Juiste Accu

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
In mijn Altezza zit er nu een kleine zielige accu die het wel doet, maar volgens mij niet genoeg capaciteit heeft.
Nu wil ik een andere accu kopen, maar er zijn flink wat opties, zo lijkt.
Ik kom op de volgende opties:
1. 60Ah en 70-75Ah
2. CCA 420 - 630

Nu heb ik de volgende vragen:
1. welke accu hoort/hebben jullie er minimaal te zitten in de IS200 en IS300?
2. is het schadelijk om een hoger amperage in te zetten dan standaard door de fabriek geleverd?

Alvast bedankt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Over standaard accu lees ik verschillende zaken, meestal iets van 44/45ah.. Misschien hangt het ook af van de dealer.

Hogere specs kunnen feitelijk geen kwaad, mogelijk vormt het iets meer belasting voor je dynamo. Zou je bijvoorbeeld weinig rijden, of frequent korte ritten, dan bestaat de kans dat de accu niet voldoende opgeladen wordt. Andere overweging is of je langdurig elektrische zaken gebruikt terwijl je contact uitstaat. Een zwaardere accu heeft dan iets meer adem.

Hoge CCA zou je kunnen overwegen als je veel koude starts maakt (of klimaat erom vraagt). Tijdens het rijden neemt je dynamo natuurlijk e.e.a. voor rekening. Die 70-75ah lijkt mij overigens een goede optie. Denk er ook aan dat niet alle accu's passen in de accuhouder, dus vooraf even maat opnemen.

Btw, waaruit maak je op dat je huidige accu ondermaats is?
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Thanks voor de info, guys!

Ik denk dat omdat hij zeer klein is en slechts 35Ah als ik mij niet vergis. En omdat ze bij Lexus Amsterdam ook met grote ogen keken, hahaha. Heb al grotere polen bij ze gekocht.
Zal morgen weer even kijken. Deze doet het nog wel goed, maar dat komt omdat hij nieuw is.

Daarnaast had ik in de winter de wagen in de noodloop toen alles aan stond en hard aan het werken was met de sneeuw: snow stand, kachel op auto, alle lampen, radio, trc die constant ingreep, ecu bij koude start, fly by wire die getapt wordt, etc...

:neutral:
 

Rob

Hoort erbij
9 jul 2011
51
0
0
Hoi,

De accu geeft een voltage af, 12 in dit geval, en het amperage is wordt dan bepaalt door de gebruiker (I=UxR). De grootte van het getal voor Ah is de capaciteit, 90 Ah betekend dat deze accu bij volle belasting van 90 ampere het een uur vol houdt (Ampere per hour). Succes met je keuze.

Groet Rob
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
35Ah lijkt nogal krap bemeten...

Hoewel de Europese markt 'Ah' gebruikt, wordt in de US gebruik gemaakt van 'startkracht' (CCA). Ofwel, een graadmeter die weergeeft in hoeverre de accu kortstondig zeer veel stroom kan leveren zonder in problemen te komen.

Zou je accu te weinig CCA hebben, dan kan je startmotor de accu flink leegtrekken en zelfs schade berokkenen. Je dynamo en overige elektrische systemen zullen dit uiteraard ook niet in dank afnemen.
Daarnaast had ik in de winter de wagen in de noodloop toen alles aan stond en hard aan het werken was met de sneeuw: snow stand, kachel op auto, alle lampen, radio, trc die constant ingreep, ecu bij koude start, fly by wire die getapt wordt, etc...
Dat zegt het al een beetje...vervangen die hap! ;)
Wat je zelf had opgezocht zou voldoende moeten zijn en hoger mag ook als je voldoende kunt opladen.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
mlcoolj zei:
geabboneerd :p ik wil ook weten wat het uiteindelijk wordt...
Hahaha, is goed man.

GPS-10 zei:
Dat zegt het al een beetje...vervangen die hap! ;)
Wat je zelf had opgezocht zou voldoende moeten zijn en hoger mag ook als je voldoende kunt opladen.
Dat zeker! Kan ik op de dynamo de capaciteit aflezen?

