Kaartupdates

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Adje
  • Startdatum Startdatum

Adje

Hoort erbij
25 apr 2024
25
22
3
#durfhettevragen

Mijn auto heeft nog kaarten van 2011. Dat is niet meer van deze tijd. Toch is het scherm in de auto erg handig. Weet iemand wat het kost om het bij Lexus te updaten? Of kan ik ergens anders een update verkrijgen?
 
Ik denk dat je rond de 150 Euro kwijt bent. De lexus dealer zal dit inderdaad moeten doen ivm de eenmalige licentie.
Welk jaartal is je auto?
 
Ik had ook oudere kaarten in mijn LS. Nieuwste versie die nog gemaakt wordt is 2020-2021. Die heb ik pas laten installeren.
Dus dat zal voor jouw waarschijnlijk ook zo zijn. Een stuk beter dan 2011!
En ik vind de Lexus auto navigatie veel beter dan Google maps. Ik kan gebruik maken van een heel duidelijk touch screen, heb alle POI's met afstanden op de snelweg maar ook handig voor parkeren in de stad, etc.
 
De oudere Lexii hebben geen SD kaart update mogelijkheid helaas. Zover ik weet kan dat alleen bij de Lexus dealer.
 
Vermoedelijk is het inderdaad een HDD systeem. Moeten inderdaad aan de computer of je moet de HDD gaan vervangen, door eentje met nieuwe kaarten..
 
Vermoedelijk is het inderdaad een HDD systeem. Moeten inderdaad aan de computer of je moet de HDD gaan vervangen, door eentje met nieuwe kaarten..
Dat laatste lijkt me voor een niet-techneut bijna onmogelijk. Ja, het kan maar is redelijk complex.
HDD nav updates idd alleen bij de dealer.
 
Bij mijn weten kun je het oude navigatiesysteem dat moet worden geupdate met een hele reeks DVD's prima zelf bijdetijd maken. Het is alleen zeer tijdrovend, het kan tot 5 uur duren. De procedure is vrij simpel. Je start de auto, steekt de eerste DVD in de daarvoor bestemde gleuf en geeft via het schermmenu het commando "updaten". Na verloop van tijd zal de auto vervolgens vragen om de DVD te wisselen voor de volgende DVD.

Het probleem is dat de auto in de modus moet staan om te kunnen rijden. Je start dus het proces met draaiende motor. Op een gegeven moment zal het accupakket voldoende zijn opgeladen en dan stopt de motor en wordt de procedure elektrisch voortgezet. Na verloop van tijd zal echter de motor weer starten om het accupakket bij te laden enzovoorts.... Als je dat op eigen terrein kunt doen buiten het zicht van de straat gaat dat prima, langs de weg geparkeerd of op je oprit is lastiger omdat in principe iedereen met de auto aan de haal kan gaan.

Ik heb mijn GS destijds laten updaten, als onderdeel van een onderhoudsbeurt. Dat is wellicht de slimste aanpak omdat de auto dan toch al enige tijd "onder toezicht van een monteur is". Naast het uitvoeren van de onderhoudswerkzaamheden zal dan de monteur af en toe even moeten ingrijpen als "diskjockey".

Het is een archaisch aandoende procedure, maar op zich niet ingewikkeld. Je zult er het beste deel van de dag mee druk zijn, al kost het wisselen van 5 of 6 DVD's op zich niet veel tijd.

Updaten met een SD kaartje of "over the air" zoals inmiddels gebruikelijk, is een stuk handiger, maar was destijds waarschijnlijk nog niet gangbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Dank Romke voor jouw uitvoerige uiteenzetting.

Wat is dat enorm moeilijk gemaakt om te updaten, ook voor Lexus zelf. Heel bijzonder. Ik denk dat ik het maar laat voor wat het is. Jammer voor mijn mooie head-up display. Volgens mij kan ik daar e.e.a. volgen. Nu moet ik mijn telefoon maar gebruiken.
 
Dank Romke voor jouw uitvoerige uiteenzetting.

Wat is dat enorm moeilijk gemaakt om te updaten, ook voor Lexus zelf. Heel bijzonder. Ik denk dat ik het maar laat voor wat het is. Jammer voor mijn mooie head-up display. Volgens mij kan ik daar e.e.a. volgen. Nu moet ik mijn telefoon maar gebruiken.

Ik denk dat er geen opzet bij zit om het zo moeilijk te maken. De techniek om grote hoeveelheden data beschikbaar te maken is de afgelopen 15 jaar sterk veranderd. Destijds toen de auto werd bedacht waren de mogelijkheden voor dataoverdracht een stuk geringer.

Meer recent ontworpen auto's zijn met die ontwikkeling meegegroeid.

