K&n luchtfilter ervaringen

Jan-Willem

Nieuw hier
23 sep 2018
8
1
1
Hallo,ik heb een Lexus ct200h uit 2012
Nu die ik netjes elke 15000 kilometer een beurtje geven inclusief luchtfilter,nu wil ik eigenlijk een k&n luchtfilter aanschaffen maar weet niet of dat slecht voor de motor is en misschien dat de motor beter gaat lopen.
Ik hoop dat iemand er ervaringen mee heeft voordat ik de luchtfilter aanschaf

Groetjes

Jan-willem
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Waarom wil je een ander filter monteren dan de standaard door Lexus gemonteerde? Als je kijkt naar de tijd dat Lexus motoren meegaan, is er weinig reden om een "beter" filter te gaan zoeken.

De meeste luchtfilters van K&N zijn uitwasbaar. Dat lijkt aantrekkelijk en kan over langere tijd ook goedkoper zijn. Dat uitwasbaar zijn vraagt dus om reiniging op gezette tijden. Dat brengt een gevaar met zich mee: als je je daarbij niet strikt houdt aan de instructies, kan het gebeuren dat je bij het reinigen en schoon spoelen er ergens een gat in maakt zodat na het schoonmaken het filter danig is verslechtert. Dat alleen al zou voor mij reden zijn om een standaard wegwerpfilter niet te vervangen door een uitwasbaar filter.

Een met olie geimpregneert filter kan tot gevolg hebben dat ook zeer kleine stofdeeltjes nog worden "gevangen". Bij deelname aan een motocross o.i.d kan dat wellicht zinvol zijn, maar bij een auto die bedoeld is voor de normale openbare weg is dat niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Sam_IS300h

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Meningen over K&N en gelijksoortige filters zijn al heel lang verdeeld.
Ze geven wat meer inlaat geluid, wat veel mensen leuk vinden en de inlaat weerstand zou minder zijn, waardoor je een ietsje meer vermogen zou kunnen krijgen.
Gevaar bij deze filters zou misschien kunnen zijn dat ze mogelijk iets minder goed filteren, maar in de relatief schone NL omgeving is dat denk ik verwaarloosbaar.
Aandachtspunt bij deze filters is wel dat het inoliën na schoonmaken vaak mis gaat, mensen daarbij te veel olie inspuiten en als dat gebeurd is, dan komt deze olie in het inlaattraject en kan daar de eventuele MAF - of andere mengsel regelende sensoren beïnvloeden, dat wil je beslist niet .
Dergelijke filters zijn mooi als je het inlaattraject echt gaat veranderen waardoor een OEM filter niet meer kan, maar in een standaard luchtfilterhuis zou ik het niet doen, te weinig voordeel tov mogelijk nadeel
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n, Bobusa en Higgie

Jan-Willem

Nieuw hier
23 sep 2018
8
1
1
Bedankt voor de reacties is mijn vrij duidelijk dat ik beter gewoon de orginele luchtfilter kan nemen in plaats van risico's opzoeken
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ik had er eentje in mijn IS200, elk jaar netjes reinigen en inoliën en nooit ook maar één enkel probleem met de auto gehad op motorisch gebied. En inderdaad het inlaatgeluidje wordt iets lekkerder. Maar met de vreemde toerenbereiken bij een CVT automaat die alle kanten op gaan is dat misschien juist niet gewenst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Ik heb ze altijd gehad ( de vervangingsfilters van K&N wel te verstaan )
Op m'n Corolla T-Sport destijds, m'n IS200 ook.

ik heb er nooit problemen mee ervaren en was er altijd erg blij mee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu bij de CT nog in twijfel sta.. ( ik heb me er ook nog niet genoeg in verdiept )
 

Jan-Willem

Nieuw hier
23 sep 2018
8
1
1
Je leest zoveel verhalen op internet over k&n luchtfilter maar ik heb nog niet echt iemand gehoord met een hybride die een k&n luchtfilter heb en ze zeggen wel meer lucht maar ook meer vuil in de motor
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Ik meen me te herinneren dat die gast van Engineering Explained op YouTube daar eens wat filmpjes over heeft gemaakt. Die had OEM-filters vergeleken met imitatie-filters en een K&N-filter geloof ik. De daadwerkelijke meetresultaten lieten wel wat verschil zien, maar als je dat afzet tegen kosten was mijn conclusie (let op, niet de zijne maar de mijne) dat ik gewoon OEM-filters zou blijven gebruiken of eventueel een goed beoordeeld imitatie-filter. Maar omdat ik onderhoud door de dealer uit laat voeren: OEM. Zo is ie ook ontworpen tenslotte…