Samenvatting tot nu toe:
1. Ik zag op een aantal websites dat de meeste accu's CCA en Ah (A) aangeven. Ik ga voor minimaal een middelhoge CCA v rond de 500 (of advies vd leverancier).
2. Vanwege niet veel hele lange ritten en omdat ik geen zware ICE installatie heb, ga ik voor 70-75A gemiddeld.
3. Formaat is afhankelijk van de accubak die er nu inzit en de bijhorende beugels. Moet ik dus eerst opmeten.
4. Heb al de grotere niet-JDM poolklemmen gekocht, dus grote polen.

Ik laat wel weten wat het uiteindelijk is geworden. :)
Thanks, allemaal.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kan ik op de dynamo de capaciteit aflezen?
Bedoel je daarmee de capaciteit v/d accu? Dat kan niet. Je kunt wel de laadstroom v/d dynamo meten, zou iets van 14+ volt moeten zijn. Maar ja, als vervolgens je accu rot is..

Zou je willen weten in hoeverre je accu capaciteit OK is, dan zal je (voor een enigszins accurate meting) de accu moeten belasten in tijd. Er zijn wel speciale accutesters voorhanden (b.v. gebruikt door kwikfit etc.), maar die indicatie is enigszins globaal. Het zegt dus feitelijk nog niets over de werkelijke capaciteit(duur).

Om een (redelijk) inzicht te verkrijgen kun je het volgende meten:
Accu van 100Ah belast je met 10A totdat de accu 11V is. Stel dat is 7 uur en 15 minuten. Vervolgens bereken je de overgebleven capaciteit: 10A x 7,25Hr = 72,5Ah. Procentueel (72,5Ah / 100Ah) x 100% = 72,5%.

Maar goed, wie heeft daar nu zin in! We horen het wel als je een nieuwe hebt :p
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
GPS-10 zei:
Maar goed, wie heeft daar nu zin in! We horen het wel als je een nieuwe hebt :p
Hahaha, nee zo ver ga ik niet...veel te veel moeite. Bedoelde meer de relatie tussen laadcapaciteit dynamo en de zwaarte vd accu (ivm volledig opladen accu). De dynamo werkt goed, dus dat is het zeker niet.

Update:
Vandaag de accubak in de auto opgemeten met een rolmaat...ja, z? klein is de accu-ik kan aan alle kanten met de rolmaat er langs. Kom op de volgende afmeting uit (om en nabij): 23,3 x 17 x 22cm (lxbxh).
Heb gezien dat volgende accu iig past: Varta Blue Dynamic D48, 12V 60Ah, CCA 540 (koudstartstroom)

Nog geen zwaardere accu gezien die in de bak past. Is het apk-afkeur als de accu niet in de bak past?
Of moet je dan een andere bak plaatsen (k?n dat ?berhaupt?)

EDIT:
Ik zie dat de Optima accu's zelfs minder krachtig zijn qua amp?re-capaciteit. Wel zijn ze goed voor de deep cycles (zware pieken door ICE). Het lijkt vooralsnog dus op dat ik voor de Varta D48 met 60Ah zal moeten gaan.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
595
48
28
Zover ik weet mag de accu in ieder geval niet bewegen en dient met een beugel (of iets dergelijks) op z'n plaats gehouden te worden. Of deze daadwerkelijk in een bak moet zitten, betwijfel ik.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nog geen zwaardere accu gezien die in de bak past. Is het apk-afkeur als de accu niet in de bak past?
Of moet je dan een andere bak plaatsen (k?n dat ?berhaupt?)
Ik heb in de GS ook een niet passende accu, maar die rust enkel op een soort platform (hij valt er dus niet in). Zit met de standaard klembeugel goed vast, nooit iets over gehoord bij APK.

Btw, heb jij een tray of echt een 'bak' waar de accu volledig in valt? Zie hier: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_kw=altezza+battery

Zag via tezzaworld http://www.tezzaworld.com/viewtopic.php?f=9&t=5506 nog een interessante en kennelijk passende Shield 075SP accu: 62Ah, 600CCA, voorbij komen... Maar ja, waar bestel je dat hier..