Niettemin zou het wel zeer plezierig zijn als via een of andere software/hardware update aanpassing van oudere auto's mogelijk zou zijn. In principe lijkt me dat niet onmogelijk. Het zou mogelijk moeten zijn om iets te verzinnen waardoor je via een cardreader en een SD kaartje die update al rijdend in korte tijd zou kunnen doen - kaartje uitlezen via de reader en de al wel aanwezige USB aansluiting bijvoorbeeld. De inhoud van de nu nog gebruikelijke DVD's zou je dan vanaf het internet (betaald) moeten kunnen downloaden.
 
Mijn advies aan TS is:
Kijk welke versie navigatie je hebt in het info scherm, en Google deze. Je komt dan waarschijnlijk meteen de laatste versie tegen, al dan niet tweedehands of anders...
Het is niet realistisch om van Lexus of ander merk te verwachten dat ze alle systemen erg lang ondersteunen, een jaar of 10 vind ik netjes. iOS, Android, Windows, Mac-os etc. hebben ook maar beperkte updates.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Mijn advies aan TS is:
Kijk welke versie navigatie je hebt in het info scherm, en Google deze. Je komt dan waarschijnlijk meteen de laatste versie tegen, al dan niet tweedehands of anders...
Het is niet realistisch om van Lexus of ander merk te verwachten dat ze alle systemen erg lang ondersteunen, een jaar of 10 vind ik netjes. iOS, Android, Windows, Mac-os etc. hebben ook maar beperkte updates.
Gracenote (cddb): ver. 12498
Data: 2018 - 2019 ver. 2

Ik krijg hier toch niet echt resultaten op.
 
Gracenote is muziekinfo zoals albumcover? Heeft niets met navigatie te maken.
 
1000031100.jpg
 
Updat van Lexus zelf. De update kost mij 189 euro incl. BTW. Dan zijn de kaarten van ongeveer maart 2024.
 
Dan zijn de kaarten van ongeveer maart 2024.
Dat waag ik te betwijfelen; kaartmateriaal is altijd aanzienlijk ouder dan de uitgiftedatum je laat denken en dat varieert van een half jaar tot wel meer dan een jaar. Zo is het bij Toyota al heel erg lang en dat zal bij Lexus gelijk zijn. Heeft ermee te maken dat na de opnamedatum al dat kaartmateriaal ook weer verwerkt moet worden en dat duurt kennelijk zo lang. Heeft duidelijk geen prio bij onze Japanse vrienden.....;)
 
Ik heb voor mijn RX gen 4 deze kaartupdate gekocht: https://satnavupdate.nl/product/lexus-premium-navigatiekaart-update-micro-sd-europa-2024-v2/
Kwestie van micro-SD kaartje erin, dan gaat er bij de eerste start een update draaien en klaar voor 40 euro.
Er zijn ook voor andere Lexussen/Toyotas updates, misschien zit er voor jouw navigatiesysteem ook een goede bij.
Snorlax, zijn de bijkomende navi functies zoals traffic info en vaste snelheidscamera's dan ook updated en functioneel?
Ik heb wel eens gelezen dat bij aftermarket kaartmateriaal updates camera's er vaak niet in zitten en je ook specifiek een kaartupdate versie moet hebben voor systeem met traffic info, omdat anders traffic info daarna mogelijk niet meer functioneel is.
Nog nooit gekeken, waar zit dat SD kaart sleufje bij de RX?
 
Laatst bewerkt:
Snorlax, zijn de bijkomende navi functies zoals traffic info en vaste snelheidscamera's dan ook updated en functioneel?
Ik heb wel eens gelezen dat bij aftermarket kaartmateriaal updates camera's er vaak niet in zitten en je ook specifiek een kaartupdate versie moet hebben voor systeem met traffic info, omdat anders traffic info daarna mogelijk niet meer functioneel is.
Nog nooit gekeken, waar zit dat SD kaart sleufje bij de RX?
Hoi Raine,

Het is geen aftermarket, het micro-SD kaartje heeft de originele Lexus updruk. Alles werkt precies zoals het ervoor werkte, alleen het kaartmateriaal is geüpdated. Bij het passeren van vaste snelheidscamera's komt er bij mij een discreet piep-piep geluidje. Traffic info doet het een beetje, ik denk dat dit uit de radio komt (RDS-TMC). Helaas lang niet zo goed als de Tomtom in mijn vorige auto, maar voor noodgevallen hebben we altijd nog een telefoon met Google maps.

Voor de lokatie, zie foto's, die is boven de sigarettenaanstekeraansluiting (pardon, de 12V aansluiting). Klepje omlaag en dan is de micro-SD kaart zichtbaar.
De kaartversie is nu januari 2023, zie foto; de vorige kaart was van 2020 dus dat is nog wel een verschil.
 

Bijlagen

  • 20240707_085231.jpg
    20240707_085231.jpg
    3,5 MB · Weergaven: 36
  • 20240707_085212.jpg
    20240707_085212.jpg
    2,5 MB · Weergaven: 40
  • 20240707_085851.jpg
    20240707_085851.jpg
    3,4 MB · Weergaven: 37
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me