuringseisen van de APK keurmeester, en andersom overigens ook niet.