Varta Blue Dynamic D48, 12V 60Ah, CCA 540 (koudstartstroom)
Dit zou toch feitelijk ruim voldoende moeten zijn...en als het past zonder gemod?
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Mijn accu zit vast met een beugel in een bakje met opstaande randen waar de accu volledig in valt. Van bovenaf gezien lijkt het inderdaad op die v eBay. Vreemde is dat Varta zelf aangeeft dat de IS200/300 (1e gen) de 60Ah accu hebben en de Sportcross de 70Ah met andere maten en inderdaad een soort plaat met aan een paar zijden een laag opstaand randje (let wel op de poolconfiguratie). De zwaardere accu's hebben iets meer lengte, dus dan zou ik de rand van het bakje moeten wegzagen of een "plaat-versie" monteren, want wil de accu wel vlak plaatsen.

Ik heb nog geen plannen voor een zware ICE installatie en volgens mijn bescheiden kennis kan je piekspanningen opvangen met een condensator, dus als ik zwaar zou willen gaan kan ik ook dat doen. Ga ook geen zonnebank, whirlpool en toasterovens erop aansluiten, hahaha (zie filmpje).

Laatste vraag: is het verschil groot tussen een 60Ah en een 70Ah accu? Is daar antwoord op te geven
Tot nu toe: +2 voor de Varta BD D48 met 60Ah in standaard accubak met alleen de grotere poolklemmen-mod.

@ GPS-10: Dat DieHard reclame filmpje is cool! hahaha :rulez:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
LOL@filmpje!

De IS200 heeft fabriek-af een zwaardere accu dan de Altezza, dus dat zou e.e.a. kunnen verklaren.

Meest belangrijk is de koudstartcapaciteit (CCA). Ofwel, wat kan de accu kortstondig leveren aan hoge stroom zonder in problemen te komen. Je wilt dus niet dat de startmotor de 'koudstartcapaciteit' van de accu overtreft. Tel daarbij op capaciteitsverlies door b.v. kou en andere elektrische zaken die gelijktijdig aanstaan, ja dan...

Als je er vanuit gaat dat een gemiddelde (kortstondige) belasting van startmotor iets van 100-200A (desnoods 300A) is, dan heb je feitelijk nog genoeg 'juice' over. M.a.w. de "Varta D48, CCA 540" zou in principe ruimschoots moeten voldoen.

Heb je nu een hele heftige dikke diesel, dan heb je misschien wat meer 'juice' nodig om voornoemde zaken te overbruggen (denk b.v. aan gloeipluggen etc.). Maar ook dan nog heb je grote kans dat voornoemde accu al voldoet. Meer is lekker (vooral gevoelsmatig ook), maar misschien niet perse noodzakelijk ;)

Btw, je zou ook nog met een 'plankje' de opstaande randen kunnen vullen, kan daar weer een accu bovenop.

Maar goed, ik ga nu de jacuzzi even vullen :p
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Accu eindelijk vervangen. In de onderstaande link kan je zien hoe klein de oude accu is, hahaha.
Het is de Varta Blue Dynamic D48 geworden. Gelijk ook de ECU ge-reset en de motor draait nu veel beter!
Bedankt voor de nuttige reacties :D
Zie ook: Kleine accu vervangen in het Altezza topic
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
hey, hierop heb ik nog geen antwoord.... heb je die klem dat de accu vasthoudt ook moeten vervangen??

EDIT: laat maar.. ik zie al hoe je dat opgelost hebt :D
 

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Die DieHard accu's. Dat zijn accu's. Al die jongens op de poolroutes met hun gigantisch dikke vrachtwagens in die barre kou, hebben ze vaak. Dat zegt wel iets. Overkill bij een accu kun je niet snel hebben. Nooit bezuinigen op een paar ampere extra, doe er maar 20 bij. Alles gaat beter. Accu gaat ook langer mee.